همشهری آنلاین: بودجه‌ای که سالها قرار بود به خرید آثار تجسمی هنرمندان ایرانی تعلق بگیرد، با پیگیری معاونت هنری و مسئولان ذیربط، به نتیجه رسید و ارگان‌های دولتی را "موظف" به خرید کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، براساس این قانون، دستگاه‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولتی ارتزاق می‌کنند، موظف شدند تا یک‌دهم درصد از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را که درحدود 30 میلیارد تومان است، صرف خرید آثار هنری کنند.

حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روزهای پاییز در نشستی با اهالی رسانه با اشاره به ابلاغ نهایی بودجه یک دهم درصدی برای خرید آثار هنری اعلام کرده بود: "این قانون بعد از بحث و جدل‌های زیاد توسط معاون اول رئیس‌جمهور به ما ابلاغ شد و از روز 29 آذر لازم‌الاجراست.

مهم‌ترین دغدغه من در طول این چندسال بحث خرید آثار هنرمندان بوده و هست که این بحث را پیگیری کردیم. برنامه‌ای که به خاطر لفظ کلمه "می‌توانند" و جایگزین نشدن کلمه "باید" به جای آن در این چندساله مغفول مانده بود زیرا ادارات دولتی الزامی در قانون نمی‌دیدند".

آنچه مسلم است تخصیص بودجه تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که معاونت هنری، هیات امنایی از هنرمندان قابل قبول، گالری‌داران فعال، مجموعه‌داران، کارشناسان و اساتید تاریخ هنر تشکیل دهد که به دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار مشاوره بدهند.

چراکه این هیات امنا می‌تواند سازمان‌ها را درست هدایت کند تا بدانند از کدام هنرمندان اثر بخرند؟ و چگونه بخرند؟ چراکه کارشناسان ارزش یک اثر هنری را می‌دانند و براساس سلیقه عمل نمی‌کنند و آینده نگری دارند و می‌دانند که چه آثاری در آینده هم ارزش خود را خواهند داشت.

متاسفانه تاکنون دستگاه های دولتی عملکرد خوبی در این زمینه نداشته‌اند و این بودجه به شکل سلیقه‌ای و بیشتر برای خرید تابلوی خط و مینیاتور صرف شده و به دیگر هنرهای تجسمی از جمله عکس و مجسمه کمتر توجه شده است.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که سالهای گذشته آثار تجسمی خریداری می‌شد، اما پول آنها پرداخت نمی‌شد و پس از مدتی آثار به هنرمند برگردانده می‌شد، اما اگر این بودجه در راه درست هزینه شود، می‌توان امیدوار بود که بازار هنرهای تجسمی رونق پیدا کند.

محمود شالویی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در اظهارنظری درباره نحوه خرید آثار، گفته بود:" آیین نامه خرید آثار ابلاغ شده و فهرست نگارخانه ها از طریق سایت رسمی مرکز تجسمی به دستگاه های ذیربط معرفی شده است.

اما با توجه به فرصت مناسبی که دستگاه‌ها در اختیار دارند، انتظار تعجیلی وجود ندارد، چون تا تیرماه سال آینده این فرصت را دارند.

سه مسیر برای عملیاتی شدن این امر پیش بینی شده است. یکی خرید از طریق نگارخانه های دارای مجوز، دیگری از طریق اکسپوها و حراج آثار هنری که دارای مجوز از مرکز هنرهای تجسمی هستند و سوم سفارش خرید اثر از طریق شورای مستقر در این مرکز".

شالویی همچنین اعلام کرده بود:"دستگاه‌ها از اکسپوهایی می‌توانند خرید کنند که مجوز آن ها از طریق مرکز هنرهای تجسمی صادر شده باشد و رسمیت داشته باشد و این جزو قوانین و ضوابط این طرح است.چراکه سفارش و درخواست‌ها آثار باید به شورای خرید مرکز تجسمی که در حال حاضر شکل گرفته ارائه شود.

همچنین هنرمندان هم می‌توانند در قالب یکی از این سه مسیری که ذکر شد، آثار خود را ارائه کرده و از این طرح بهره‌مند شوند".

 

 

کد خبر 159021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز