سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

آرزو فیروزفر: دهه فجر از 12 تا 22بهمن‌ماه به‌عنوان روزهای پیروزی انقلاب اسلامی از دیرباز جزو ایامی بوده که تلویزیون برایش تدارک ویژه می‌بیند.

سریال ششمین نفر

سال‌های قبل برگزاری جنگ‌های شاد و پخش برنامه‌هایی با محور پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره از اولویت‌های تلویزیون بوده و هنوز هم هست. بنا بر این رسم، امسال هم رادیو و تلویزیون به استقبال این جشن ملی باشکوه رفته‌اند. البته آنچه در این میان شاید مورد استقبال و توجه بیشتر مخاطبان قرار گیرد، سریال‌ها و آثار نمایشی است که قرار است از تلویزیون پخش شوند.

همچنین چندی پیش علی دارابی در چهارمین نشست مدیران سیما با هدف تبیین برنامه‌های شبکه‌های سیما برای دهه مبارک فجر اعلام کرد که در این مدت علاوه بر برنامه‌های گفت‌وگو محور، 39فیلم سینمایی و 9مجموعه تلویزیونی نیز از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود، البته اینکه 3 فیلم سینمایی شامل چه فیلم‌هایی می‌شوند و از کدام شبکه‌ها پخش می‌شوند اعلام نشد و در کنار آن سخنی هم از این 9سریال به‌میان نیامد. البته شاید دارابی با احتساب سریال‌های شبانه شبکه‌ها این تعداد را اعلام کرده یا سریال‌های تکراری نیز در جدول پخش دهه فجر قرار گرفته‌اند که ما هنوز از آنها بی‌خبریم. اما آنچه تا به حال مشخص شده، پخش 3 مجموعه تلویزیونی از شبکه یک، 2و3 سیماست که به تفصیل در ادامه به آنها می‌پردازیم.

شبکه یک، لبه آتش

سریال لبه آتش امسال به‌دلیل حواشی‌ای که برای سریال تاثریا اتفاق افتاد و جرح و تعدیل‌هایی که به‌خاطر مضمون غم زده گریبانگیرش شد، زودتر از موعد مقرر روی آنتن رفت. پخش این سریال از اول بهمن ماه آغاز شده و هر شب ساعت 22 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. مجموعه تلویزیونی «لبه آتش» به کارگردانی جواد افشار در سال89 به تهیه‌کنندگی حمید آخوندی و علیرضا جلالی ساخته شد. این تهیه‌کنندگان که ساخت مجموعه صندلی داغ را در کارنامه خود دارند، این بار داستانی با حال و هوای اوایل انقلاب را با نوشته‌ای از مهدی سجاده‌چی دستمایه کار خود قرار داده‌اند.

در لبه آتش بازیگرانی چون مجید عبدالعظیمی، محمدهادی قمیشی، حسن توشه، شهراد وثوقی، لیلا بوشهری، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، امیررضا دلاوری، عبدالرضا زهره‌کرمانی، اسماعیل شنگله و الناز حبیبی به ایفای نقش پرداخته‌اند. مجموعه تلویزیونی لبه آتش درباره توطئه‌ای است که در روزهای بحرانی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال۱۳۵۷ سه‌نظامی را درگیر می‌کند.در ساخت این مجموعه، مهدی سجاده‌چی به عنوان فیلمنامه‌نویس حضور دارد.

پیشواز ، شبکه 2

«پیشواز» در 11 قسمت 45دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه2 سیما تولید می‌شود و قرار است از 12بهمن روی آنتن این شبکه برود.این سریال که برخلاف سریال‌های آپارتمانی دیگر از تهران خارج شده، به شهر کاشان و ابیانه رفته تا قصه یکی از مجریان تلویزیون را روایت کند که با دیدن یک عکس قدیمی به یاد خاطراتش در زمان دوران پیروزی انقلاب اسلامی می‌افتد. این سریال به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط‌احمدی ساخته شده و قصه پرغصه ارباب و رعیت که پیش از انقلاب در ایران جریان داشت دستمایه اصلی این کار است؛ مردم روستایی که از ظلم ارباب خود به تنگ آمده‌اند و همزمان با شنیدن نجواهایی از وقوع انقلاب در شهرهای بزرگ، بی‌کار نمی‌نشینند و مقاومت در برابر ظلم را از روستای کوچک خود آغاز کرده و آن را به جریان پرشور انقلاب اسلامی وصل می‌کنند.

حضور خارجی‌ها در ایران و ظلم و ستمی که این بیگانگان بر مردم ایران روا داشتند نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در این سریال به آن پرداخته شده و این داستان و سیر مبارزات مردمی با ورود امام‌خمینی(ره) به ایران خاتمه می‌پذیرد. داستان سریال پیشواز در گذشته و حال روایت می‌شود و جعفر دهقان، مهدی میامی، مینا نوروزی‌فر، ساغر عزیزی، اسماعیل سلطانیان، آزیتا لاچینی، مرتضی ضرابی، اسماعیل پوررضا، فرشید زارعی‌فر و محمدرضا رهبری از جمله نقش آفرینان این سریال هستند.

این سریال که تأکید بسیاری بر روایت زندگی روستانشینان در پیش از انقلاب دارد، تلاش کرده تا با بازسازی واقعیت‌های تاریخی، برشی از انقلاب پرشور مردم در روستاها را به تصویر بکشد. سازندگان این اثر نیز برای تصویر روستا به ابیانه کاشان رفته‌اند و با استفاده از فضای دست نخورده این روستا، سریال خود را به تصویر کشیده‌اند. کارگردانی مجموعه تلویزیونی پیشواز را سعید ابراهیمی‌فر بر عهده دارد و داستان آن را مهدی محمدنژادیان نوشته است. عبدالجبار کاکایی ترانه‌ای برای تیتراژ این سریال سروده که محمد محمدعلی برای آن آهنگسازی کرده است. باید دید شبکه2 سیما که با محوریت کودک و نوجوان برنامه‌سازی‌ می‌کند، چقدر به این گروه سنی در تولید سریال ویژه دهه فجر خود توجه و اهتمام داشته است.

شبکه 3، ششمین نفر

سریال غم‌انگیز ستایش هنوز از خاطر مخاطبان آن نرفته و همه نرگس محمدی بازیگر نقش ستایش را به خاطر دارند. او که زمانی با زبان طنز به نام سلطان غم شناخته می‌شد، این روزها در سریال ششمین نفر ایفای نقش کرده است که هر شب به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 20:45 از شبکه3 سیما روی آنتن می‌رود. بازیگر اصلی این سریال نیز پولاد کیمیایی است که سال گذشته سریال خون بها را در ایام محرم با بازی او در شبکه یک دیدیم. این بازیگر در کنار نرگس محمدی، کامران تفتی، عسل بدیعی، رحیم نوروزی، فرشید نوابی، رضا اخلاقی، نادر فلاح، بهشاد شریفیان، زویا امامی، عباس موسوی، سعید شریف، مهدی تقی‌نیا، مجید شهریاری و محمدباقر سیدی در سریال ششمین نفر ایفای نقش کرده است.

این سریال به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی کامبیز کاشفی در 13 قسمت ساخته شده و وقایع آن در اواخر دوره پهلوی روی می‌دهد.«ششمین نفر» زندگی سرگردی به نام آسایش را بازگو می‌کند که با قتل پدرش که از افسران ارتش است زندگی‌اش دستخوش تغییرات بنیادین می‌شود. او در موضوع قتل پدرش به چند نفر مظنون می‌شود اما از همه بیشتر به داوود، برادر همسرش مشکوک است. در نهایت با دستگیری داوود توسط او ماجراهای داستان سمت و سویی دیگر پیدا می‌کند.

بد نیست به‌خاطر بیاوریم در سال‌های گذشته و شاید بتوان گفت در دهه‌های گذشته تلویزیون به ساخت سریال ویژه نوجوانان در این ایام توجه جدی داشت و سریال‌های پرمحتوایی نیز ساخته و طی سال‌های متمادی نیز از تلویزیون پخش می‌شد، اما طی سال‌های اخیر جای همین سریال‌های تکراری نیز در تلویزیون خالی است و کودکان در این ایام نیز همچنان از طریق برنامه‌های سرگرم‌کننده اوقات خود را پر می‌کنند.

کد خبر 158877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز