جمعه ۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: چیست این عکس؟ حیاتی بیگانه؟ سیاره برون‌خورشیدی غریب؟ یک کره چشم؟ باور کنید هیچکدام!

foraminifera

Orbulina universa 2

 شاید به همان اندازه برای‌تان شگفت‌آور باشد که بدانید این پلانکتون (جلبک تک‌سلولی) از خانواده فورامینافرا یا روزن‌داران به نام "اروبولینا یونیورسا" (Orbulina universa) حدود 13 میلیون سال پیش تکامل یافته است. عکس جاندار تک‌سلولی غلاف‌دار بوسیله غواصان از آ‌ب‌های سطحی اطراف جزیره سانتا کاتالینا در کالیفرنیا گرفته شده است.

درون خارهای کلسیمی این مخلوق ارگانیسم‌های ساده دیگری به نام دینوفلاژلت‌ها (dinofllagelates) یا تاژک‌داران چرخان زندگی می‌کنند. این تاژک‌داران با فورایمنافرا زندگی همکارانه‌ای دارند؛ آنها با فتوسنتز غذا تولید می‌کنند و درون خارهای کلسیمی فورامینافرا زندگی می‌کنند.

غلاف‌های هر دوی این جانداران آغازی (فورامینافرا و دینوفلاژلت) در پایان یک چرخه زندگی چهارهفته‌ای در کف دریا رسوب می‌کنند و به بخشی از توده ریزسنگواره‌ای در رسوبات دریای عمیق بدل می‌شوند.

پژوهشگران در شماره 26 ژانویه جورنال "ساینس اکسپرس" اهمیت این ژئوشیمی را روشن کردند؛ آنها گزارش کردند که ایزوتوپ‌های لیتیوم در رسوبات دریایی نشان می‌دهد که چندین دوره شدید کوه زایی و سایر رویدادهای زمین‌شناختی در 60 میلیون سال گذشته رخ داده است.

 LiveScience

کد خبر 158448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز