گروه بین‌الملل: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته در حالی جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت سوریه پشت درهای بسته برگزار کرد که همزمان با آن هزاران نفر از مردم این کشور در حمایت از اصلاحات و اعتراض به اقدامات اتحادیه عرب به خیابان‌های شهرهای مختلف سوریه آمدند.

سوریه

در جلسه شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای عربی- غربی مورد بررسی قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این پیش نویس که توسط مراکش به شورای امنیت ارائه شده از طرح اتحادیه عرب درباره انتقال قدرت توسط بشار اسد به معاون خود و تشکیل دولتی با حضور مخالفان حمایت می‌کند. گروهی از کشورهای اتحادیه عرب به رهبری قطر هفته گذشته در نشست خود در قاهره طرحی را ارائه کردند که براساس آن پس از انتقال قدرت، دولت انتقالی سوریه انتخابات در این کشور را طی ۲ ماه برگزار کند. مقام‌های سوریه بلافاصله این طرح را به‌شدت رد کرده و آن را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور از سوی اتحادیه عرب دانستند. ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه هفته گذشته در نشستی خبری به‌دنبال آشکار شدن طرح اتحادیه عرب تأکید کرد که این اتحادیه به‌دنبال اجرای توطئه‌ای خارجی علیه سوریه است.

رای‌گیری در روزهای آینده

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ۱۵ عضو شورای امنیت احتمالاً در اوایل این هفته در رای‌گیری برای تصویب این قطعنامه شرکت خواهند کرد. نبیل‌العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که وی به همراه حمد‌بن‌جاسم بن‌جبر آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر به نیویورک سفر می‌کند تا در نشست روز دوشنبه شورای امنیت شرکت کند. در هفته گذشته پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب نبیل العربی و وزیر امور خارجه قطر از تلاش خود برای کشیدن پرونده سوریه به سازمان ملل خبر داده‌ بودند. این در حالی است که با تقسیم اتحادیه عرب به 2 گروه، کشورهای دیگری مانند عراق، الجزایر و لبنان خواستار حل و فصل مسئله سوریه با ادامه مذاکرات و ادامه اصلاحات در این کشور هستند.

دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرده است که همراه با وزیر امور خارجه قطر با اعضای شورای امنیت دیدار می‌کند و چگونگی حمایت شورای امنیت از طرح اتحادیه عرب را مورد بررسی قرار می‌دهد. پیش از این فرانسه و انگلیس حمایت خود را به‌طور رسمی از طرح اتحادیه عرب و قطعنامه این اتحادیه درخصوص سوریه اعلام کرده بودند. روسیه و چین مهم‌ترین مخالفان قطعنامه شورای امنیت به حساب می‌آیند و حق وتوی آنها به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت می‌تواند مانع از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت شود.

مخالفت صریح روسیه

مقام‌های روسیه به‌صورت صریح پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت درباره سوریه را غیرقابل‌قبول خوانده‌اند. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، گانادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که در این قطعنامه نقطه نظرات روسیه درنظر گرفته شده و به همین خاطر از نظر این کشور غیرقابل‌قبول به حساب می‌آید.سرگئی ریابکوف، یک معاون دیگر وزیر امور خارجه روسیه هم با رد هر نوع تحریم علیه سوریه از طریق شورای امنیت گفت: مسئله خطرناکی که ما شاهد آن هستیم این است که تلاش‌هایی برای اجرای سناریوی لیبی در سوریه در حال انجام است و این اقدامی است که به هیچ وجه برای روسیه قابل‌قبول نیست.

تظاهرات در حمایت از اسد

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) روز گذشته همزمان با نشست شورای امنیت گزارش داد که تعداد زیادی از مردم این کشور در رد تصمیمات اخیر اتحادیه عرب درخصوص سوریه و در حمایت از اصلاحات پیشنهادی بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور در استان‌های مختلف سوریه اقدام به برگزاری تظاهرات کرده‌اند. در این تظاهرات‌ها شرکت‌کنندگان وحدت ملی سوریه را خواستار شدند و با کشته شدگان حوادث اخیر ابراز همدردی کردند.تظاهرات‌کنندگان در دمشق، دیرالزور، حلب، اللازقیه، طرطوس، الحسکة و الرقة با حمل پلاکاردهایی در حمایت از نظام حاکم هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی سوریه را محکوم کردند.

کد خبر 158441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز