گروه بین‌الملل: ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در نشستی خبری با واکنش جدی به طرح جدید اتحادیه عرب اعلام کرد که مقام‌های این اتحادیه در حال اجرای توطئه‌ای خارجی علیه این کشور هستند.

اتحادیه عرب

 در حالی که برخی کشورهای اتحادیه عرب به رهبری قطر در تلاش برای کشیدن موضوع سوریه به سازمان ملل هستند، ولید المعلم تأکید کرد که اتحادیه عرب در حال اجرای توطئه‌ ارائه شده از خارج علیه سوریه است. وی با رد طرح اخیر اتحادیه عرب گفت: بعضی‌ها از پایبندی سوریه به تعهداتش خرسند نیستند و همین مسئله باعث شده که به اجرای نقشه‌های از پیش طراحی شده خود اقدام کنند.
وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد: وقتی که گزارش ناظران اتحادیه عرب را دریافت کردیم پیشاپیش می‌دانستیم که محتوای آن برخی کشورهای عربی را خشنود نخواهد کرد اما از آنجایی که طرح اتحادیه عرب از جانب همین کشورها صادر شده بود احتمال دادیم که خجالت بکشند و گزارش را با دید مثبت نگاه کنند اما دیدیم که پیش‌نویس بیانیه‌ای را علیه سوریه صادر کردند که دخالت آشکار در امور داخلی سوریه است.

اتحادیه عرب در جلسه‌ای که یکشنبه شب در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد از سوریه خواست که طی 2ماه آینده دولت وحدت ملی را با حضور مخالفان تشکیل دهد و بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور قدرت را به معاونش منتقل کند. ولید المعلم با اعلام اینکه سوریه به‌شدت با این طرح مخالف است و این مسئله نقض حاکمیت این کشور به حساب می‌آید گفت: دمشق هیچ‌گاه طرح اخیر اتحادیه عرب را اجرا نمی‌کند و از نظر سوریه چنین مسئله‌ای بی‌اعتبار است. مقام‌های دولت سوریه پیش از این هم اعلام کرده بودند که این طرح «دخالت آشکار» در امور داخلی این کشور است.وزیر امور خارجه سوریه گفت: میان طرح اخیر اتحادیه عرب و ادامه کار ناظران اتحادیه تفاوت وجود دارد. ما نامه‌ای از نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دریافت کرده‌ایم که از سوریه خواسته تا مدت زمان ماموریت ناظران اتحادیه عرب را یک ماه دیگر تمدید کند و این مسئله هم‌اکنون در دست بررسی است.ولید المعلم با تاکید بر اینکه سوریه در مقابل گروه‌های مسلح که اقدام به خرابکاری در کشور می‌کنند می‌ایستد، گفت: سوریه هر اقدامی را که صحیح بداند برای مقابله با گروه‌های مسلح خرابکار انجام می‌دهد و ما این مسئله را به اطلاع اتحادیه عرب نیز رسانده‌ایم.

تلاش برای طرح موضوع در سازمان ملل

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و حمد بن جاسم بن جبر وزیر امور خارجه قطر خواستار برگزاری نشست با بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص سوریه شده‌اند. در حالی که گروهی از کشورهای اتحادیه عرب به رهبری قطر در تلاش برای کشیدن مسئله قطر به سازمان ملل هستند جبهه‌ای دیگر شامل عراق، لبنان و الجزایر بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز مشکلات سوریه تأکید دارند.شیخ‌حمد‌آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر که در راس تلاش‌ها علیه دولت بشار اسد در اتحادیه عرب قرار دارد در حاشیه اجلاس اتحادیه عرب به خبرنگاران گفت که اتحادیه عرب، از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تغییرات در سوریه یاری می‌خواهد.

تصمیم شورای همکاری خلیج‌فارس

6کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از تصمیم خود برای خارج‌کردن نیروهای خود از گروه ناظران اتحادیه عرب در سوریه برای همراهی با عربستان سعودی خبر دادند.
عربستان سعودی روز یکشنبه پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، اعلام کرد که ناظران خود را «به‌دلیل ناموفق‌بودن ماموریت گروه ناظران اتحادیه عرب در سوریه» از این کشور فرامی‌خواند. این در حالی است که اتحادیه عرب خواستار تمدید ماموریت ناظران این اتحادیه به‌مدت یک ماه دیگر شده است.ولید المعلم روز گذشته در نشست خبری خود درخصوص خروج ناظران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از جمع ناظران اتحادیه عرب گفت: شاید مقام‌های این کشورها نمی‌خواهند واقعیت آنچه در سوریه می‌گذرد را ببینند و ملتشان از آن آگاهی یابد، چون این مسئله در راستای اهداف از پیش طراحی شده آنها نیست.

فروش جنگنده‌های روسیه به سوریه

رسانه‌های روسیه از فروش جنگنده‌های این کشور به سوریه در قراردادی با‌ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار خبر دادند. براساس گزارش‌های منتشرشده، مسکو قصد دارد ۱۳۰ جنگنده پیشرفته از نوع یاک-۱۳۰ را طی این قرارداد به سوریه بفروشد. ولید المعلم هم در نشست خبری خود با تأکید بر روابط مسکو - دمشق اعلام کرد که مواضع روسیه در قبال سوریه مستحکم است و هیچ کس نمی‌تواند در مواضع مسکو شک کند و دخالت خارجی در امور داخلی سوریه خط قرمز روسیه به حساب می‌آید.

کد خبر 158153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز