همشهری آنلاین: قانون موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، طرف‌های متعاهد به تدریج، طی یک دوره انتقالی حداکثر پنج‌ساله که از زمان لازم الاجرا شدن این موافقتنامه آغاز خواهد شد، منطقه تجارت آزاد را طبق مفاد این موافقتنامه ایجاد خواهند کرد.

افزایش و تقویت همکاری‌های اقتصادی و بالا بردن استانداردهای زندگی مردم در هر دو کشور، حذف تدریجی مشکلات و محدودیت‌های فرا راه تجارت کالاها از جمله کالاهای کشاورزی، توسعه هماهنگ روابط اقتصادی طرف‌های متعاهد از طریق گسترش تجارت دو جانبه، ایجاد شرایط منصفانه برای رقابت در تجارت بین طرف‌های متعاهد، کمک به حذف موانع تجاری به منظور توسعه هماهنگ و گسترش تجارت جهانی، از جمله اهداف این موافقتنامه است.

بر این اساس، طرف‌های متعاهد به منظور آزادسازی تجارت کالاها میان کشورهای خود در مورد کاهش تدریجی و حذف نرخ‌های عوارض گمرکی و مالیات‌هایی(هزینه‌هایی) که تاثیرات مشابه عوارض گمرکی دارند و در حال حاضر بر واردات کالاها اعمال می‌شود، جزء لاینفک این موافقتنامه هستند، از زمان لازم الاجرا شدن موافقتنامه توافق کردند.

همچنین در این راستا به منظور تعیین روند کلی آزادسازی تجارت کالاهای خود، طرف‌های متعاهد توافق کردند تا نرخ عوارض گمرکی و مالیات‌هایی(هزینه‌هایی) که دارای اثر مشابه عوارض گمرکی هستند و بر واردات سوریه از کالاهای مبدا ایران، اعمال می‌شوند را طی یک دوره زمانی حداکثر پنج‌ساله از زمان لازم الاجرا شدن این موافقتنامه طبق جدول زمانی و روش‌های کاهش آن‌ها به حداکثر چهار درصد(4%) کاهش دهند و نرخ عوارض گمرکی و مالیات‌هایی(هزینه‌هایی) که دارای اثر مشابه هستند و بر واردات ایران از کالاهای مبدا سوریه اعمال می‌شوند را طی یک دوره زمانی حداکثر پنج‌ساله از زمان لازم الاجرا شدن این موافقتنامه طبق جدول زمانی و روش‌های کاهش آن‌ها به حداکثر چهار درصد(4%) کاهش دهند. تعرفه‌های زیر چهاردرصد(4%) مشمول کاهش یا افزایش نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس این موافقتنامه، طرف‌های متعاهد در زمینه‌های مقررات فنی، استاندارها و ارزیابی مطابقت، اقدامات بهداشت و بهداشت نباتی همکاری خواهند کرد. طرف‌های متعاهد اقدامات مناسب را اتخاذ می‌کنند تا اطمینان یابند که این موافقتنامه به طور موثر و هماهنگ یا تامین منافع متقابل و همچنین طبق موافقتنامه‌های بین المللی که دو طرفق متعاهد عضو آن هستند، اعمال خواهد شد.

همچنین این موافقتنامه لطمه‌ای به حفظ یا تشکیل اتحادیه‌های گمرکی، مناطق تجارت آزاد یا ترتیبات مربوط به تجارت مرزی نخواهد زد.

این موافقتنامه سی روز پس از این‌که طرف‌های متعاهد تکمیل تشریفات ضروری داخلی مربوط خود در ارتباط با تصویب این موافقتنامه را از طریق مجاری دیپلماتیک به یکدیگر اطلاع دادند، لازم الاجرا خواهد شد. این موافقتنامه برای دوره نامحدود لازم الاجرا باقی خواهد ماند مگر این‌که یکی از طرف‌های متعاهد به وسیله ارسال اطلاعیه‌ای کتبی از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف متعاهد دیگر، تصمیم به خاتمه بگیرد. خاتمه موافقتنامه دوازده ماه پس از تاریخ اطلاعیه مذبور نافذ خواهد شد.

 

کد خبر 158215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز