پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محاکمه 29 نفر از مظنونین به مشارکت در انفجار‌های 11 مارس 2004 در مادرید آغاز شد.

به گزارش بی بی سی ، هفت نفر از مظنونین که دارای ملیت مراکشی هستند ، با اتهامات قتل و عضویت در گروهی تروریستی مواجه هستند.دیگر مظنونین نیز به همکاری با گروهی تروریستی و تحویل مواد منفجره در قالب همکاری با آن گروه متهم شده‌اند.

پنج نفر از اتباع مراکش و یک نفر از اتباع سوریه  نیز متهم به قتل 191 نفر و تلاش به کشتن 1755 هستند.دو نفر از این گروه شش نفره به نام‌های جمال ذوغام و عبدالمجید بوچار به کار گذاشتن مواد منفجره متهم شده‌اند.از 22 متهم دیگر 11 نفر دارای ملیت مراکشی ، 8 نفر دارای ملیت اسپانیایی  و سه نفر از کشور‌های الجزایر ، سوریه و لبنان هستند.

اما این دادگاه در غیاب 7 نفر از متهمین اصلی به ویژه عبدالمجید فاخت مغز متفکر این عملیات که دارای ملیت تونسی بود ، برگزار می‌شود.همه این افراد در جریان انفجاری که در یکی از آپارتمان‌های مادرید رخ داد ، کشته شدند ، این انفجار در حالی بوقوع پیوست که پلیس این دسته از مظنونین به مشارکت در انفجار‌های مادرید را به طور کامل زیر نظر داشت.

محمد مصری

روزنامه ال موندو نیز گزارش داده است که ربیع عثمان السید احمد موسوم به محمد مصری فرد اصلی است که عملیات انفجار‌های مادرید تحت نظارت کامل وی به انجام رسیده بود.او خود در جریان مکالمات تلفنی ظبط شده این اتهام را پذیرفته بود.

محور توجهات بر اعترافات این متهم مصری است که اکنون متهم ردیف اول محسوب می‌شود او در یک سری از مکالمات ظبط شده تلفنی خود را مسوول این انفجار‌ها دانسته بود و هم او بود که در این مکالمات ظبط شده نام بسیاری از دستیارانش را برده بود.

از همین رو دادگاه متهمین انفجار‌های مادرید با جلسه پرسش و پاسخ از محمد مصری آغاز شد.پس از محمد مصری دوتن دیگر نیز که دارای اتهام بالاترین میزان  مشارکت در این عملیات تروریستی هستند محاکمه خواهند شد . جلسات استماع از سخنان متهمین ممکن است روز‌ها به طول انجامد.

دفاع از متهمین به عهده 26 وکیل خواهد بود که در این میان سه وکیل از دو متهم دفاع خواهند کرد.

شواهد وسوابق

ادعانامه‌ای که بواسطه آن علیه متهمین اعلام جرم شده است ، دارای 100 هزار صفحه است .در جریان این محاکمه که ممکن است ما‌ه‌ها به طول انجامد همه مردم اسپانیا مجاز به ارائه شواهد درباره انفجار‌های مدرید هستند.

این شواهد از طریق صفحه‌های بزرگ نمایش که در دادگاه نصب شده‌اند در معرض دید قرار خواهند گرفت. این دادگاه علنی برگزار خواهد شد.
تمامی جلسات دادگاه نیز به طور زنده از طریق تلویزیون ، رادیو و اینترنت پخش خواهد شد.
وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد:روز سه شنبه 13 فوریه (24 بهمن) در آستانه برگزاری دادگاه متهمین انفجار‌های 11 مارس درجه هشدار امنیتی در اسپانیا از حد پایین به حد متوسط افزایش یافت. نیرو‌های پلیس نیز در مناطق اصلی شهر مستقر خواهند شد.

روز 11 مارس 2004 یک سری بمب کار گذاشته در سه ایستگاه راه آهن و چهار ترن بین شهری در شهر مادرید منفجر شد.در جریان این انفجار‌ها 191 نفر کشته و 1755 نفر دیگر مجروح شدند.سه بمب دیگر نیز عمل نکردند و بعد‌ها در جریان تحقیقات پلیسی خنثی شدند.

کد خبر 15812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز