همشهری آنلاین: نسخه‌ای از مجموعه کتاب‌های "پرندگان آمریکا" اثر جمیز اودوبان به قیمت 7 میلیون و 900 هزار دلار به حراج رفت

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، حراجی کریستی نیویورک روز گذشته (30 دی) نسخه‌ای کامل از کتاب‌های "پرندگان آمریکا" اثر جیمز اودوبان را به قیمت 7 میلیون و 900هزار دلار به یک مجموعه‌دار خصوصی فروخت.

این کتاب که در فهرست گران‌ترین کتاب‌های دنیا، رتبه‌ سوم را داراست، دربرگیرنده‌ 435 نقاشی نفیس از طبیعی‌دان بزرگ آمریکا است.

نسخه‌ دیگری از این کتاب در حراجی ساتبی در سال 2010 با فروش 5 میلیون و 110 هزار دلاری رکورد گران‌ترین کتاب دنیا را به جای گذاشت.

مجموعه‌ چهارجلدی "پرندگان آمریکا" حدود یک متر ارتفاع دارد و یکی از گران‌قیمت‌ترین کتاب‌های پرنده‌شناسی است که تاکنون تهیه شده است.

تهیه‌ 200 نسخه‌ اول این کتاب 11 سال به طول انجامید. نویسنده و نقاش این کتاب که در قرن نوزدهم در فرانسه متولد شد و بعد به آمریکا مهاجرت کرد، با هنر خود کتابی نادر و مورد توجه حراجی‌ها را ارائه کرد.

از این کتاب تنها 200 نسخه موجود است که 120 نسخه از آن تاکنون پیدا شده و از این میان، 107 نسخه در اختیار موسسه‌ها و انستیتوها قرار دارد و 13 نسخه در دست مجموعه‌داران خصوصی است.

جان جیمز اودوبان ـ نقاش و طبیعت‌گرا ـ در سال 1827 میلادی برای اولین‌بار در بریتانیا این کتاب را به چاپ رساند.

مدل‌های نقاشی‌ها، پرندگانی بودند که اودوبان در سراسر قاره‌ی آمریکا، شکار و سپس با سیم آن‌ها را از سقف آویزان و نقاشی‌شان کرده بود.

این کتاب در قطع 90×60 سانتی‌متر چاپ شده و حاوی 435 تصویر از پرندگان در اندازه واقعی است.

کد خبر 157876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز