چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرتره‌ گمشده از "جین آستین" رمان‌نویس معروف انگلیسی پیدا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، دانشمندی به نام "پائولا برن" اخیرا کشف کرده است که پرتره‌ای از چهره‌ جین آستین، نویسنده‌ زن رمان‌های کلاسیک انگلیسی، را شناسایی کرده است.

پیش از این تنها پرتره‌ی تایید شده از خالق "غرور و تعصب"، طراحی از خواهر جین، متعلق به سال 1810 و اقتباس تصویری آن متعلق به سال 1870 بود.

برن که قرار است زندگی‌نامه‌ای از آستین را در سال 2013 به زیر چاپ ببرد، ‌این پرتره را در یک حراجی دید و بلافاصله فکر کرد که این تصویر ممکن است متعلق به نویسنده‌ مشهور انگلیسی باشد.

این نقاشی که سال‌های بسیاری با عنوان "پرتره‌ خیالی جین آستین"در حراجی‌های خصوصی به فروش می‌رسید،‌ به دست همسر این دانشمند و زندگینامه‌نویس رسید.

وی در این‌باره گفت:‌ وقتی همسرم آن را آورد،‌ من درجا به آن عکس‌العمل نشان دادم. فکر کردم این چهره شبیه خانواده‌ آستین است. صادقانه بگویم،‌ من بینی آستین‌ها را تشخیص دادم و به نظرم خیلی آشنا آمد.

وی افزود:‌ این که این اثر، پرتره‌ای خیالی باشد خیلی به نظرم مسخره آمد. چون این ژانر اصلا وجود خارجی ندارد و این چهره‌ خیلی خاص بسیار شبیه چهره‌ بقیهی خانواده‌ آستین است و نمی‌تواند از روی تصورات کشیده شده باشد.

برن همچنین گفت که جین آستین تا سال 1870، یعنی 50 سال پس از مرگش، به شهرت نرسید. درحالی که تاریخ خلق این نقاشی به قرن نوزدهم بازمی‌گردد.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: در چنین شرایطی،‌ چرا کسی باید تصویر او را از روی خیال بکشد؟ او که تا آن زمان شهرت چندانی نداشت.

این زن دانشمند برای اثبات فرضیه‌اش با بی.بی.سی تماس گرفت و با بررسی‌های تاریخدانان و متخصصان هنری به این نتیجه رسید که این چهره از آن خالق رمان "اما" ست.

برن در ادامه گفت: پرتره‌ قبلی آستین‌، تصویری احساس‌گرا و ویکتوریایی از این زن نویسنده بود. اما این پرتره‌ جدید وی را در لندن و در نزدیکی کلیسای "وست مینستر ابی" و به عنوان نویسنده‌ زن حرفه‌ای نشان می‌دهد.

چند قلم و تعدادی برگه‌ کاغذ روی میز به چشم می‌خورند. او زنی با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد که بسیار از رمان‌نویس بودن خود خوشحال است.

جین آستین، نویسنده‌ انگلیسی است که در دسامبر سال 1775 به‌دنیا آمد.

آثار وی ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت آستین از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرده ‌است.

وی تمام عمر خود را در کنار خانواده‌اش زندگی کرد و تا پایان عمرش مجرد ماند. خواندن و نوشتن را نزد پدر و برادران بزرگترش آموخت و خود به مطالعه‌ وسیع‌تر ادامه داد.

با این‌که خانواده‌اش با حرفه‌ای دنبال‌کردن نویسندگی او مخالف بودند، جین به نوشتن در سبک‌های مختلف ادامه داد.

از سال 1811 تا 1816، با نگارش چهار رمان "عقل و احساس"، "غرور و تعصب"، ‌"منسفیلد پارک" و "اما" اعتبار یک نویسنده‌ شناخته‌شده را به‌دست آورد.

جین دو رمان دیگر به نام‌های "کلیسای نورث‌انگر" و "ترغیب" نیز نوشت،‌ که هر دو در سال 1818 پس از مرگش به چاپ رسیدند.

وی کار نگارش اثری دیگر تحت عنوان "سندیشن" را نیز آغاز کرد،‌ اما عمر وی به اتمام آن کفاف نداد.

کارهای آستین معمولا با شمه‌ای از طنز بر وابستگی زندگی زنان به امر ازدواج می‌پردازند.

دختران در رمان‌های این نویسنده‌ انگلیسی برای رسیدن به موقعیت اقتصادی و اجتماعی ایمن درصدد ازدواجی موفق هستند.

بعضی منتقدین آثار وی را واقع‌گرایانه و برخی احساس‌گرا دانسته‌اند.

کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش، شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار "خاطرات جین آستین"، ‌کتاب خواهرزاده‌ جین درباره او، در سال 1869، این نویسنده‌ بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه‌ 1940 او در جوامع دانشگاهی و ادبی به‌عنوان یکی از بزرگترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

جین آستین چند سالی از عمر خود را در شهر باث سپری کرد، به‌همین دلیل این شهر به‌عنوان محل اقامت او مشهور است.

موسسه‌ای به نام "مرکز جین آستین" در مرکز شهر باث موجود است که هر سال جشنواره‌ای به نام جشنواره‌ جین آستین در این شهر برگزار می‌کند.

سرانجام وی در 18 جولای 1817 پس از یک بیماری طولانی‌مدت بدرود حیات گفت.

کد خبر 153176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز