همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه ایران گفت، شهداری جهاد علمی کشور سهم بسزایی در تحقق بیداری اسلامی دارند.

به گزارش پرس تی وی، امیرعبدالله‌یان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در همایش مقدماتی بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی اظهار داشت: اعتراضات و قیام‌‌های ملل عرب که از اوایل زمستان ۱۳۸۹ آغاز شده است، مبتنی بر بیداری اسلامی است. این قیام‌ها که بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین واقعه در جهان عرب به شمار می‌روند، پیامدهای شگرف و عمیقی را به دنبال دارد که در پرتو شکل‌گیری جوهری ساختار سیاسی- امنیتی جدید در آینده منطقه، رژیم صهیونیستی و آمریکا را در انزوای بیش از پیش قرار داده است.

وی افزود: این قیام‌ها که در خاورمیانه، خلیج فارس و شمال آفریقا به مفهوم واقعی انقلاب و منبعث از بیداری اسلامی با سرعت و عمقی فزاینده و ایدئولوژیک در جریان است، در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آثار عظیمی را از خود برجای گذاشته است.

معاون وزیر امور خارجه ایران نقش جوانان مسلمان را در تحولات اخیر محوری دانسته و افزود: جوانان جهان عرب با الهام از ارزش‌های دینی و اسلامی و تنفر از رفتار آمریکا و غرب در این کشورها و تلاش‌های معارضه اسلامی در یکایک این کشورها سهم مهمی در این تحولات دارند.

امیر عبداللهیان با گرامی‌داشت یاد مصطفی احمدی روشن و دیگر افرادی که در راه علم و فن‌آوری در ایران جان خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: به گفته جوانان مسلمان در کشورهای عرب منطقه عوامل مهمی همچون فهم و درک گفتمان منطقی انقلاب اسلامی و مشاهده پیشرفت‌های شگرف جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، پیشرفت‌های زبان‌زد علمی و فن‌آوری و رفتار از موضع اقتدار، عزت و افتخار در مقابل نظام سلطه در مقایسه با شرایط نامناسب سیاسی- اجتماعی در حوزه خاورمیانه موتور محرکه قیام‌های اخیر به شمار می‌رود.

معاون وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از اتخاذ استانداردهای دوگانه در قبال تحولات منطقه گفت: محور آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ نقشی در ایجاد انقلاب‌های خاورمیانه و شمال آفریقا نداشتند و تا به امروز در قبال این تحولات کم نظیر دچار سرگیجه سیاسی هستند اما با تمامی توان و امکانات تلاش می‌نمایند مسیر حقیقی این تحولات را در جهت منافع خود منحرف سازند. به همین دلیل به استانداردهای دوگانه روی آورده‌اند. چگونه است که در یمن بسرعت از طرح شورای همکاری که یک طرح سیاسی است برای حل مشکل حمایت می‌کنند و البته به‌دلیل نادیده گرفتن مطالبات مردم به نتیجه نرسیده است.

اما در بحرین که اقدامی مشابه از سوی مردم در جریان است با سرعت فزاینده طرح نظارتی و ورود تانک و سیاست سرکوب و کشتار با مشارکت برخی طرف‌های خارجی ملاک عمل قرار می‌گیرد و در مورد سوریه که در خط اول مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است، طرح غربی- عربی با شتاب‌زدگی پیگیری می‌شود که مجموعه‌ای از فشار سیاسی- امنیتی و مداخله خارجی را در بردارد.

امیرعبداللهیان گفت: حل مشکلات منطقه تنها در سایه اصلاحات، اعتماد به مردم به جای اتکا به طرف‌های خارجی، توجه جدی به مطالبات مردم، جلوگیری از مداخله خارجی در سایه تعالیم و ارزش‌های اسلامی تحقق می‌یابد. ما معتقدیم این راهکار در مورد یمن، سوریه و بحرین دست یافتنی است و باید مردم منطقه با کم‌ترین هزینه از حق دستیابی به مطالبات مشروع خود بهره‌مند شوند و با حمایت از محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی مردم مسلمان این کشورها و منطقه، احساس غرور ملی و اسلامی خود را در سایه توسعه، رفاه، ثبات و امنیت داخلی، منطقه‌ای و بین المللی بازیابند.

کد خبر 157862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز