تشدید آلودگی هوای تهران در آستانه روز هوای پاک موضوع سخنرانی پیش از خطبه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نماز جمعه دیروز تهران بود تا وی اعلام کند که به‌زودی ۷ پالایشگاه کشور مسئول تولید سوخت استاندارد‌ می‌شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص توزیع سوخت گفت: از روز چهارشنبه بنزین با استاندارد یورو ۴ و گازوئیل با استاندارد یورو ۵ در جایگاه‌های سوخت تهران عرضه شد ضمن اینکه از همان روز چهارشنبه پاک‌ترین بنزین هواپیما نیز تولید شد.

وی افزود: به‌رغم آنکه در تهران که ۳۰ درصد صنعت کشور در اطراف آن شکل گرفته و نزدیک به ۴ میلیون خودرو در این شهر تردد می‌کنند و جمعیت کثیری نیز در این شهر حضور دارند و انرژی مصرف می‌کنند، در رابطه با آلودگی هوا با معضلاتی مواجه است. وی افزود: دولت تکلیف و رسالت خود را در مقابله با معضلات آلودگی هوا احساس کرده و برای این موضوع طرح جامعی را مصوب کرد که متولی آن سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: درخصوص رفع آلایندگی هوا چند اقدام با ارزش انجام شده است که تأثیرات را در یکی دو سال گذشته دیده‌ایم.محمدی‌زاده گفت: روز گذشته از ۳۰‌خودرویی که استانداردهای روز دنیا را پاس کردند رونمایی شد و چهارشنبه نیز توزیع سوختی که با استاندارد تولید شده بود، صورت گرفت. وی افزود: اگر در طول ۶۰ سال این مشکلات به‌وجود آمد اما بازه زمانی ۵‌ساله نیاز است که اصلاحات به نتیجه برسد. محمدی‌زاده ادامه داد: هر خودرویی که در کشور تولید می‌شود و رقم آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال است در هر کیلومتر پیمایش ۵۰ گرم آلایندگی تولید می‌کند که با این تحول بزرگ در صنعت خودروسازی این رقم به 2/7 می‌رسد.

وی افزود: توفیق ارزشمندی بود که صنعتگران اراده کردند و اراده دولت نیز محقق شد. محمدی‌زاده گفت: پالایشگاه تهران از کارخانه‌ای روزانه 720 تن گوگرد را به‌صورت گرانول شده جمع‌آوری می‌کند ضمن اینکه گوگرد موجود در بنزین ۴۰۰ PPM بود که این رقم هم‌اکنون به زیر 01PPM رسیده است و بنزن نیز از ۵ درصد به یک درصد تقلیل یافته است همچنین قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: پالایشگاه تهران که عمر بالای ۶۰‌سال دارد هم‌اکنون با بهینه‌سازی خود مانند ساعت کار می‌کند و بالاترین کیفیت تولیدی را دارد.

محمدی‌زاده افزود: به‌زودی ۷‌پالایشگاه کشور مسئولیت تولید سوخت استاندارد‌ شده را خواهند داشت. معاون رئیس‌جمهور گفت: امسال در موضوع آلایندگی‌ها نسبت به دو سه سال گذشته وضع بهتر شده و فقط در موضوع ریزگرد‌ها مشکل وجود دارد. همچنین درخصوص منواکسیدکربن گازی که دیده نمی‌شود و مخرب و آلاینده است میزان این گاز پایین آمده است که علت آن بهبودی در فرایند تولید سوخت خودرو و جدی‌گرفتن معاینه فنی و حمل‌ونقل عمومی است.محمدی‌زاده تأکید کرد: اگر چه آلایندگی در شهرها وجود دارد اما بهبودی حاصل شده است و ضمن اینکه در گذشته سازندگی انجام شده بود اما در حوزه محیط‌زیست غفلت شد که امروز در این حوزه‌ غفلت‌ها جبران می‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه غیراز خودرو دو تا سه اقدام برای کاهش آلایندگی مهم است، گفت: نخستین مورد فضای سبز است که هر هکتار درخت 2/5 تن اکسیژن تولید می‌کند و یک درخت منواکسید‌کربن 01 نفر را از هوا گرفته و اکسیژن می‌دهد.

وی همچنین به درصد آلودگی‌ها اشاره کرد و گفت: حداقل ۴۰‌درصد از آلایندگی‌ها مربوط به موتور‌خانه‌هاست اگر چه دولت موتورخانه‌ها را گاز‌سوز کرده است اما نحوه احتراق موتور‌خانه‌ها اشکال دارد و اصلاح این نحوه احتراق باید صورت گیرد.معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در تهران نزدیک به ۲ میلیون مکان وجود دارد که سوختن در آنها انجام می‌شود بنابراین 2 میلیون مشعل باید اصلاح شود ضمن اینکه در تهران ۱۰‌درصد منشأ آلایندگی نقص این مشعل‌هاست و در اراک تا 60‌درصد و در اصفهان تا ۷۰‌درصد از آلایندگی را نقص مشعل‌ها شامل می‌شود.

محمدی‌زاده گفت: سهم آمریکا در تولید گازهای مخرب لایه ازن 26‌درصد است وی افزود: کشور آمریکا که 5/5درصد جمعیت دنیا را دارد سهم ۲۶‌درصدی آلایندگی گازهای مخرب که لایه ازن را تخریب می‌کنند به‌خود اختصاص داده و کشورهای کانادا، استرالیا و انگلیس نیز وضعیت بهتری از آمریکا ندارند.

محمدی‌زاده افزود: عزم‌ بین‌المللی برای تأمین محیط و سلامت آن مورد نیاز است و جمهوری اسلامی نیز در پناه آموزه‌های دینی و به‌دلیل تمدن سترگ و با ارزش فرهنگ اسلامی گام‌های بلندی در ارتباط با رفع آلایندگی برداشته است.

کد خبر 157828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز