همشهری آنلاین: سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد: برابر آمارهای رسمی، بیش از 70 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایط نقلیه‌ای است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

pollution

خسرو دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه مساله آلودگی هوای تهران چند وجهی است، عنوان کرد: نمی‌توان انتظار داشت که با اقدامات شهرداری نظیر کاشت درخت، مشکل آلودگی هوای تهران به طور کامل حل شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که سایر دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل نکنند، حتی با افزایش محدوده طرح ترافیک و یا پیش‌بینی تمهیدات سخت‌گیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح، آلودگی به نحو چشم‌گیری کاهش نمی‌یابد.

دانشجو با بیان اینکه خودروهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های هوای تهران هستند، یادآور شد: در شرایطی که روزانه چندین هزار خودرو به شهر تهران افزوده می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که اقداماتی همچون توسعه فضای سبز مشکل شهر را حل کند.

سخنگوی شورای شهر تهران بر ضرورت افزایش کیفیت سوخت تاکید کرد و افزود: علاوه بر این، ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی در کشور و احراز استانداردهای بالاتر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران موثر باشد.

به اعتقاد دانشجو، کنترل محدوده طرح ترافیک و توسعه فضای سبز تنها در صورتی موثر خواهد بود که توام با اقدامات دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط باشد.

وی با بیان اینکه آلوده‌ترین شهرهای جهان با اجرای یک برنامه چهار یا پنج ساله به پاک‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شدند، اظهار کرد: بنابراین می‌توان در تهران نیز با اجرای جدی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا، به نتیجه رسید.

دانشجو در توضیح علت عدم تحقق برنامه‌های کاهش آلودگی هوا، گفت: به نظر می‌رسد مسوولان مختلف مرتبط با موضوع بیشتر از اینکه به دنبال انجام وظایف خود باشند، توپ را به زمین دیگر می‌اندازند.
به گفته وی، شیب بالای افزایش آلودگی هوای تهران حاصل جمع جبری اقدامات موثری است که مسوولان مرتبط با این حوزه انجام می‌دهند، اما اتفاقات مخربی نظیر ورود خودروهای بی‌کیفیت آن را خنثی می‌کند.

 

کد خبر 155800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز