رشت- خبرنگار همشهری: انفجار مهیبی که ظهر پنجشنبه در ایستگاه تقویت فشار گاز در منطقه لاکان رشت رخ داد، یک کشته بر جا گذاشت.

نفت انفجار

ساعت 12 روز پنجشنبه، انفجار مهیبی اطراف منطقه لاکان در شهرستان رشت را به لرزه درآورد و شعله‌های آتش زبانه گرفت. به‌دنبال این حادثه، ماجرا به نیروهای امدادی گزارش شد و آتش‌نشانان به سرعت راهی محل حادثه شدند. شدت انفجار به حدی بود که شیشه خانه‌های اطراف شکست و شعله‌های آتش تا کیلومترها آنطرف‌تر از محل حادثه قابل مشاهده بود‌. یکی از شاهدان حادثه در گفت‌وگو با همشهری گفت: حدود ساعت12 بود که انفجار در ایستگاه گاز رخ داد اما به فاصله چند ثانیه انفجار مهیب دیگری به وقوع پیوست که موج آن باعث شد شیشه بسیاری از خانه‌های روستای نزدیک ایستگاه بشکند و زمین به لرزه در بیاید. مردم روستا ابتدا تصور می‌کردند که کامیون پخش کپسول در روستا دچار حریق شده و کپسول‌های گاز منفجر شده‌اند اما به فاصله چند ثانیه متوجه شعله‌های آتش در ایستگاه تقویت فشار گاز شدیم که زبانه می‌کشید. شدت آتش سوزی به حدی بود که تا رسیدن آتش‌نشانی درختان اطراف منطقه کاملا در آتش سوختند.

یکی از کارگران شرکت فولاد در شهرصنعتی رشت نیز گفت: محل کارم تا ایستگاه گاز حدود 7‌کیلومتر فاصله دارد. زمانی که اتفاق رخ داد در داخل انبار شرکت بودم. شدت انفجار به حدی بود که انبارکاملا به لرزه درآمد و شیشه چند ساختمان در آن نزدیکی شکست و شعله‌های آتش از بیرون از انبار شرکت کاملا معلوم بود.

عملیات نفسگیر

در همین حال مدیرعامل آتش‌نشانی رشت گفت: وقتی از ماجرا باخبر شدیم، تمامی نیروهای آتش‌نشانی برای مهار حریق به کار گرفته شدند. وی ادامه داد: 75 نفر از نیروهای آتش‌نشان برای مهار آتش و جلوگیری از سرایت شعله‌های مهیب به تأسیسات و کمپرسورها و خنک‌کننده ایستگاه گاز راهی محل حادثه شدند و بعد از 2 ساعت تلاش نفسگیر، موفق به خاموش کردن شعله‌های آتش شدند.
رفیعی تصریح کرد: در این حادثه مهیب یک نفر که نگهبان ایستگاه گاز بود جان خود را از دست داد و کارشناسان مربوطه بعد از خاموش شدن شعله‌های آتش، تحقیقات برای مشخص کردن علت حادثه و میزان خسارات وارده را آغاز کردند.

نقص فنی

به‌دنبال وقوع این حادثه، اکبرزاده، قائم مقام ستاد بحران استان گیلان با اشاره به اینکه علت انفجار نقص فنی و نشت گاز بوده است، عنوان کرد: این حادثه باعث قطع موقتی گاز چندین منطقه رشت ازجمله مناطق حمیدیان، یخسازی، استادسرا، رودباری، گلسار و بلوارخرمشهر شد و افت فشار گاز در چندین شهر استان ازجمله رشت، انزلی، خمام، شفت، احمدسرگوراب، تولم‌شهر و صومعه‌سرا را به‌دنبال داشت.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز گفت: به‌دلیل تعمیرات اساسی در خط لوله اصلی گاز رشت، احتمال افت شدید فشار گاز در برخی از شهرهای گیلان وجود دارد. سید جلال نور موسوی اظهار داشت: با توجه به انفجاری که در ایستگاه گاز رشت رخ داد، خط اصلی گاز رشت نیاز به تعمیرات اساسی دارد.وی از شهروندان خواست تا وسایل گرمایشی خود را از سیستم‌های گازسوز خارج کرده و تنها از یک وسیله برای پخت‌وپز استفاده کنند.

کد خبر 157800
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز