همشهری‌آنلاین: داستان بودجه 91 هم به سریال دنباله‌داری تبدیل شده است. در حالی که علی لاریجانی صبح امروز از تخلف دولت در ارائه بودجه خبر داده بود معاون پارلمانی رئیس جمهور با خوش بینی نسبت به بررسی سریع بودجه در مجلس اعلام کرد که بودجه در هفته دوم بهمن به مجلس ارائه می‌شود.

لایحه بودجه

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی لاریجانی صبح امروز در مجلس شورای اسلامی به تخلف دولت در ارائه بودجه اشاره کرد و گفت: قرار بود بودجه قبل از ۱۵ آذر برسد اما متاسفانه این اتفاق رخ داد و این نشانه تخلف است.

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی گفت: قانون بودجه سال ۹۱ باید قبل از ۱۵ آذر تحویل مجلس می‌شد اما دولت هنوز این کار را انجام نداده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس گفت: آیا این کار رئیس جمهور قابل رسیدگی نیست؟

علی لاریجانی در پاسخ وی گفت: قبلا هم در این مورد تذکر داده شده است زیرا قانون بودجه حداکثر باید تا ۱۵ آذر به مجلس داده شود.

وی با بیان اینکه معاون برنامه‌ریزی رییس جمهور از ارسال قانون بودجه در اول آذرماه خبر داده بود، اضافه کرد: متاسفانه تخلف شده است که برای بررسی بودجه در مجلس مشکل به‌وجود می‌آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید بودجه را سر موقع تحویل دهد،

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگویی جدیدتر گفت: هر چند که تصویب تنخواه برای دولت کار خوبی نیست اما با توجه به آن که دستگاه‌های اجرایی باید بتوانند از ابتدای سال جدید برای امور خود برنامه‌ریزی کنند، شاید چاره‌ای جز این نباشد.

علی لاریجانی با اشاره به دیرکرد دولت در ارائه لایحه بودجه 91 به مجلس یادآور شد: سال گذشته هم به دلیل آن که دولت لایحه بودجه را خیلی دیر به مجلس تقدیم کرد، مجلس مجبور به تصویب بودجه دودوازهم شد؛ البته سال گذشته می‌گفتند مجلس قانون بودجه را دیر به دولت داد و تاخیر ارائه بودجه با دلیل صورت گرفته است اما در مورد امسال دولت هیچ عذری نداشت.

رئیس قوه مقننه با بیان این مطلب که نمی‌دانم چرا دولت سر موقع لایحه را به مجلس نداده است به ایسنا گفت: با توجه به این که 12 اسفندماه انتخابات مجلس برگزار می‌شود و نمایندگان باید برای انجام امور مربوط به انتخابات وقت بگذارند لذا دیگر مجلس فرصت کافی برای بررسی بودجه ندارد، در نتیجه ممکن است به تصویب تنخواه بیانجامد.

وی با تاکید به اینکه مطلوب نیست که دستگاه‌های اجرایی از ابتدای سال بودجه مدونی نداشته باشد، تصریح کرد: به هر حال به نظر من این که دولت لایحه بودجه را به موقع نداده تخلف کرده است و ما اگر مجبور شویم برای این‌که دو ماه اول سال دولت بتواند به امور اجرایی برسد، مصوبه‌ای در این زمینه خواهیم داشت.

لاریجانی درباره اقداماتی که برای تسریع در ارائه لایحه بودجه می‌توان انجام داد گفت: از طرف هیات رئیسه چندین بار به رئیس جمهور نامه نوشته شده و حتی بنده نیز در این خصوص با معاون رییس جمهور و شخص آقای احمدی‌نژاد صحبت کردم و حتی آقای عزیزی به ما قول داده بود اول آذر بودجه به مجلس تقدیم شود ولی نمی‌دانم چرا تاکنون ارایه نشده است. 

اما در حاشیه دولت معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه لایحه بودجه 91 هفته دوم بهمن تقدیم مجلس می‌شود گفت: ان‌شاءالله بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 91 را تقدیم مجلس می‌کنیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی پس از پایان جلسه‌ هیات دولت اظهار کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی که هیات رییسه مجلس و خود نمایندگان انجام می‌دهند تا پایان سال بررسی بودجه به اتمام برسد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن انتخابات در این فرصت زمانی مجلس می‌تواند به بررسی لایحه‌ بودجه برسد و آن را تا قبل از پایان سال به دولت برگرداند؟ گفت: مجلس ثابت کرده که وقتی کارها را به صورت فوق‌العاده و با برنامه مشخص پیش می‌برد و بررسی می‌کند می‌تواند به نتایج مشخص و خوبی برسد و ان‌شاءالله مجلس تا قبل از پایان سال می‌تواند بررسی بودجه را به اتمام برساند و آن را به دولت بازگرداند.

این در حالی است که جعفر قادری عضو کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی مجلس پیش از این با پیش‌بینی اینکه به دلیل داستان تکراری تاخیرهای دولت لایحه بودجه 91 بعد از تعطیلات نوروز بررسی شود به همشهری‌آنلاین گفته بود: به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به نظر می‌رسد بودجه امسال، سال 91 و بعد از تعطیلات نوروز بررسی شود.

 همچنین یک عضو هیأت رئیسه مجلس پیش از این از بررسی بودجه ۹۱ بعد از انتخابات مجلس نهم خبر داده و گفته بود: با توجه به عدم ارسال لایحه بودجه در وقت مقرر از سوی دولت به مجلس به نظر می‌رسد که طبق روال سال گذشته، بودجه در سال آینده بررسی شود.

جهانبخش محبی‌نیا با بیان اینکه تاکنون پیگیری‌های ابوترابی به عنوان مسئول پیگیری تسریع در ارائه لایحه بودجه به مجلس به نتیجه نرسیده است به ایسنا گفته بود: با توجه به این که دولت علی‌رغم تمامی توصیه‌ها، مشورت‌ها و خیرخواهی‌های دوستان لایحه بودجه را در وقت مقرر به مجلس ارائه نکرده است، ناگزیریم که بررسی بودجه را به بعد از انتخابات موکول کنیم که این نشانه خوبی برای اقتصاد کشور نیست.

وی همچنین توضیح داد: با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد که بودجه برای سال ۹۱ به صورت چند دوازدهمی تصویب شود و سپس کل بودجه در سال آینده مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 157330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز