گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: قطعی‌های مکرر و کندی سرعت اینترنت در ایران طی ماه‌های اخیر منجر به اختلال در کسب و کار شرکت‌های تجاری و فرایند تجارت الکترونیک در کشور شده است، تعدادی از بازرگانان و فعالان حوزه تجارت خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشتند که کندی سرعت اینترنت باعث شده تا بسیاری از نیروهای انسانی شاغل در این شرکت‌ها با مشکل مواجه شوند.

اینترنت

این در حالی است که با الکترونیکی شدن فرایند ارتباطات بین‌المللی و ارسال و مراسلات اسناد تجاری به‌صورت اینترنتی، بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با حوزه تجارت با مسئله شبکه‌های اینترنتی گره خورده است. در این زمینه با دکتر محمود محمدیان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و صاحب‌نظر در حوزه تجارت الکترونیک گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قطعی و کندی اینترنت چه تاثیری بر روند کسب و کار و تجارت می‌تواند داشته باشد؟

تجارت در طول سال‌های مختلف، تحولات زیاد و متنوعی را پشت سر گذاشته است، تغییراتی که با توجه به موقعیت زمانی به‌وجود می‌آید. زمانی تجارت در قالب نقدی انجام می‌شد، زمانی تجارت و معاملات در قالب روابط بین افراد شکل می‌گرفت و در چند دهه اخیر هم بحث ال‌سی یا تجارت اسنادی مطرح شده است.

  • تجارت اسنادی به چه معناست؟

این نوع تجارت، تجارتی است که حضور بانک‌ها را بین شرکت‌ها قرار داده است.به عبارت بهتر، آخرین تحول تجارت بین‌الملل، حوزه تجارت الکترونیک است. در آینده نیز کمتر کشوری را می‌توان یافت که بتواند خارج از عملیات تجارت الکترونیک حرکت کند.

  • وارد شدن به این حـوزه مسـتلزم چه زیر ساخت‌هایی است؟

زمانی طرف مقابل از ما می‌خواست که اطلاعات و اسناد را از طریق فاکس برایش ارسال کنیم اما الان طرف مقابل از ما می‌خواهد که اطلاعات را از طریق اینترنت و ای‌میل ارسال کنیم و برای وارد شدن به این حوزه، نیاز به یکسری زیر ساخت‌ها داریم قطعا یکی از اساسی‌ترین این زیر ساخت‌ها اینترنت است ؟

بله شرکت‌ها باید بتوانند از فضای اینترنت استفاده کنند.

  • مسئله سرعت در این فضا تا چه حد اثر‌گذار است؟

نمی توان انتظار داشت در کشوری تجارت الکترونیک موفق و اثر‌گذار باشد و سرعت اینترنت محدود باشد چرا که این دو با هم به‌شدت مرتبط هستند و طبیعتا در کشور ما با توجه به قطعی‌ها و کندی‌هایی که در حوزه اینترنت وجود دارد این محدودیت‌ها، تاثیرات نامطلوبی بر روند تجارت گذاشته است.

  • در مورد این تاثیرات نامطلوب، بیشتر توضیح دهید.

فرض کنید که شرکتی می‌خواهد با طرف خارجی خود وارد مذاکره شود و بخشی از اسناد و مدارک را از طریق اینترنت تبادل کند. وقتی که شرکت نمی‌تواند به‌دلیل کندی و سرعت پایین اطلاعات لازم را از طریق اینترنت ارسال کند، این موضوع برایش پیامدهای منفی به‌دنبال دارد.

به عبارت بهتر، طرف مقابل به طرف ایرانی اعتماد نمی‌کند چرا که می‌گوید چطور می‌توان با شرکتی وارد مذاکره شد که هنوز نمی‌تواند از اینترنت به‌خوبی استفاده کند و حتی به‌تدریج نسبت به کالا و محصولات شرکت ایرانی نیز سلب اعتماد می‌کند.به سخن دیگر، طرف خارجی می‌گوید وقتی طرف ایرانی نمی‌تواند اسناد و مدارک و اطلاعات را به سرعت انتقال دهد و این همه دچار ضعف است چطور می‌تواند کالا را در زمان مناسب در اختیار من قرار دهد.

  • آیا در داخل نیز قطعی یا کندی اینترنت برروند کسب و کار و تجارت به همین نسبت تاثیر‌گذار است؟

بله، قطعا وقتی یک شرکت در‌گیر با عملیات بین‌المللی می‌شود، نیاز به این دارد که در کشور نیز با بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی ذی‌ربط تبادل اطلاعات داشته باشد به‌عنوان مثال، با وزارت بازرگانی، سازمان توسعه و تجارت، اتاق بازرگانی نیاز به تبادل اطلاعات از طریق اینترنت دارد که هم مراجعات حضوری کاهش یافته و هم سرعت انتقال اطلاعات افزایش یابد، حال اگر به هر دلیل اینترنت قطع یا سرعت آن پایین باشد، این شرکت هم در داخل و هم در خارج با مشکلات بسیار زیاد و خسارت‌های مالی زیاد مواجه خواهد شد، لذا اینترنت همه فعالیت‌های تجاری در داخل و خارج را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 156842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز