سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه دانش-آرش نهاوندی: پایین‌بودن سرعت اینترنت و اختلال در دسترسی به اینترنت در سال‌های اخیر و به‌ویژه دو روز گذشته عاملی شد تا با مهندس کریمی مدیرکل شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت درباره دلایل این مسئله گفت‌وگو داشته باشیم.

کامپیوتر

مشروح این گفت‌وگو در ذیل می‌آید:

  • چرا در دو روز اخیر سرعت اینترنت پایین بوده است؟

در دو روز اخیر به اندازه STM1 24 از اینترنت ما کاسته شده که به‌دلیل قطعی کابل اینترنت در خلیج‌فارس بوده است. هر STM1 برابر است با 155مگابیت بر ثانیه. .این قطعی باعث کاهش 10درصدی سرعت اینترنت شده که به‌زودی رفع می‌شود.

  • دلایل کلی پایین‌بودن سرعت اینترنت چه دایل‌آپ چه ‌ای‌دی‌اس‌ال به‌ویژه در منازل و برای کاربران خانگی در سطح کشور چیست؟

یک شبکه از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شود که اغلب افراد برای وصل شدن به اینترنت به سرورهای مختلفی که در سطح دنیا وجود دارد اتصال می‌یابند. در واقع برای دسترسی به اینترنت، ارتباط شرکت‌ها با سرویس دهنده‌های بین‌المللی برقرار می‌شود. در کشور ما نیز شرکت ارتباطات زیرساخت ارتباط را با سرویس دهنده‌های بین‌المللی برقرار می‌کند. اینترنت از طریق این شرکت میان شرکت‌های مخابراتی و شرکت‌های بخش خصوصی توزیع می‌شود. آن شرکت‌ها نیز خود از یک شبکه و لایه دسترسی خاص استفاده می‌کنند. یک کاربری در منزل یا یک کارمندی در محل کار خود، از لایه دسترسی مخصوص به‌خود استفاده می‌کند.

اما دلایل پایین‌بودن سرعت اینترنت به این باز می‌گردد که چه میزان سرعتی از سوی کاربر خریداری شده است.

  • یک باور در میان عموم مردم مبنی بر این وجود دارد که سرعت اینترنتی که روی کارت اینترنت حک شده سرعت واقعی اختصاص یافته نیست و حتی برخی نیز بر این باورند که ‌ای‌دی‌اس‌ال با سرعت 128کیلو بیت واقعا 128کیلو بیت نیست به‌نظر شما این باور از کجا نشات می‌گیرد؟

این مسئله باید آزمایش شود. امکان دارد که فردی سیستم‌ ای‌دی‌اس‌الی با سرعت 128کیلوبیت خریداری کرده باشد و این سیستم با سرعت کمتری اینترنت را در اختیار کاربر قرار دهد. این مسئله باید تست شود و سیستم مورد بررسی قرار گیرد. دو نگاه به این قضیه وجود دارد؛ نگاه عمومی و نگاه فنی. ممکن است فردی که اینترنت با سرعت 128 کیلوبیت می‌خرد انتظارش به‌صورت عمومی این باشد که زمانی که سایتی را باز می‌کند یا می‌خواهد فایلی را دانلود کند، با زدن دکمه در زمانی که خود مد نظر دارد، سایت بالا بیاید یا فایل دانلود شود. در دیدگاه فنی به این سادگی به این مسئله نگریسته نمی‌شود. فردی که دارای دید فنی است ابتدا شرایط را می‌بیند و بررسی می‌کند که سروری که این سرویس را ارائه می‌دهد در چه وضعیتی قرار دارد. پهنای باندی که اختصاص یافته چقدر است و چه خطی از سوی کاربر مورد نظر استفاده می‌شود.

  • پس از اظهارات وزیر ارتباطات سابق مبنی بر اینکه ما بیش از 56 کیلوبایت سرعت برای اینترنت نیاز نداریم و همین میزان پهنای باند نیز کفایت می‌کند، دیدگاهی بر این پایه فکری نزد مردم رواج یافته که دولت به احتمال زیاد نمی‌خواهد به دلایل امنیتی، سیاسی و یا هر دلیل دیگری، پهنای باند بیشتری به اینترنت اختصاص دهد، نظر شما در این باره چیست؟

نمی‌توانم در نقد اظهارات آقای وزیر سخن بگویم و نمی‌توانم به این بپردازم که حرف ایشان بر چه پایه و مبنایی زده‌شده است. تنها می‌توانم در محدوده شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره سخن بگویم، این شرکت یک وظیفه حاکمیتی دارد مبنی بر تامین اینترنت کشور و بر همین مبنا اینترنت را از مرزها وارد می‌کند و درون کشورمیان شرکت‌های لایه دسترسی توزیع می‌کند. این شرکت‌های دسترسی شرکت‌های PAP و شرکت‌های مخابرات استانی هستند. آنها از شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت می‌خرند. ما در این زمینه رشد قابل توجهی داشتیم. در پایان سال 89، 173 STM1 اینترنت داشتیم و امروز 291 STM1 اینترنت داریم. وظیفه شرکت ارتباطات زیر تامین پهنای باند در کشور به‌طورت کلی و مجموع است. شرکت ارتباطات زیر ساخت طی این مدتی که از آغاز سال‌جاری گذشته چیزی در حدود 70 درصد نسبت به همین زمان در سال اخیر پهنای باند را توسعه داده است.

کد خبر 155198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز