سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: بعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینک نوبت به شورای‌عالی اطلاع‌رسانی رسیده است تا از نسخه تازه ای‌میل ملی خود رونمایی کند.

ارتباطات

 به گزارش همشهری، مسئولان شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در یک نشست خبری اعلام کردند: ای‌میل فارسی تا 20‌آذر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بنا به ادعای این شورا، این نخستین و بزرگ‌ترین تجربه تولید دانش در ارائه سرویس‌های گسترده در کشور است که قادر به سرویس‌دهی به یک میلیون نفر در مرحله اول خواهدبود.حجت‌الاسلام سعید سالاریان معاون دبیر‌خانه این شورا گفت: تولید نرم‌افزار ای‌میل فارسی از 2سال پیش با حمایت از بخش خصوصی آغاز شد و نسخه آماده‌شده آن برای ارائه نظرات و انتقادات به دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات و کارگروه فاوا ارسال و حتی در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح شد.

به بیان سالاریان تهیه و تدوین این نرم‌افزار در حقیقت بستری است برای ارائه سایر خدمات و سرویس‌هایی که در حال حاضر ما مجبوریم از سرویس‌های ارائه‌دهنده ای‌میل خارجی، مانند گوگل و یاهو دریافت کنیم که با شرایط امروزی کشور، ممکن است اطلاعات ردوبدل‌شده بعضی ای‌میل‌های مهم در آنها رصد شود.وی دلیل ورود شورای‌عالی اطلاع‌رسانی به این حوزه را ناشی از رغبت نشان ندادن بخش خصوصی به آن به‌دلیل هزینه زیاد آن ذکر کرد و گفت: نداشتن ارزش افزوده این سرویس‌ها در ایران، هزینه ایجاد دیتاسنتر و سیستم ذخیره‌سازی‌ نامه‌ها یا استوریج و نیز هزینه خدمات دهی شبانه‌روزی و 24‌ساعته پس از برپایی سرویس ای‌میل، شورا را بر آن‌داشت تا با حمایت بخش خصوصی در این راه گام نهد ولی به‌تدریج که بخش خصوصی تثبیت شد، حضور دولت کمرنگ می‌شود.

وی افزود: این سرویس سی‌اچ‌میل، تحت پرتال چاپار دات‌آی‌آر، راه‌اندازی می‌شود و سرویس‌های آن دارای ویژگی‌هایی است که برای محیط فارسی قابل استفاده است که تا یک میلیون ای‌میل ثبت‌شده توسط کاربران را می‌تواند پشتیبانی کند و در فازهای بعدی یک‌ونیم میلیون دیگر افزایش خواهد یافت. هدف اصلی دبیرخانه، حمایت اولیه از بخش خصوصی و تولید دانش فنی این سرویس بوده که به آن رسیده است.
مهندس افشار، مدیر فنی پروژه چاپار نیز گفت: سورس این سرویس باز است تا متخصصان بتوانند آن را ارتقا بخشند. وی در توضیحاتی درباره این سرویس افزود: حجم در نظر‌گرفته شده برای هر پست الکترونیک یک گیگا‌بایت و برای پیوست 20‌مگا‌بایت است.

معاون دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی درخصوص نبود سیستم عامل ملی و ارائه این سرویس روی سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز و احتمال ایجاد اختلال توسط این شرکت‌ها به هر دلیلی، گفت: ما نمی‌توانستیم صبر کنیم تا این سیستم عامل ملی تهیه و تولید شود چون معلوم نیست چقدر طول بکشد، باید دانش تولید نرم‌افزار، بومی‌سازی‌ می‌شد که هم‌اکنون با کمک بخش خصوصی موفق شده‌ایم.
وی همچنین در مورد ایجاد بانک اطلاعات متخصصین فناوری اطلاعات و پورتال آن توضیحاتی داد تا به گفته وی افرادی که در این حوزه می‌خواهند کاری انجام دهند با مراجعه به آن و اطلاع از کارهای صورت گرفته از موازی‌کاری و اتلاف منابع، وقت و هزینه بپرهیزند.

حجت‌الاسلام سالاریان همچنین از تهیه آراف‌پی تدوین نرم‌افزار اطلس جامع عمومی ایران در تمامی حوزه‌های گردشگری، طبیعت، فرهنگی و دینی حیز داد و در پاسخ به این سؤال همشهری که این پروژه آنچنان بزرگ است که تا هنگام تهیه کامل از حیزانتفاع خارج می‌شود، یادآوری کرد: با توجه به تجربیات ناخوشایندی که در این زمینه در کشور بوده است این پروژه فازبندی شده و هر فاز به محض اتمام مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در پایان، فازها به هم پیوند خواهد شد. گفتنی است ای‌میل ملی تحت دامنه ایران دات‌آی‌آر که از چندهفته پیش توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است با مشکلات متعددی روبه‌رو است به‌گونه‌ای که در روزهای اول، ثبت‌نام در این سرویس میسر نبود و به‌دلیل ضعف سرورهای آن، سایت ایران دات‌آی‌آر را از دسترس خارج کرد.

شیوه ثبت نام غیرآنلاین، نیاز به ارائه کد ملی، محدودیت حجم فضا در حد 50‌مگا‌بایت و نیاز به تأیید اطلاعات ثبت شده برای دریافت شناسه و رمز عبور بعد از 48‌ساعت از جمله مشکلات این ای‌میل بود که باعث شد این پروژه در گام اول با شکست مواجه شود. همچنین توصیه سرور ای‌میل ملی ایران دات‌آی‌آر به نا‌دیده انگاشتن اخطارهای امنیتی SSL باعث تعجب و شگفتی محافل امنیت شبکه و رایانه شده است.

کد خبر 146849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز