همشهری آنلاین: ابراهیم حقیقی با طرح مسئله دشواری‌های طراحی پوستر تئاتر نسبت به پوسترهای سینمای، طراحان پوستر تئاتر را به بازتاب برداشت شخصی‌شان از اجرا نمایش دعوت کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، ابراهیم حقیقی، داور بخش پوستر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر گفت:"همان طور که در بیانیه این بخش نیز نوشتم، امسال تعداد پوسترهای حرفه‌ای رسیده به دبیرخانه جشنواره کم بود.

نمی‌دانم چرا آثار گرافیکی بسیاری از کارگردان‌های خوب به دبیرخانه نرسید".

وی ادامه داد: "در مواردی هم پوسترهای خیلی خوبی به دست ما رسید که به دلیل تایید نشدن از سوی کارگردان، به ناچار آن‌ها را از رقابت خارج کردیم.

جایگزین شدن این پوسترهای حرفه‌ای با نمونه‌های جایگزین در سال گذشته، دربردارنده پیام مهمی برای کارگردان‌های تئاتر کشور است.

آن‌ها باید بدانند، بهتر است در کار طراحان حرفه‌ای اعمال سلیقه نکنند و به آن‌ها اعتماد داشته باشند".

او بیان این نکته که استقبال جوان‌ها از این مسابقه نیز در جای خود قابل تقدیر است، گفت: "برخی از آثار رسیده، تابع مدگرایی موجود در بازار آثار گرافیکی در کشور هستند.

این آثار به دلیل آن که به موضوع تئاتر، که دلیل شکل‌گیری این رقابت است بی توجهی کرده بودند از دور مسابقه کنار گذاشته شدند".

حقیقی افزود: آن دسته از آثاری که به مرحله نهایی رسیدند و برای نمایش در نمایشگاه پوستر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شدند، پوسترهایی هستند که تلاش کرده اند تصویر سازی را با عکاسی همراه کرده و به بازتاب نمایشنامه در طرح خود بپردازند.

ابراهیم حقیقی، طراحان پوستر تئاتر را به بازتاب برداشت شخصی خود از اجرا دعوت کرد و گفت: طراحی پوستر تئاتر با طراحی پوستر سینما بسیار متفاوت است. در سینما، عمده کار طراح، کنار هم قرار دادن چهره هنرپیشگان است.

اما نحوه کار در تئاتر متفاوت است، زیرا طراح باید در طرح خود، خط کلی نمایش را به اجرا بگذارد. مخاطب پوستر، باید با دیدن آن متوجه شود با یک نمایش تراژیک مواجه است یا کمدی و یا اجتماعی.

این گرافیست، نقاش و عکاس پیشکسوت با اشاره به این که بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر، در مطرح کردن هنر طراحی پوستر، به عنوان بخش مهجور مانده‌ای از پروسه ساخت تئاتر بسیار موثر است، گفت: هنوز خیلی از طراحان پوستر به خاطر علاقه شخصی به سراغ طراحی برای تئاتر می‌روند و از این راه درآمدی ندارند.

این هنرمند با سابقه هنرهای تجسمی کشور، به نصب نشدن پوسترهای تئاتر در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: پوستر تئاتر در تهران جایگاهی ویژه برای نصب ندارد.

این بسیار غیرحرفه‌ای است که علاقمندان به تئاتر، تنها بعد از شنیدن خبر یک اجرا و مراجعه به سالن نمایش، می‌توانند پوستر تئاتر مورد نظرشان را از نزدیک ببینند. بنابراین پوستر تئاتر هیچ جنبه تبلیغاتی برای نمایش ندارد.

ابراهیمی حقیقی در پایان از مدیران و هنرمندان تئاتر کشور دعوت کرد، آثار به نمایش در آمده از برترین پوسترهای تئاتر در سال گذشته را بازدید کنند تا ذهن و چشم شان با آثار برجسته و هنری در این زمینه آشنا شود.

کد خبر 156804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز