گروه ورزش- علی شاکری: سایپای البرز در رقابت‌های این فصل لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران و در جمع مدعیان بزرگی چون پیکان تهران، کاله مازندران، شهرداری ارومیه و گیتی پسند اصفهان در حالی موفق به کسب قهرمانی نیم فصل شد که کمتر کارشناسی می‌توانست این عنوان را برای این تیم جوان، قبل از آغاز بازی‌ها پیش‌بینی کند.

والیبال

نکته جالب‌تر پیرامون قهرمانی نیم فصل سایپا، موفقیت یک مربی بی‌ادعا به نام فرهاد نفرزاده در جمع مربیان شناخته شده و آن هم با تیمی جوان با میانگین سنی 22 سال و 8‌ماه بوده است که در جمع 14تیم حاضر پایین‌ترین میانگین سنی را داشت. به بهانه قهرمانی این تیم گفت‌وگوی ما را با سرمربی قهرمان نیم فصل لیگ برتر والیبال می‌خوانید.

آیا پیش‌بینی می‌کردی که سایپا بتواند در جمع مدعیان بزرگ قهرمانی، قهرمان نیم فصل شود؟

ما در این فصل 3 هدف را دنبال می‌کنیم. اول ارائه بازی‌های زیبا و با کیفیت، دوم حضور قدرتمند در جمع مدعیان و سوم معرفی محصولات خود که همانا پرورش جوانان برای آینده والیبال ایران است که فکر می‌کنم در هر سه بعد موفق بوده‌ایم. براساس استراتژی تعریف شده 3 ساله ما یک سال دیگر هم وقت داریم که قهرمان لیگ شویم.

  • سطح رقابت‌های این فصل را با وجود بازی‌های فشرده در مقایسه با دوره‌های قبل چگونه دیدی؟

یکی از دوره‌های عالی لیگ برتر است و بازیکنان جوان زیادی در کنار بازیکنان با تجربه و ملی پوش تاکنون توانستند خود را نشان دهند و ما را به آینده والیبال ایران امیدوار سازند. به هر حال با توجه به اهمیت مسابقات تیم ملی باید قبول کرد که لیگ باشگاه‌ها امسال فدای تیم ملی شده و همه ما باید با تحمل این شرایط سخت کمک کنیم تا ولاسکو بدون نگرانی تیم را آماده حضور در مسابقات انتخابی المپیک کند.

  • ولی ظاهراً ولاسکو گفته است، لیگ والیبال از سطح کیفی خوبی برخوردار نیست و از وضعیت ملی‌پوشان هم ابراز نگرانی کرده است؟

من به‌شدت با نظر آقای ولاسکو مخالفم، چرا که همین بازیکنان آماده شده در لیگ کمک کردند تا تیم ملی در جام جهانی توانست نظرها را آنگونه به‌خود جلب کند وگرنه همه می‌دانند که نمی‌توان در 2 هفته و 6 جلسه تمرین تیم ملی را آماده کرد! تازه ملی پوشان بازگشته از جام جهانی را همه دیدند که چگونه تحویل تیم‌های باشگاهی داده شدند و بعد از چندین هفته به تازگی در حال برگشتن به شرایط اصلی خود هستند.

  • خیلی‌ها معتقدند که با حضور ولاسکو جوانان حاضر در لیگ و ملی پوشان انگیزه بیشتری برای بروز توانایی‌های خود پیدا می‌کنند؟

با توجه به ارسال فیلم تمام بازی‌های لیگ از سوی فدراسیون برای ولاسکو، فکر نمی‌کنم چندان نیازی به حضور ایشان در بازی‌ها باشد. آقای ولاسکو بهتر است استراحت کنند تا با انرژی بیشتری بتوانند تیم ملی را آماده حضور در مسابقات انتخابی المپیک کنند.

  • چرا در میان بازیکنان خارجی شاغل در لیگ از جمله در سایپا به چهره‌های برجسته یا سوپر استاری بر نمی‌خوریم؟

البته اکثر بازیکنان خارجی لیگ بازیکنان مؤثری برای تیم هایشان محسوب می‌شوند. به‌عنوان نمونه می‌گویم بازیکنان خارجی پیکان، گنبد و حتی تیم ما کمک زیادی در موفقیت به‌دست آمده داشته اند، اما تا آمدن سوپر استارها به لیگ برتر والیبال ایران، نیاز به 2 سال زمان است. با حضور در المپیک و لیگ جهانی این مسیر هموارتر خواهد شد.

  • از دید شما چه تیم‌هایی بخت بیشتری برای قهرمانی این فصل دارند؟

من فکر می‌کنم هر 4 تیمی که بتوانند از جمع 5 مدعی قهرمانی (گیتی پسند، کاله، سایپا، پیکان و شهرداری ارومیه) به مرحله پلی‌آف صعود کنند، به یک اندازه شانس قهرمانی خواهند‌داشت.

گیتی‌پسند،‌تازه وارد ناکام لیگ برتر

نیم فصل اول لیگ برتر والیبال در حالی با قهرمانی سایپا و نایب قهرمانی پیکان و حضور 2 تیم شهرداری ارومیه و کاله مازندران در مکان‌های سوم و چهارم به پایان رسید که فشردگی لیگ امسال، مشکل بزرگ همه تیم‌ها بوده است. نکته گفتنی دیگر هم این بود که برخی از تیم‌ها مثل مناطق نفت‌خیز جنوب و کرمان اصلا در اندازه‌های لیگ برتر والیبال نبوده‌اند. در جمع مدعیان قهرمانی نیز ناکام بزرگ تیم پرمهره گیتی پسند اصفهان بود که با جذب چهره‌های شاخص والیبال با سر و صدای بسیاری قدم به عرصه رقابت با مدعیان قدیمی‌تر گذاشت اما در پایان نیم فصل با در اختیار داشتن بیشترین ملی‌پوش در جای پنجم جدول ایستاد. به جز این موارد باید به ناکامی دیگر نماینده استان اصفهان (باریج اسانس کاشان) تیم شگفتی‌ساز و چهارم فصل پیش اشاره داشت که مسئولان آن در اواخر لیگ برای رهایی از بحران، با کنار گذاشتن مربی بومی، سکان این تیم را به سرمربی سابق تیم ملی سپردند. بازگشت دوباره تبریز به لیگ برتر والیبال و درخشش شهرداری ارومیه و هاوش گنبد از دیگر فرازهای بازی‌های نیم فصل بود.

کد خبر 156713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز