دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر سیاست خود را بر حمایت از جوانان گذاشته‌است و این شعار تنها در بخش رقابتی تجلی پیدا می‌کند.

ساز

اگر شعار حمایت از جوانان را باید در کمبود بودجه یا قهر بزرگان از جشنواره موسیقی فجر جست‌وجو کرد، حضور هیأت بازبین‌ها که اغلب آنان از اهالی حرفه‌ای موسیقی هستند می‌تواند جای خالی بزرگان موسیقی را پر کند که غیبت آنان در چند دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر چشمگیر شده ‌است.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در 6شاخه کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی، آهنگسازی، پایان‌نامه و بخش ویژه موسیقی ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره برای نخستین بار بخش دستاوردهای انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شده‌است. در این بخش 39 اثر توسط اساتید موسیقی، کیوان ساکت، آذر هاشمی، فرهاد برنجان، علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی بازبینی خواهند شد.

در بخش کلاسیک ایرانی 40 اثر و در بخش پایان‌نامه 23 اثر متقاضی حضور هستند که توسط دکتر شاهین فرهت، علیرضا مشایخی، دکتر محمد سریر، محمدرضا تفضلی و کیارش صاحب‌نسق به مرحله بالاتر راه خواهند یافت.

در بخش کلاسیک ایرانی 49گروه توسط اساتید موسیقی، داوود گنجه‌ای، محمد مقدسی و هادی منتظری، در بخش کلاسیک غیر‌ایرانی 14گروه توسط اساتید موسیقی، نادر مرتضی‌پور، سیاوش ظهیرالدینی و جاوید مجلسی و در بخش آواز جمعی 16گروه توسط اساتید موسیقی، نسرین ناصحی، تنگیز شالو خاشویلی و مسعود کاظم‌زاده بازبینی خواهند شد. همچنین بخش دیگری که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر شاهد آن خواهیم بود بخش نسل دیگر است که به‌دلیل گرایش روز‌افزون جوانان به نوآوری در موسیقی و نگاه متفاوتشان به هنر با حضور گروه‌های حرفه‌ای جوان در بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی شده‌است.

علی ترابی، دبیر اجرایی بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره این بخش گفت: «با توجه به گرایش بخش قابل توجهی از موسیقی‌دانان جوان به نوآوری و ارائه آثار متفاوت در ژانرهای مختلف موسیقی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، تصمیم گرفته شد که بخش متفاوتی با عنوان «نسل دیگر» در جشنواره برنامه‌ریزی شود که فرصت ارائه این آثار و اندیشه‌های نو در عرصه‌های مختلف موسیقی به‌وجود‌ آید».

برای این بخش، 11گروه در 2سئانس موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی به اجرای برنامه خواهند پرداخت که عمدتا برای نخستین‌بار در جشنواره حضور یافته‌اند.

آن طور که اعلام شده این بخش با مشاوره کارشناسان مختلفی انجام شده است. مجموعه برنامه‌های نسل دیگر از ۲۴ تا ۲۹بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. از سوی دیگر با اینکه در نخستین نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی فجر، دکتر حسن ریاحی در مقام دبیر جشنواره اعلام کرده بود در این دوره جشنواره بخشی برای موسیقی کودکان وجود ندارد اما به‌نظر می‌رسد که اعتراض هنرمندان و نبود جشنواره مستقل برای کودکان باعث شده که این بخش به جشنواره اضافه شود.

به‌طوری که دبیر جشنواره اعلام کرده بنا به تصمیمات گرفته شده امسال موسیقی کودک به بخش جنبی اضافه شد. با اینکه تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر تنها کمتر از 2ماه دیگر باقی مانده‌ است، اما باید دید که دیگر چه بخش‌هایی به این جشنواره 27ساله اضافه خواهد شد. بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 24 تا 30بهمن ماه به دبیری دکتر حسن ریاحی در تهران و چند استان برگزار می‌شود.

کد خبر 156621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز