شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه مک‌گیل کانادا با فعال‌سازی ژن‌های قدیمی، موفق به خلق مورچه‌های ابرسرباز شده‌اند که از سر و فک بسیار بزرگی برخوردارند.

ant2

دانشمندان بر این باورند که این مورچه‌های غول‌پیکر احتمالا یک رجعت ژنتیکی به یکی از اجداد خود در میلیون‌ها سال قبل داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، این محققان مدعی هستند که می‌توانند با افزودن یک هورمون خاص به لاروی مورچه عادی، آن را به یک ابرسرباز تبدیل کنند.

مورچه‌های ابرسرباز ممکن است بطور طبیعی در حیات وحش وجود داشته باشند؛ اما این امکان به ندرت پیش می‌آید. در بیابانهای آمریکا و مکزیک، کار این سربازها، حفاظت از کلونی در برابر حمله مورچه‌های دیگر است.

ابرسربازها از سرهای غول‌پیکر خود برای مسدود کردن دهانه لانه و جلوگیری از ورود و حمله مورچه‌های دشمن استفاده می‌کنند.

دانشمندان طی پژوهشهای خود که در مجله ساینس منتشر شده، نشان دادند که مورچه‌های عادی گونه Pheidole morrisi از ابزارهای ژنتیکی مورد نیاز برای تبدیل به ابرسرباز برخوردار بوده و تنها به یک فشار هورمونی نیاز دارند.

به گفته محققان، نتایج این پژوهش نشان داده که هدف قرار دادن ابزارهای توسعه اجدادی می‌تواند نقش مهمی در تکامل ویژگی‌های فیزیکی ایفا کند.