دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت-آرش نهاوندی: در روزهای اخیر اخباری حکایت از افزایش کم سابقه نرخ داروها به‌ویژه داروهای کمیاب در مراکز فروش دارو در داروخانه‌های هلال احمر، 13آبان و 29فروردین داشت.

هلال احمر

از سوی دیگر نیز اخباری مبنی بر کاهش زمان انتظار برای دریافت دارو در این داروخانه‌ها انتشار یافته بود. به‌منظور پی بردن به صحت و سقم این دو خبر، مبادرت به تهیه گزارشی میدانی شد و در این گزارش نظر مردم مراجعه‌کننده به داروخانه‌های هلال احمر، 13آبان و 29فروردین پرسیده شد. در این گزارش اغلب مراجعان به این داروخانه‌ها در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار همشهری عنوان کردند که اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ دارو بالارفتن روزانه نرخ ارز و تحریم‌های اقتصادی است. مشروح این گزارش را در پی می‌خوانید.

یکی از مراجعان به داروخانه هلال‌احمر در پاسخ به این پرسش که آیا دارو واقعا گران شده است یا شما داروی خود را با همان نرخ سابق می‌خرید؟ گفت: دارو نیز همزمان با بالا رفتن نرخ ارز ساعت به ساعت بالا می‌رود. این دارویی را که خریداری کرده‌ام، ابتدا 60هزارتومان می‌خریدم اما تا پایان سال89 بهای این دارو به‌شدت افزایش پیدا کرد تا جایی که در ماه‌های پایانی سال 89 آن را 200هزارتومان می‌خریدم. 3ماه بعد 220هزارتومان خریدم. چند ماه بعد نیز این دارو را 280هزارتومان خریدم. به تازگی نیز برای خرید همان دارو به هلال احمر مراجعه کردم و 320هزار تومان آن را خریداری کردم. الان هم با بالا رفتن دلار از بیم اینکه قیمت داروها یکباره 2 تا 3برابر افزایش پیدا کند به داروخانه آمده‌ام تا داروی مورد نظرم را بخرم. واقعا از این می‌ترسم دارویی را که الان 320هزار تومان می‌خرم فردا ناگزیر شوم آن را با قیمتی بالاتر از 400هزار تومان بخرم.

یکی دیگر از مراجعان نیز به سؤالی مبنی براینکه آیا کیفیت خدمات در هلال احمر بهبود یافته و آیا شما کمتر برای دریافت دارو از این داروخانه باید انتظار بکشید؟ اینگونه پاسخ داد: خدمات دهی در هلال‌احمر بهتر شده است اما درحالی‌که بهای دارو افزایش پیدا کرده دیگر ارتقا در خدمت رسانی و راه‌اندازی سریع‌تر مشتریان در هلال احمر از نظر من اهمیت ندارد. در حال حاضر باید فکری برای این افزایش شدید بهای دارو کرد که با افزایش قیمت‌ دلار و سایر ارزها به‌طور روزانه بالا می‌رود. یکی از مراجعان به داروخانه 13آبان نیز درباره دلیل بالارفتن میزان بهای دارو گفت: داروی من تولید هند است و به‌مدت 8سال است که دارم از این دارو استفاده می‌کنم و اکنون ناگزیرم به‌دلیل بالا رفتن قیمت ارز آن را به بهای بسیار بالاتری نسبت به سابق خریداری کنم. الان می‌توانم بگویم که زمان انتظار برای تحویل دارو کاهش یافته و چندی است که روند خدمت‌رسانی و داروخانه‌ها بهتر شده است.

در ادامه یکی دیگر از مراجعین به هلال احمر درباره مراحل دریافت دارو توضیحاتی به خبرنگار همشهری داد: من برای گرفتن دارو به سازمان تامین اجتماعی می‌روم، این سازمان دارو را تایید می‌کند و سپس به داروخانه 13آبان، 29فروردین یا دست آخر برای یافتن کمیاب‌ترین داروها به هلال احمر مراجعه می‌کنم، اما راجع به بها بحث نکنید؛ قیمت ساعت به ساعت بالا می‌رود. با حدود 700هزارتومان حقوق ناگزیرم دارویی در حدود 300هزارتومان بخرم. دارو نباید با توجه به نرخ ارز بالا برود زیرا این داروها اغلب 2 یا 3ماه زودتر وارد کشور می‌شوند. این دارو تازه وارد کشور نشده که با توجه به بهای دلار آن را نرخ‌گذاری کنند. قبلا هم این دارو را با قیمتی بسیار بالا به‌طور قاچاق تهیه کرده‌ام.

یکی دیگر از مراجعان در پاسخ به این سؤال که آیا داروی مورد نیاز شما همیشه در داروخانه‌های هلال‌احمر، 13آبان و 29فروردین موجود است؟ گفت: همیشه اینطور نیست که دارویی که من متقاضی آن باشم در 13آبان یا هلال‌احمر موجود باشد. بعضی اوقات دارویی را که استفاده می‌کنم در این داروخانه‌ها یافت نمی‌شود. بعضی اوقات که به هلال احمر مراجعه می‌کنم اطلاع می‌دهند که داروی مورد نیاز شما موجود نیست و باید به 13آبان یا 29فروردین مراجعه کنید. اغلب تنها در این داروخانه‌ها داروهای مخصوص یافت می‌شود مگر‌آنکه دارویی یافت نشود و فرد متقاضی ناگزیر شود آن را به‌طور قاچاق در ناصر خسرو یا بازار تهیه کند.

مراجعه‌کننده دیگری نیز با اشاره به افزایش روزافزون قیمت دارو گفت: الان قیمت داروها به‌شدت افزایش یافته و بر فرض یک داروی 9 یا 10 هزار تومانی اکنون 16 تا 17هزار تومان شده است. در واقع طی 21روز داروی زیر جلدی که من برای مداوای بیماری سرطان همسرم می‌خریدم در حدود 7 تا 8هزارتومان افزایش قیمت پیدا کرده است. دلیل گرانی‌ و افزایش ماه‌به ماه قیمت داروها همان تحریم‌های اقتصادی است که کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده‌اند.

کد خبر 155811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز