دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

در پی ناآرامی‌های شرق آفریقا و درگیری‌های قومی و سیاسی در کشور سومالی در نتیجه نبود یک دولت مرکزی قوی و نیز آشفتگی اقتصادی و اجتماعی حاصل از جنگ‌های داخلی کشور سومالی و دخالت کشورهای قدرت طلب خصوصا آمریکا، پدیده دزدی دریایی در محدوده شمال اقیانوس هند خصوصا خلیج عدن و سواحل سومالی در سال 2009 شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت.

دزدان دریایی

حضور این نیروهای بومی در منطقه حساس خلیج عدن و تنگه استراتژیک باب‌المندب و به خطر انداختن امنیت تردد کشتی‌های تجاری و سرقت چند فروند کشتی از ملیت‌های مختلف، گروگان‌گیری دریا نوردان و باج خواهی دزدان دریایی موجب شد که در پی درخواست دولت سومالی، شورای امنیت، قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که برابر مفاد آن به کشورهای صاحب قدرت دریایی که دارای منافع مشترک در این آبراه حیاتی هستند، اجازه داده شده است تا با اعزام ناوگان رزمی به این نقطه امنیت تردد کشتیرانی خود را تأمین کنند. اهمیت این مسیر دریایی برای اقتصاد ایران و جهان و عبور ناوگان تجاری و نفتکش ایران از این منطقه و حضور ناوگان صیادی در شمال اقیانوس هند و دریای عربی و ضرورت تردد ایمن و به‌دور از خطر باعث شد تا با پیشنهاد شورای امنیت ملی و تصویب مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قوا، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران از اردیبهشت ماه سال 88 با اعزام نخستین ناوگروه به آن منطقه این وظیفه مهم را به‌عهده گیرد.

انواع دزدی‌های دریایی

1 - دزدی از کشتی‌های پهلو گرفته

دزدان دریایی توسط قایق‌های پارویی یا تندروی کوچک به کشتی‌هایی که در بنادر لنگر انداخته یا در حال عبور از آبراه‌های محدود و تنگ هستند نزدیک شده و بدون اطلاع کارکنان به انبار‌ها و کابین‌های زیست آنها وارد می‌شوند و اشیای قیمتی را به یغما می‌برند و این امر در مناطق مختلفی از جهان اتفاق می‌افتد.

2 - دزدی از کشتی‌های عبوری

دزدان دریایی توسط قایق‌های تندروی کوچک به کشتی‌های عبوری در مناطق پرتردد و آبراه‌های باریک نزدیک و با تهدید و تیراندازی وارد کشتی شده و آنها را به همراه کارکنان گروگان می‌گیرند. این امر عمدتا به‌منظور باجگیری از شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالاها انجام می‌گیرد.

پیامد‌های پیچیده بین‌المللی تروریسم دریایی

وسعت بسیار زیاد منطقه خطر و تهدیدات (بیش از 2میلیون مایل مربع)

عدم‌شمول بیمه در رابطه با پیامد‌های درگیری امنیتی و با سلاح توسط خدمه کشتی با دزدان دریایی و در رابطه با بار کشتی، جان خدمه، خسارات ناشی از آلودگی‌های محیط‌زیستی و خسارات وارده به کشتی

هزینه‌های کلان تامین نیرو‌های امنیتی

قوانین بازدارنده کشورهای صاحب پرچم از استقرار نیرو‌های امنیتی و سلاح روی کشتی‌های تجاری

افزایش هزینه‌های بیمه‌ای

(با توجه به افزایش تهدیدات ناشی از پدیده دزدی دریایی و افزایش ریسک حمل و نقل دریایی که بخش اعظم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.)

عدم‌وجود ضمانت‌های حقوقی در رابطه با اقدامات فوق

اعزام 14 ناوگروه

پاسداری از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی به‌عنوان یکی از وظایف اصلی نیروی دریایی ارتش مشخص شده است. اعزام 14 ناوگروه رزمی متشکل از یگان‌های رزمی سطحی، زیرسطحی و پروازی و همچنین یگان‌های پشتیبانی رزمی از مناطق عملیاتی ناوگان جنوب و طی 205600 مایل دریایی و بیش از 876 روز حضور مستمر در خلیج عدن، دریای سرخ و دریای مدیترانه که باعث ایمن کردن خطوط کشتیرانی و مسیرهای مواصلاتی ایران و نجات کشتی‌های داخلی و خارجی از دست دزدان دریایی شده را می‌توان نقطه درخشان کارنامه فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش در یک سال گذشته دانست.

اسکورت 1000 کشتی

ایران تا‌کنون بیش از هزار کشتی و نفتکش را در خلیج عدن اسکورت کرده که بیشتر این کشتی‌ها ایرانی و مابقی نیز متعلق به کشورهای دیگربودند. اسکورت این تعداد کشتی داخلی و خارجی توانسته است قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان بکشد به‌طوری که این عمل تحسین کشورهای منطقه و سازمان‌های دریایی را درپی داشته است و به سبب مجاهدت‌های دریادلاننیروی دریایی و نجات بیش از 40فروند کشتی تجاری ایرانی و خارجی از حمله دزدان دریایی، موفق به دریافت نشان دفاع از حقوق بشر شده است.

آموزش‌های پیشگیرانه

نیروی دریایی علاوه بر حضور در دریا و اسکورت کشتی‌ها به‌منظور تقویت کارکنان و خدمه آنها خصوصا ناوگان صیادی و دریانوردان محلی که مسیر مشخصی برای تردد در دریای عربی و شاخ آفریقا تا باب‌المندب ندارند، اقدام به آموزش‌های ویژه و پیشگیرانه درخصوص آشنایی صیادان با محدوده مجاز و امن صیادی و چگونگی اعلام وضعیت اضطراری درصورت برخورد با دزدان دریایی و مقابله با آنان کرده که رضایتمندی کارکنان ناوگان صیادی ایران خصوصاً صیادان محلی را در پی داشته است.

تجارت مرگ

آمار و ارقام می‌گویند راهزنی دریایی از کشتی‌ها و وسایل حمل‌ونقل دریایی در سراسر جهان، در سال نزدیک به 13 تا 16میلیارددلار خسارت به بار می‌آورد که بخش عمده آن مربوط به آب‌های اقیانوس هند و آرام تا سواحل سومالی و تنگه مالاکا و سنگاپور است. در این مسیر‌ها هر سال نزدیک به 50هزار کشتی تجاری و بازرگانی عبور می‌کند. پول‌های باد آورده حاصل از تهاجم ناجوانمردانه به کشتی‌های بی‌دفاع یا باج‌خواهی‌های راهزنان آبی باعث شده است تا بندر (ایل) در سومالی که یک منطقه روستایی محقر بود به یکی از لوکس‌ترین نقاط سومالی با ویلاهای مجلل بدل شود.

کد خبر 155789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز