همشهری آنلاین: نتایج مطالعه‌ای جدید که توسط محققان دانشگاه میامی انجام شده، نشان می‌دهد توفان‌ها و گردبادها می‌توانند منجر به بروز زمین لرزه‌های بزرگ شوند

زمین لرزه

محققان این دانشگاه میان توفان‌های گرمسیری و زمین لرزه‌ها ارتباطی یافتند که نشان می‌دهد این توفان‌ها واقعا می‌توانند لرزه‌هایی قدرتمند، مشابه زمین لرزه سال 2010 در هائیتی و تایوان را به وجود بیاورند. به گفته محققان بارش شدید باران یکی از اصلی‌ترین عوامل به شمار می‌رود زیرا این نوع از باران‌ها منجر به زمین لغزه‌های فراوان و فرسایش شدید شده و مواد را از روی سطح زمین می‌شویند، به این شکل بار فشار از روی زمین برداشته شده و منجر به تحریک گسل‌ها به حرکت کردن می‌شود، برداشته شدن این بار، گسل‌ها را آزاد کرده و زمین لرزه رخ می‌دهد.

در این مطالعه، محققان اطلاعات درباره زلزله‌های بزرگ در تایوان و هائیتی را مورد بررسی قرار داده و تشابهاتی را میان آنها مشاهده کردند، نتایج نشان می‌داد بیشتر زمین لرزه‌های بزرگی که در این مناطق، طی چهار سال رخ داده است، پس از وقوع توفان‌های به شدت بارانزای گرمسیری در این مناطق بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از نمونه این رویدادها می‌توان به توفان "ماراکوت" تایوان در سال 2009 اشاره کرد که پس از آن و در همان سال زمین لرزه‌ای به شدت 6.2 ریشتر و در سال 2010 زمین لرزه‌ای به شدت 6.4 ریشتر در این کشور رخ داد. به گفته محققان اینگونه به نظر می‌آید که زمین لرزه‌ها تنها می‌توانند به واسطه وقوع توفان‌ها و گردبادهای گرمسیری در کنار گسل‌های متمایل به وجود بیایند.

این مطالعه جدید، نتایج تحقیقی مشابه که در سال 2009 درباره ارتباط میان توفان‌ها و گردبادها و وقوع توفان‌های کوچک، انجام گرفته بود را تایید می کند. هر دو این مطالعات با نظریه‌ای در ارتباط‌اند که "لرزه خیزی آبی" نامیده شده و برای اولین بار در سال 1987 ارائه شد، این نظریه ارتباطی را میان نوسانات بارش باران و فعالیت‌های لرزه‌ای زمین در نظر گرفته بود.

کد خبر 155750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز