یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۹
۰ نفر

مهدی تهرانی: آنچه که سام ریمی در سال ۱۹۹۰ به نام مرد تاریکی ساخت و اثرش بعد ها ، یک مرجع در ژانر فیلم وحشت و گونه علمی تخیلی نام گرفت؛ دنباله هایی داشتند که نه تنها حرفی برای گفتن ارائه نکردند که به لحاظ ساخت و ساز و کشش داستان نیز آبروی قسمت اول را به مخاطره انداختند

مرد تاریکی

به هر روی بدون بررسی قسمت اول ؛ صحبت از قسمت سوم  مرد تاریکی محصول 1996 ( با نام کامل مرد تاریکی 3: بمیر مردتاریکی ، بمیر) کامل نخواهد بودو در این میان علت ساخته شدن این فیلم و سلایق ریمی و هم چنین دلیل اصلی دنباله سازی بر مرد تاریکی و معرفی این دنباله ها به ویژه قسمت سوم آن نیز گویا تر خواهد شد. فقط ابتدا به ساکن به این مهم اشاره کنم که اگر بلید رانر اثر ماندگار و صاحب سبک رایدلی اسکات در سال 1982 باعث طوفانی در ژانر علمی تخیلی شد ، مرد تاریکی نیز در ژانر وحشت چنین تاثیر گذاری را نشان داد.

سام ریمی ، پیش از اینکه دست به کار ساخت مرد تاریکی بزند ؛ علاقه بسیاری به کمیک بوک هایی مثل شبح اپرا و یا بتمن داشت. تلاش های او برای ساختن یک فیلم سینمایی از این قهرمانان دنیای کمیک بوکی به جایی نرسید تا اینکه ریمی تصمیم گرفت خودش یک قهرمان جدید خلق کند. شخصیتی به نام دکتر پیتون وست لیک ، ملقب به مرد تاریکی که خودش در درجه اول یک قربانی است.  

در عمده فیلم های علمی تخیلی و در آثار مربوط به سینمای وحشت ؛ مهم ترین کار از سوی فیلمساز ؛ پایبندی به قواعد ژانر و به کار گیری درست آنهاست. باور پذیری داستان و خلق واقعی وحشت و ارائه داستانک های مرتبط به روند شکل گیری ماجرای اصلی از مهمترین این قواعد است. سام ریمی در مرد تاریکی ، به ظرافت به همه این موارد رسید و چنان قهرمان داستانش باور پذیر از کار در آمد که الان در دنیای سینما از مرد تاریکی به عنوان یک "کالت" و اثری فرهنگ ساز ومرجع در ژانر وحشت نام می برند.بعد از این نیز ریمی با ساخت سه گانه مرد عنکبوتی نشان داد که در ساخت کمیک بوک ها استاد است.

دکتر وست لیک ، یک دانشمند کوشا و خوشنام و بسیار فعال است که تلاش می کند در آزمایشگاه فوق پیشرفته اش ، نوعی پوست تولید کند. پوستی که جایگزین  جراحت ها و سوختگی ها شود و برای افرادبیمار و نیازمند استفاده گردد. تحقیقات او سرانجام به نتیجه می رسد و اولین محصول او پوستی است که بسیار شبیه پوست واقعی است و تا 90 دقیقه این قابلیت را دارد که در زیر نور دوام بیاورد.

اگرچه  خبر اختراع دکتر وست لیک برای دانشمندان و همکارانش بسیار جالب توجه است و نقطه عطفی در دانش پزشکی و شیمی - پزشکی به حساب می آید اما شرکت های سودجوی فراوانی نیز در پی تصاحب اختراع او هستند. برخی از شرکت های دارویی عظیم که در واقع امپراطوری دارو در تولید و توزیع نامیده می شوند باب صحبت و دوستی را با وست لیک باز می کنند اما او که اهداف خیرخواهانه برایش در اولویت دارد فعلا جوابی به این شرکت ها نمی دهد. کار به جایی می رسد که در یک شب به آزمایشگاه پیتون وست لیک حمله می شود و اختراع او را می دزدند و در این میان خود پیتون که درمیان شعله های آتش به دام افتاده ؛ به شدت از ناحیه صورت آسیب می بیند و ظاهری وحشتناک پیدا می کند...

مرد تاریکی قسمت سوم ؛ به نوعی ادامه تحقیقات دکتر پیتون را بازگو می کند. او که برای تسریع در آزمایش ها و تحقیقاتش نیاز مبرم به پول دارد با طرح نقشه ای بسیار زیرکانه ؛ از شخصی به نام پیتر روکر که سلطان دارو لقب دارد ، مبلغ هنگفتی را می دزد. ادامه داستان نیز مشخص است. مرد تاریکی کار و تحقیق در آزمایشگاه را از سر می گیرد  و هم چنین و به موازات آن ، مجازات کردن افرادی که در مجروح شدنش نقش داشتند و کلا آدم بدهای داستان هستند را نیز از قلم نمی اندازد و از دیگر سو ؛ پیتر روکر نیز مدام در تعقیب اوست تا به تحقیقات او پی ببرد...

 در ژانر وحشت ، انتقام نه همیشه اما یک موضوع اصلی می تواند باشد. گاهی این روند می تواند با انگیزه های بسیار واضح روی دهند و در مواردی تماشاگر تا انتهای کار متوجه انگیزه اصلی شخص انتقام گیرنده نمی شود. صرف نظر از اینکه قربانی، قهرمان اصلی ماجرا و یا آدم خوب داستان نام بگیرد  و یا اینکه انتقام جو ، بدلیل ظلم مضاعفی که به او در گذشته وارد شده و حالا حق دارد خودش انتقام بگیرد تا عدالت اجرا شده باشد، و قهرمان داستان نیز  باشد ، تزریق تعلیق و روش نمایش انتقام است که اهمیت دارد. در ژانر وحشت دلیل انتقام در یک جمله ممکن است بیان شود و یا انگیزه خشنونت و انتقام ممکن است که در یک توضیح مختصر بگنجد ، اما روش های رسیدن قربانی به شخص انتقام جو (فارغ از اینکه کدام پیروز باشند) است که باعث می شود ، فیلمی در این ژانر مورد توجه قرار بگیرد یا خیر.  

 

در مرد تاریکی ، هم انگیزه ها برای انتقام گرفتن برای تماشاگر ارائه شده و هم اینکه روش های انتقام ، استفاده از ترفندهای خاص و ویژه است. معنای انتقام نیز به گونه ای روایت شده که تماشاگر دکتر پیتون وست لیک را محق می داند که خود مجری باشد و عدالت را اجرا نماید. چرا که او پزشک فعال و خیرخواهی بوده که سعی داشته به هم نوعانش کمک کند و اختراعش را در جهت بهبود زندگی انسان ها قرار دهد و در مقابل ثروتمندان شیطان صفتی که در کار تجارت دارویی هستند ؛ بی رحمانه او را هدف قرار داده و اگرچه موفق به کشتن او نشدند و به هدف اول خود نرسیدند ، اما باعث شدند او شدیدا بدنش بسوزد و آسیب ببیند و در جریان حمله نزدیک ترین دوستانش را از دست بدهد. ضمن اینکه نتیجه سالها تحقیق او نیز به سرقت برود. این فاکتورها همگی نشان از رعایت و به کارگیری قواعد ژانر از سوی سازنده اش را نشان می دهد اما باید توجه داشت که ، مرد تاریکی سوم چیزی جز تکرار حرف های قبلی در قالب لوکیشن جدید و بازیگران جدید نیست و نه در گیشه حرفی برای گفتن داشتند و نه با نظر مساعد منتقدان رو برو شدند طرفه اینکه از نظر تولید نیز مرد تاریکی قسمت دوم و سوم با فرمت ویدیویی ساخته شدند.در حالیکه  فیلم اول مرد تاریکی که توسط سام ریمی با بودجه ای کم حدود 16 میلیون تولید شده بود ، چیزی نزدیک 50 میلیون دلار فروش جهانی داشت و فیلم با استقبال منتقدان نیز روبرو شده بود.

مرد تاریکی

مرد تاریکی 3

Darkman3: die darkman ,di

کارگردانی و فیلمبرداری: برادفورد می / فیلمنامه: مایکل کولاری ،مایک ورب/ تهیه کننده: سام ریمی / تدوین: دنیل کان/ بازیگران: آرنولد وسلو (دکتر وست لیک ، مرد تاریکی) ،جف فاهی (پیتر روکر) ، دارلانه فلوگل و روکسانا داوسون

کد خبر 155675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز