همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تجلی بصیرت با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان عرصه‌ موسیقی، تجسمی و تئاتر یادواره تجلی بصیرت شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

basirat

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این برنامه امیرنیا به روی صحنه رفت و گفت: نهم دیماه 88 برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی است که مردم ایران با سربلندی از آن بیرون آمدند. آزمونی بود که از امتحانات قبلی سختر بود زیرا دوسوی ماجرا متولیان اصلی انقلاب بودند.

وی افزود: در آن برهه از زمان قلب امام زمان (عج) و مومنان واقعی به درد آمد ولی با عنایت الهی و در صحنه بودن مردم به تاصی از حضرت علی (ع)، ملت قهرمان ایران اسلامی حماسه‌ای غرورآفرین آفریدند که خون شهدا را در ایران تبیت کرد و نقشه دشمنان را برآب کرد.

امیرنیا ضمن ارائه گزارش اجرای برنامه و تعداد آثار رسیده به نخستین یادواره هنری تجلی بصیرت بیداری اسلامی جهان عرب و نیز بیداری انسانی دنیای غرب را تحت تاثیر از حماسه 9 دی دانست.

در ادامه وزیر ارشاد به روی سن رفت و خواستار تلاش هنرمندان برای خلق آثار هنری درباره حماسه 9 دی شد.

سید محمد حسینی اظهار کرد: اجرای این یادواره سال گذشته در سطح محدودی بود اما امسال با مسئولیت هنرمندان عزیز منسجم‌‌تر و گسترده تر برگزار شده است.

وی گفت : هنرمندان در ثبت واقعه 9 دی سهیم هستند چرا که مردم قهرمانان واقعی آن بوده و آحاد مردم با بصیرت و حضور در صحنه از ارزش‌های اسلامی، آرمان های امام راحل و ولایت و رهبری صیانت کردند.

وی افزود: با این فرصت کم هنرمندان در این رویداد مشارکت خوبی در بخش‌های مختلف هنری داشتند که جای تقدیر و تشکر فراوان از تک تک آنها وجود دارد.

حسینی تصریح کرد: هنرمندان ما با زمان‌شناسی و آینده‌نگری خود در جهت پیشرفت کشور کمک می‌کنند چرا که سه عنصر ایمان، عشق و معرفت در آن ها وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال‌های آینده شاهد اهتمام بیشتری در این زمینه خواهیم بود، اظهار داشت: بر خود فرض می دانم که از بخش موسیقی و اجرای سمفونی بصیرت تشکر کنم چرا که این کارهای هنری باعث گسترده شدن هنر در سطح جامعه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کار هنری کار دلنشینی است و تأثیر آن بیشتر و ماندگارتر است، همانگونه که در دفاع مقدس هنرمندان دارای نقش و حضور بودند اکنون در جبهه نرم هم هنرمندان فعال هستند و قداست و معنویت مفید هنر را که دارای تأثیر فراوان است فعال دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آسیب‌شناسی هنر و فضای غبارآلود را هنرمندان به خوبی با مردم همراهی کردند و هنرمندان ما با زمان‌شناسی و آینده‌نگری خود در جهت پیشرفت کشور کمک می‌کنند چرا که ایمان، عشق و معرفت در آنها وجود دارد و امید افزایش روز به روز آن را خواستارند.

حسینی که سخنانش را با خواندن ابیات عاشقانه از دیوان حافظ پایان داد، تصریح کرد: اعتقادم بر این است عشق باعث فاخر شدن و خستگی‌ناپذیری هنرمند می‌شود.

وی اظهار کرد: همانگونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس هنرمندان دارای نقش و حضور بی بدیلی بودند و اکنون در جبهه جنگ نرم نیز هنرمندان باید فعال باشند و قداست و معنویت مفید هنر را که دارای تأثیر فراوان است فعال نگه دارند.

در ادامه این برنامه از نفرات برتر بخش‌های مختلف جوایزی به نفرات برتراهدا شد.

بخش کارگاه نقاشی:

نسرین زندی‌روان،‌ لیلا فومنی و داوود امیری به ترتیب سوم، دوم و مقام اول را کسب کردند.

بخش نقاشی دیواری:

نیکا نخعی، سوم و خاطره خطبی، دوم

در بخش عکس:

رئوف محسنی ، حسین حیدرپور و جواد عسکر روغنی به ترتیب اول تا سوم شدند.

بخش کاریکاتور:

محمود آرادنیا، سلیمه صادقی و علیرضا پاکران مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین از یونس خانی؛ عکاس خبرگزاری مهر، امیر خلوص؛ عکاس خبرگزاری ایسنا و محمد عزیزی؛ عکاس خبرگزاری فارس تقدیر و تجلیل شد.

نفرات برتر نخستین جشنواره تجلی بصیرت که در بخش تئاتر تجلیل و تقدیر شدند عبارت است از: تقدیر و هدیه نقدی به خاطر فعالیت مداوم و دوستانه با تمام گروه‌های نمایشی به مسئول فنی سالن کوچک تالار محراب آقای شجاعی.

 موسیقی:

هیئت داوران برگزیده این بخش را با اهدای تندیس جشنواره و جایزه نقدی به آهنگساز نمایش صدای سکوت آقای وحید هوشیانی اعلام می‌دارد.

 طراحی صحنه:
تندیس جشنواره و جایزه نقدی به طراح نمایش صحنه نقل سرخ فاطمه منیری اهدا می‌گردد.

 بازیگری:

بازیگری سوم: تقدیر و جایزه نقدی به مهدی رکنی، بازیگر نمایش تمام من همه عدو، بازیگری دوم: تقدیر و جایزه نقدی به علیرضا قائد، بازیگر نمایش مجلس شمر کشون.

بازیگری اول: تندیس جشنواره جایزه نقدی به صادق سرو علیشاهی بازیگر نمایش ابوغریب تا غربت، بازیگری خانم‌ها: بازیگری سوم: هیئت داوران در این بخش انتخابی نداشت.

بازیگری دوم: مهدیه داداش رستمی ثالث بازیگر نمایش نقل سرخ (تقدیر و جایزه نقدی)، بازیگری اول: تندیس جشنواره و جایزه نقدی به خانم خاطره مسلمی بازیگر نمایش چراغ روشن، اجاق خاموش، بازیگر نوجوان: تقدیر ویژه هیئت داوران و جایزه نقدی به سیدمحمد میرطالبی بازیگر نمایش حربن یزید ریاحی.

 کارگردانی:

تقدیر و جایزه نقدی به علیرضا قاسمی کارگردان نمایش نقل سرخ، کارگردان برگزیده: تندیس جشنواره و جایزه نقدی به کارگردان برگزیده نمایش اجاق خاموش، چراغ روشن خداداد خدام.

نویسندگی: تقدیر و جایزه نقدی به علیرضا حنیفی نویسنده نمایش ابوغریب تا غربت، تندیس جشنواره جایزه نقدی به نویسنده برگزیده خداداد خدام نمایش اجاق خاموش چراغ روشن.

بخش تئاتر خیابانی:

در بخش طرح و ایده: رتبه اول به طراح و ایده پرداز نمایش گمشده، نادره حیدریان، رتبه دوم به طراح و ایده‌پرداز نمایش میدان مین، احمدی صمیمی، رتبه سوم به طراح و ایده‌پرداز نمایش مسیر، پروانه علی ضامنی در این بخش از طرح و ایده‌پرداز نمایش نذر کریم، خیرالله تقیانی‌پور تقدیر به عمل آمد.

بخش کارگردانی:

رتبه اول به کارگردان نمایش گمشده، نادره حیدریان، رتبه دوم به کارگردانی نمایش میدان مین، احمد صمیمی و مهدی ضیائیان‌پور

رتبه سوم به کارگردان نمایش نذر کریم، محمدهادی عطایی، در این بخش از کارگردان نمایش قدسیان، ماندانا عبقری تقدیر به عمل می‌آید.

بخش بازیگری:

رتبه اول: به بازیگر نمایش میدان مین، امین‌ وحیدی‌پور

رتبه دوم: به بازیگری نمایش نذر کریم، محمدهادی عطایی

رتبه سوم: به بازیگر نمایش شهر خوان، محمد حاجتی

در این بخش از بازیگر نمایش قاب هشتم، آرش ساربان تقدیر به عمل آمد.

نمایشنامه نویسی:

هفت‌سین، سال ۶۳ نوشته علی میرزا عمادی، دیپلم افتخار و تندیس - رتبه اول

پنگاه، نوشته علی جولایی، تقدیر و وجه نقد - رتبه دوم

 ... تا صبح، نوشته بهناز امینی، تقدیر و وجه نقد - رتبه سوم

 خانه باغ، نوشته مهدی صالحیار، تقدیر و وجه نقد

 مسافران، نوشته علی میرزاعمادی، تقدیر و وجه نقد

 مخالف‌خوان، نوشته محمدرضا قلی‌پور، تقدیر و وجه نقد

 با من حرف نمی‌زنی چرا نوشته کامران شهلایی تقدیر و وجه نقد

 بیگانگان، نوشته کیمیا کرجی‌بانی، تقدیر و وجه نقد

شمعدانی، نوشته جمال‌الدین تیموری، تقدیر و وجه نقد

"رادیو تئاتر":

نویسندگی: علیرضا حنیفی برای متن "بازی انتظار"

کارگردانی: مهدی شهداد از مرکز اصفهان - نمایش "پنهان در صدف"

تهیه‌کننده رادیویی: ویکتوریا براری از مرکز اصفهان - نمایش "پنهان در صدف"

افکتور: سعید نعمتیان مرکز مازندران - نمایش "نقش بر آب"

نرگس موسی‌پور از تهران - نمایش "بازی انتظاری"

بازیگری زن: آذر متفکر از مرکز قزوین در نمایش "علامت دل من است"

الهه پورجمشید از مرکز البرز در نمایش "کمند"

بایگری مرد: مهران زنجانی از مرکز مازندران در نمایش "نقش بر آب"

حسن جویره از مرکز اصفهان در نمایش "پنهان در صدف"

مجید حمزه، سلمان خطی و جواد پیشگر


آرای بخش نمایشنامه‌خوانی

در بخش میهمان هیئت داوران ضمن تقدیر از دو نمایش در بیداری و شعله‌های موج و بادبان‌ها، لوح تقدیر را به جهت تلاش جمعی از پیشکسوتان و جهاندیدگان به نمایندگی از این گروه به فهیمه جعفری برای بازی روان‌ در نمایش "در بیداری" اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران به جهت استفاده مناسب از موسیقی، متناسب با نمایش لوح سپاس و جایزه نقدی خود را به پویا رئیسی برای موسیقی نمایش آرش کمانگیر داد.

بخش نقش‌خوان زن:

نقش‌خوان سوم: سپیده دستینه برای بازی در نمایش "تضاد"

نقش‌خوان دوم: ندا فرهنگ‌مهر برای بازی در نمایش "ساعت چنده؟ وقت صبحانه است"

نقش‌خوان اول: بازیگر نمایش "بدریه ما ادری" زارا مولایی

نقش‌خوان مرد:

نقش خوان سوم: حسین آشوری برای بازی در نمایش "تضاد"

نقش‌خوان دوم (مرد): در این بخش لوح سپاس و جایزه نقدی به صورت مشترک به امین سالاری برای نمایش "بدریه ماادری" و کیانوش‌نژاد برای بازی در نمایش "ساعت چنده؟ وقت صبحانه است" اهدا شد.

نقش‌خوان اول: هیئت داوران تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی خود را در این بخش به طور مشترک به ابوالفضل قاسمی برای بازی در نمایش "آداب جنگی کردن" و حسین ظاهری برای بازی در نمایش "بدریه ماادری" تقدیم کرد.

بخش کارگردانی:

هیئت داوران لوح سپاس و جایزه نقدی خود را برای کارگردانی سوم به محسن پنجابی برای کارگردانی نمایش "محرم زنده است"

لوح سپاس و جایزه نقدی کارگردانی دوم برای کارگردانی نمایش "ساعت چنده؟ وقت صبحانه است" به کارگردانی کیانوش‌نژاد تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی کارگردانی اول تقدیم می‌شود به سیما رحمانی کارگردان نمایش "بدریه ماادری".

نمایش منتخب:

کارگردان نمایش "بدریه ماادری" سیما رحمانی

هیئت داوران شامل: اکرم قاسم‌پور، جناب جلیل فرجاد و اسماعیل حسین‌پور.

کد خبر 155644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز