چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در حال کار بر روی لیزرهای زنده از سلول انسانی هستند که شاید در آینده بتواند پرتوهای لیزری از خود منعکس کند.

«یئوک هیون یون» و «مالته گاتر»، در ساخت این لیزر از سه جزء اصلی همه لیزرها استفاده می‌کنند: یک منبع پمپاژ که انرژی نور اولیه را مهیا می‌کند، یک حفره نوری که نور را از منبع پمپاژ در یک پرتو متمرکز کرده و یک رابط تقویتی که الکترونها را تا سطح بالاتر انرژی تحریک کرده و در نهایت یک پرتو فوتونی یا همان نور لیزر را انعکاس می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این محققان پیش از این موفق به اصلاح یک سلول کلیه انسان برای تولید پروتئین فلورسنت سبز شده بودند. آنها از این ماده به عنوان رابط تقویتی استفاده کرده و آن را بین دو آینه قرار دادند که حفره نوری را به وجود آورد.

در آخر این دانشمندان، پالسهایی از نور آبی از یک لیزر مینیاتوری را به عنوان منبع پمپاژ به این سلول که در میان آینه‌ها قرار داشت، فرستادند. سلول مورد نظر در آخر کار به رنگ سبز درآمده و از خود نور سبزرنگ ساطع می‌کرد.

از یک لیزر زنده در بدن می‌توان برای فعال‌سازی داروهای درمان سرطان با استفاده از درمان فوتودینامیک استفاده کرد.

اکنون این دانشمندان به دنبال استفاده از این لیزر در شناسایی تغییرات نامحسوس سلول‌ها هستند و قصد دارند از آن برای نظارت دقیق بر رفتار سلول‌ها استفاده کنند. این محققان همچنین امیدوارند در آینده نزدیک با پیشرفت فناوری و علم و از طریق کاشت یک منبع نور در چشم، بتوانند با کمک علائم مغزی از چشم افراد پرتوهای لیزری ساطع کنند.

 

کد خبر 155261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز