گروه ادب‌وهنر: یکی از اولین وعده‌هایی که دبیر سی‌امین جشنواره فیلم‌فجر داده بود، دیروز نقش بر آب شد.

برج میلاد - جشن اهالی سینما و رسانه

درحالی‌که محمدخزاعی اعلام کرده بود امسال سینمای رسانه‌ها برج میلاد نخواهد بود با تصمیم معاونت سینمایی درنهایت تصمیم گرفته شد امسال هم مثل 2سال گذشته، این برج میزبان اهالی رسانه باشد. البته دخالت‌های جوادشمقدری و ورود به حوزه مسئولیت‌های دبیرجشنواره مسبوق به سابقه است. سال گذشته هم در حالی که مهدی مسعودشاهی دبیر‌جشنواره بود، شمقدری هاشم میرزاخانی را به عنوان قائم‌مقام دبیر به دفتر جشنواره فرستاد تا عملا او به عنوان نماینده معاون امورسینمایی تصمیمات اصلی را بگیرد. امسال هم که به نظر می‌رسید با انتخاب محمدخزاعی (که همه طیف‌های سینما با او تعامل دارند) قرار است اتفاقات دیگری رخ دهد بازهم این پیش‌بینی محقق نشد. محمدخزاعی که انتخابش به عنوان دبیر امیدهایی را برای برپایی بهتر و باشکوه‌تر جشنواره برانگیخته بود، احتمالا روزهای سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

خزاعی که بنا را بر تعامل با خانه سینما و اصناف گذاشته بود و جلسات مفیدی نیز با اهالی سینما داشت، ناگهان با شکایت وزارت ارشاد از جامعه اصناف سینمایی کشور مواجه شد تا تمام تلاشش برای بهبود رابطه سینمایی‌ها با جشنواره فجر نقش بر‌آب شود.

خزاعی همچنین وعده برپایی منظم جشنواره امسال را داده و گفته اجازه نخواهد داد فیلمی در دقیقه90 به جشنواره راه یابد.
منتها با اتفاقاتی که این روزها رخ داده باید دید آیا مدیریت سینما اجازه چنین کاری را به دبیر جشنواره می‌دهد؟
آیا فردا فلان فیلم مطلوب معاونت سینمایی که در تاریخ تعیین شده به دفتر جشنواره نرسیده با فشار و دستور به جشنواره تحمیل نمی‌شود؟

انتخاب برج میلاد به عنوان سینمای رسانه‌ها که کاملا برخلاف تصمیم و اراده دبیر جشنواره صورت گرفته نشانه خوبی محسوب نمی‌شود.

روزهای سخت دبیر جشنواره تازه آغاز شده و باید دید خزاعی این روال را برخواهد تابید یا خیر؟
قرار است سینماگران و اهالی رسانه فیلم‌های جشنواره را با هم در برج میلاد ببینند.

جواد شمقدری در نامه‌ای به محمد‌خزاعی، برج میلاد را سالن سینمای اهالی رسانه معرفی کرد و نوشت: بدیهی است در ساماندهی امور به‌نحوی که سینماگران نیز بتوانند در این سالن حضور یابند، تدابیر لازم را به کار خواهید بست. متن نامه معاون امور سینمایی به دبیر جشنواره فیلم فجر درخصوص انتخاب سینمای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر به شرح ذیل است: سینمای اصحاب رسانه و جلسات نقد و بررسی کارشناسانه فیلم‌ها و محیط مناسب و پرنشاط برای پوشش خبری رویدادهای جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از مهم‌ترین بخش‌های این رویداد بزرگ سینمایی است.

با توجه به تجربه 2سال گذشته و همچنین مجموعه بررسی‌‌‌های انجام شده و تمایل اصحاب رسانه، به‌نظر می‌رسد بهترین مکان برای تخصیص به سینمای اصحاب‌رسانه همان سالن برج میلاد باشد. بدیهی است جنابعالی در ساماندهی امور به نحوی که سینماگران نیز بتوانند در این سالن حضور یابند تدابیر لازم را به کار خواهید بست.

محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرنیز در پی درخواست معاونت سینمایی و جمع‌بندی کمیته روابط عمومی جشنواره از نظرات و آرای رسانه‌ها برج میلاد را به‌عنوان سینمای رسانه اعلام کرد.

محمد خزاعی در این باره گفت: پس از بررسی گزارش کارگروه مربوطه و جمع‌بندی روابط عمومی جشنواره از میان گزینه‌های احتمالی سینمای رسانه برای میزبانی اصحاب رسانه و منتقدان سینمایی، برج میلاد مجددا به‌عنوان سینمای رسانه معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت سینمای رسانه و با نظر معاونت سینمایی و تایید گزارش کارگروه تخصصی جشنواره متشکل از کارشناسان صدا، تصویر، رادیو و تلویزیون و رسانه، فضای مجازی، امورعمومی و نماینده روابط عمومی عنوان کرد: با ارزیابی و بررسی امکانات و شرایط سالن‌های سینمایی مختلف مانند: صحرا، فلسطین، آفریقا، پردیس ملت و آنالیز مزایای نسبی و مشکلات این مکان‌ها، برج میلاد را نسبت به سایر گزینه‌ها مناسب‌تر تشخیص دادیم.

خزاعی ضمن قدردانی از کارگروه تخصصی و عزیزان اتاق فکر رسانه به خاطر مشاوره‌های مؤثر و راهبردی در این زمینه اظهار امیدواری کرد: بستری فراهم شود که منتقدان، نویسندگان و نمایندگان رسانه‌های گروهی بتوانند نقش مؤثرشان را در ایجاد نشاط، آگاهی‌بخشی و روشنگری عمومی ایفا نمایند.

این‌درحالی است که پیش از این خزاعی اعلام کرده بود به دلیل درخواست اهالی رسانه و منتقدان برج میلاد امسال میزبان نویسندگان سینمایی نخواهد بود.

هیات انتخاب در جایگاه ممیزی نیست

رسول صدرعاملی که امسال یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل است، اعتقاد دارد که تقسیم‌بندی مشخصی که امسال از سوی دبیر جشنواره برای بخش بین‌الملل انجام شد درست است و باید به هنجارهای هر جامعه‌ای احترام گذاشت.
این کارگردان سینما گفت: به هر حال در جامعه ما باید‌ها و نباید‌ها وجود دارد که نمی‌گذارد هر فیلمی را نمایش بدهیم. در دوره‌های گذشته به خاطر اینکه این هنجارها برای متقاضیان ارسال فیلم تعریف نشد، فیلم‌هایی ارسال می‌شد که بدون اطلاع سازندگان‌شان مجبور به حذف صحنه‌هایی و تغییر فیلم‌ها می‌شدیم اما امسال در فراخوانی که برای کشورهای مختلف فرستاده شده، تمام مواضع و موانع شفاف و روشن توضیح داده شده است که رعایت آنها قبل از اعتبار فیلمساز یا کشور برای ما اهمیت دارد.

او این فراخوان را به نفع جشنواره و فیلمسازان می‌داند و معتقد است این شفاف‌سازی باعث شده هم سازندگان با توجه به شرایط، فیلم‌های خودشان را به دفتر جشنواره بفرستند و هم هیات انتخاب در جایگاه ممیز ننشیند و دست به فیلم‌ها نبرد. این کار تکلیف فیلمسازان را هم مشخص کرد که سیاستگذاران جشنواره فجر متقاضی چه فیلم‌هایی هستند و چه فیلمی شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد. به‌طور مثال بدانند فیلمی را که به جشنواره برلین فرستاده‌اند، براساس همان پیش‌شرط‌های اولیه در فراخوان نباید به جشنواره فجر بفرستند که درصورت فرستادن هم آن فیلم شانسی برای انتخاب ندارد.

صدرعاملی امیدوار است این هدفمند فرستادن و انتخاب فیلم‌ها باعث بشود رقابت دوست‌داشتنی‌تری بین فیلم‌ها صورت بگیرد. کارگردان فیلم‌های «دختری با کفش‌های کتانی» و «من ترانه 15 سال دارم» مشخص‌شدن هنجارها برای فیلمسازان بخش بین‌الملل را مهم‌ترین تفاوت بخش بین‌الملل جشنواره سی‌ام با سال‌های گذشته می‌داند و آن را «پیدا کردن هویت بخش بین‌الملل جشنواره» می‌داند.

او همچنین امیدوار است که این کار در سال‌های آینده هم انجام بشود تا تداومش آرام‌آرام باعث مشخص‌شدن هویت و شخصیت‌گرفتن بخش بین‌الملل جشنواره فجر بشود. رسول صدرعاملی خاطرنشان کرد: اتفاق خوب و امیدوارکننده دیگری که با تداوم این عمل خواهد افتاد این است که بخش بین‌الملل جشنواره فجر می‌تواند با تقدیر و برجسته‌کردن فیلم‌های خوب و کارگردان‌های‌ آنها مانند دیگر جشنواره‌های دنیا محلی برای کشف و معرفی چند فیلم و فیلمساز خوب به جهان بشود که این به اعتبار جشنواره فجر هم اضافه می‌کند.

کد خبر 155255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز