دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

مریم غفاری : عدم‌اختصاص اعتبار 3هزارمیلیاردتومانی به وزارت بهداشت و درمان، تاکنون انتقادات شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بهداشت و درمان کشورمان را در پی داشته است، به‌طوری‌که مشروح مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه هفته جاری به این مهم اختصاص یافت.

محقق نشدن درآمدهای حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها که دولت موظف شده بود به نظام سلامت اختصاص دهد، مسئولین و مجریان بهداشتی و درمانی کشور را بر آن داشت که اختصاص 3هزار میلیارد تومان از مازاد درآمد نفت را پیگیر شوند.
در سرفصل بودجه سال۱۳۹۰ اعلام شده بود که از ماه چهارم امسال 10 درصد درآمد مازاد نفت، طبق قانون به بخش بهداشت و درمان کشور اختصاص می‌یابد اما سال90 رو به پایان است و پس از گذشتن ماه‌ها تنها مبلغ 299‌میلیارد تومان از 3هزار میلیارد تومان درآمد مازاد نفت اختصاص داده شده است و دست این وزارتخانه را برای انجام تعهداتش بسته نگه داشته است.

با مروری کوتاه بر کارنامه کشورمان در رتبه‌بندی‌های جهانی، خواهیم دید که سازمان بهداشت جهانی بر مبنای 2 شاخص، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی و سهم مردم از هزینه‌های درمانی، کشورها را ارزیابی می‌کند. به‌رغم اینکه ما در دنیا به لحاظ تولید ناخالص داخلی رتبه29 را داریم، رتبه ما در این شاخص بین ۹۷ تا ۱۱۳ شناور است و اعتبارات بخش سلامت تنها یک درصد از کل بودجه دولت را تشکیل می‌دهد و این بیانگر این واقعیت تلخ است که بهداشت و درمان در اولویت‌های اول تا 15‌گانه دولت قرار ندارد.

یکی دیگر از مصوبات خوب مجلس در بودجه سال90، اختصاص مبلغ مناسبی برای کمک به بیمارستان‌ها بود اما متأسفانه بعد از گذشت 9‌ماه از سال، شاهد هستیم میزانی که مجلس مصوب کرده به‌طور کامل پرداخت نشده و این در شرایطی است که به گفته وزیر بهداشت ۸۵‌درصد بیمارستان‌های ایران، قدیمی و در مقابل زلزله آسیب‌پذیرند و ۷۰‌درصد از تخت‌های بیمارستانی فرسوده‌اند. این عدم‌تخصیص اعتبار باعث شده مدیریت بیمارستان‌ها با مشکل مواجه شود و بیمارستان‌ها به خاطر تامین کمبودها و کسورات، دست به دامن مراجعه‌کنندگان می‌شوند و نهایتا سهم مردم در اداره بیمارستان‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.

ترک بیمارستان‌های دولتی از سوی برخی پزشکان به‌دلیل عدم‌اختصاص اعتبار به این بیمارستان‌ها وجه دیگر این مسئله است.
اوایل امسال وقتی وزارت بهداشت، بیمارستا‌ن‌ها را درجه‌بندی کرد نتیجه‌اش این شد که پزشکان از بیمارستان‌هایی استقبال کردند که در رده الف قرار گرفته بودند؛ چرا که میزان پرداختی در آنجا بیشتر بود. بنابراین ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های دولتی که 90درصد مراجعان آنها قشر ضعیف جامعه هستند، کاهش یافت.

اهمال در تخصیص این اعتبار از سوی دولت، اعضای دیگر کمیسیون‌های مجلس را به واکنش و انتقاد واداشت، به طوری که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه عدم‌پرداخت این بودجه ناکارآمدی این وزارتخانه در عمل به تعهداتش را به‌بار می‌آورد و بی‌توجهی به بخش درمان، وضعیت مردم را بدتر و بدتر می‌کند، تاکید کرد: اگر دولت همکاری مجلس را در تصویب بودجه 91 می‌خواهد، باید توزیع عادلانه‌ای را در تدوین بودجه رعایت کند وگرنه تصویب بودجه91 با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 155047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز