مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

مریم غفاری: درحالی که رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی از ممنوعیت فروش مکمل‌های دارویی در باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی‌ خبر می‌دهد این مکمل‌ها که زمانی فقط مردان متقاضیان آنها بودند الان جای خود را در باشگاه‌های ورزشی بانوان آن هم به بهانه فرم‌دهی اعضای بدن باز کرده و بدون هیچ‌گونه نظارتی توسط مربیان ورزشی به مراجعان عرضه می‌شود.

این مواد نیروزا با عناوینی دروغین اعم از شکل‌دهنده بدن، کاهنده و سوزاننده چربی‌های اضافی و... در اختیار افراد قرار می‌‌گیرد؛ ترکیباتی محرک و مخدر که در مدت کوتاهی عوارضی چون رشد موهای زائد در کل بدن، کلفت‌شدن صدا، تحلیل شدید سینه‌ها، سرکوب شدید شیرسازی و پیدایش آکنه‌های فراوان در پوست صورت را‌ به همراه دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۵‌درصدپرورش اندام‌کاران مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند و همواره این موضوع مورد تأکید بوده که ورزشکارانی که به ورزش حرفه‌ای روی می‌آورند و به بهانه عضله‌سازی‌ از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کنند، حتما باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره کرده و از انواع مکمل‌های دارای مجوز بهداشتی آن هم صرفا پس از تهیه از داروخانه، استفاده کنند اما متأسفانه این امر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در حال حاضر با تغییرشکل‌دادن نسل داروهای دوپینگی به داروهای آنابولیک و نیروزا، شاهد ترکیبات جدیدی هستیم که ورزشکاران تنها به بهانه داشتن بدنی ورزشکاری یا فرم‌دادن به عضلات- هرچند غیرطبیعی- به سمت استفاده از آنها کشیده شده‌اند. بین مکمل‌های ورزشی انرژی‌زا، مکمل‌های رفع خستگی، مکمل‌های افزایش حجم عضله، مکمل‌های افزایش وزن و مکمل‌های ویتامینی بیشترین تأکید و استقبال، از مکمل‌های نیروزا و حجم‌دهنده است و افراد تازه‌واردی که نمی‌‌توانند زیر فشار
بیش از حد و غیراصولی تمرینات دوام بیاورند، به توصیه مربیان خود تصمیم می‌‌گیرند موادی مصرف کنند که انرژی‌‌شان هنگام تمرین صدچندان شود، غافل از اینکه این ترکیبات عوارض بسیار خطرناکی دارند؛ ضمن اینکه بسیاری از مکمل‌هایی که از مجاری غیرقانونی و نامعتبر تهیه می‌شوند، آلوده به مواد هورمونی هستند که باعث افزایش کاذب حجم عضله ‌شده و عوارض جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارند.

‌به گفته متخصصان، افرادی که برای عضله‌سازی‌، این مکمل‌ها را مصرف می‌کنند اگرچه در مدت‌‌کوتاهی دارای عضلاتی قوی می‌شوند اما به تناسب آن در مدتی کوتاه‌‌تر، دچار نارسایی شدید کبدی می‌‌شوند؛ چرا که این مکمل‌ها به‌سرعت در کبد رسوب می‌کنند و سلول‌‌های کبدی را از بین می‌‌برند. ‌

عوارض استفاده از مواد نیروزا به‌دلیل به‌هم‌خوردن بالانس هورمونی در بدن فرد ایجاد می شود. در این میان عوارض قلبی- عروقی‌ خطرناک‌ترین عوارض و البته شایع‌ترین آنها به شمار می‌رود. ایست قلبی در ورزشکاران، دقیقا به این دلیل است که این مواد منجر به پرگوشتی عضلات قلبی می‌شود و با اختلال در مکانیسم خون‌رسانی قلب، زمینه بروز سکته‌ها و ایست قلبی را در فرد ایجاد می‌کند.

کد خبر 153746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز