گروه حوادث: زن جوان و 2 مرد اعضای یک باند سازمان یافته بودند که با جعل سند و وثیقه، زندانیان را آزاد می‌کردند.

متهم

اعضای این باند با تیزهوشی قاضی دادسرای جنایی تهران به دام پلیس افتادند. مدتی قبل ماموران پلیس، سارق‌سابقه‌داری به نام شهروز را دستگیر کردند و با ارسال پرونده او به دادسرای جنایی تهران، قاضی آقایی، دادیارشعبه سوم دادسرا، برای این جوان به اتهام سرقت مقرون به آزار از طلافروشی‌ها و زورگیری‌های مسلحانه قرار وثیقه 200میلیون تومانی صادر کرد و متهم راهی زندان شد.

مدتی از این ماجرا گذاشت تا اینکه مادر شهروز به دادسرا مراجعه کرد و با سپردن سند مالکیت یک قطعه زمین و برگه کارشناس بانک که نشان می‌داد قیمت زمین 254میلیون تومان است، خواستار آزادی پسرش شد.دادیار جنایی پس از بررسی پرونده و مدارکی که به‌عنوان وثیقه قرار بود به دادسرا سپرده شود، به ماجرا مشکوک شد و با استعلام از بانک و دادسرایی که مهر آن پای برگه‌ها دیده می‌شد، فهمید که همه این اسناد و مدارک، جعلی است. این یعنی مادر شهروز قصد داشته با سپردن وثیقه جعلی، پسرش را از زندان آزاد کند و او را فراری دهد.

با افشای این حقیقت و با توجه به اینکه جاعلان مهر یکی از دادسراها را نیز جعل کرده بودند، قاضی آقایی‌دستور بازداشت مادر شهروز را صادر کرد. وی ابتدا مدعی شد که اطلاعی از جعلی بودن سند نداشته است اما در ادامه بازجویی‌ها پرده از فعالیت یک باند جعل برداشت. او گفت: وقتی متوجه شدم که برای پسرم قرار 200میلیون تومانی صادر شده و می‌توانم با سپردن وثیقه او را آزاد کنم، تصمیم گرفتم هر طور شده وثیقه را تهیه کنم.

وی ادامه داد: در جریان رفت‌وآمد به دادسرا با زنی به نام آرزو آشنا شدم. وقتی سر صحبت را باز کرد، ‌ مشکلم را به او گفتم و او مدعی شد که حاضر است با گرفتن 18میلیون تومان برایم سند ملکی مورد نیاز را تهیه کند تا پسرم آزاد شود. من هم این پول را تهیه کردم و با آرزو قرار گذاشتم. او گفت که با جعل شناسنامه و سند مالکیت یک خانه و نامه کارشناس بانک می‌تواند پسرم را از زندان آزاد کند. او به من اطمینان داد که هرگز قاضی متوجه جعلی بودن اسناد و مدارک نخواهد شد. من هم به او اعتماد کردم و 18میلیون تومان پول در اختیارش قرار دادم و بعد از مدتی این مدارک را از وی گرفتم اما تصور نمی‌کردم به همین زودی مشخص شود که آنها جعلی هستند.

پس از اظهارات این زن، دادیار پرونده برای وی قرار قانونی صادر کرد و تحقیقات برای دستگیری جاعلان ادامه یافت. در مرحله بعدی و با اطلاعاتی که مادر شهروز در اختیار دادیار آقایی قرار داده بود، تیمی از ماموران وارد عمل شدند و با شناسایی محل اختفای 2عضو این باند، آنها را به نام‌های آرزو و سعید دستگیر کردند. زن جوان وقتی در دادسرای جنایی پایتخت تحت بازجویی قرار گرفت به دادیار گفت: من با پرسه زدن در دادسراها، خانواده زندانیان را شناسایی کرده و با آنها سر صحبت را باز می‌کردم.

اگر این افراد نیاز به وثیقه داشتند، با آنها وارد معامله می‌شدم و وقتی قبول می‌کردند که از ما سند جعلی بخرند، سردسته باند را در جریان قرار داده و وی با گرفتن پول‌های میلیونی دست به جعل سند و مدارک می‌زد. دادیار آقایی روز گذشته با اعلام این خبر گفت: تحقیقات برای دستگیری سردسته باند ادامه دارد. این در حالی است که حوزه فعالیت این باند در اطراف شهرری و اسلامشهر بوده است و در حال بررسی هستیم تا مشخص شود که اعضای این باند، تا‌کنون چه تعداد زندانی آزاد کرده‌اند.

هشدار قضایی

دادیار دادسرای جنایی تهران ضمن هشدار به خانواده افراد زندانی گفت: این افراد باید بدانند که هرگز نمی‌توانند دستگاه قضایی را فریب دهند، چون دیر یا زود دستشان رو خواهد شد و نه تنها فرزندان یا بستگان زندانیشان آزاد نخواهد شد بلکه سرمایه خود را هم برای تهیه و خرید اسناد جعلی از دست خواهند داد. علاوه بر آن خودشان هم به‌عنوان یکی از متهمان پرونده بازداشت می‌شوند و به اتهام استفاده از سند جعلی مجازات خواهند شد.

کد خبر 154790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز