یزد - محمد خادمی: هنرستان کاردانش ذکایی، بزرگ‌ترین مدرسه نیمه‌جنوبی کشور است که در شمال شرقی شهر یزد در محله حسن‌آباد مشیر قرار دارد.

هنرستان

این مدرسه 16 سال پیش از سوی خیرین مدرسه‌ساز و با همکاری آموزش و پرورش استان یزد در مساحت 60 هزار متر مربع احداث شد اما از 3 فاز این مدرسه تنها یک فاز به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر 5 هزار متر از این مدرسه، شامل کارگاه آموزشی، کلاس درس و فضا‌های آموزشی و حدود 800 متر دیگر نیز واحد اداری مدرسه راه‌اندازی شده است.

فاز 2 و3 این مدرسه شامل 38کلاس 30 نفره، آزمایشگاه، سالن نمایشگاه، فضای فرهنگی و ورزشی، سالن آمفی‌تئاتر، فضای سبز، دیوارکشی مدرسه، مناسب‌سازی‌ مسیر عبور و مرور دانش‌آموزان، پارکینگ وسایل نقلیه و... به حال خود راه شده است.
علی نعمت‌زاده، مدیر هنرستان کاردانش ذکایی در این‌باره می‌گوید: 3سال از بهره‌برداری این مدرسه بزرگ کشور در شهر یزد می‌گذرد اما دانش‌آموزان این مدرسه مجبورند برای آمدن به داخل مدرسه از جاده خاکی عبور کنند.

همچنین به‌دلیل نداشتن دیوار در ضلع جنوبی مدرسه که محل ورود دانش‌آموزان به مدرسه است، شاهد حضور افراد غریبه در محوطه مدرسه هستیم. این در حالی است که چند بار مشکل مسیر خاکی و نبود دیوار در ضلع جنوبی مدرسه را با اداره کل نوسازی مدارس استان مطرح کردیم اما آنها به‌دلیل نداشتن اعتبار نتوانستند کاری انجام بدهند تا اینکه هفته گذشته این مشکل را با شهرداری و فرمانداری یزد در میان گذاشتیم که برای برطرف کردن مشکلات ما، آنها قول‌هایی داده‌اند. وی می‌افزاید: در ورودی هنرستان هم به این دلیل به شکلی گذاشته شده که مشخص شود که این محوطه جزو حریم مدرسه است و افراد سودجو، اقدامی برای ساخت‌وساز در این حریم نکنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درخصوص اینکه برای احداث فاز یک، 13 سال زمان صرف شده، برای 2 فاز این مدرسه حتما 26سال دیگر زمان لازم است، می‌گوید: از آنجا که این مدرسه ازسوی خیرین ساخته شده و اعتبار ساخت‌وساز آن نیز از سوی آنها تامین می‌شود باید منتظر ماند تا اعتبار کارهای عمرانی آن از سوی خیرین تامین شود اما بخشی از کار را نیز آموزش و پرورش استان تامین می‌کند.

به گفته مدیر هنرستان کاردانش ذکایی، در حال حاضر 250دانش‌آموز در 8 رشته در این مدرسه تحصیل می‌کنند اما با‌وجود اینکه هنوز 2فاز دیگر این مدرسه تکمیل نشده، ظرفیت مدرسه 500 نفر است.

نعمت‌زاده می‌گوید: به‌دلیل نبود سرویس برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان و همچنین نامناسب بودن مسیر عبور و مرور به محوطه مدرسه، والدین دانش‌آموزان تمایلی برای ثبت‌نام فرزندانشان در این مکان ندارند.

تقسیم اعتبار بر عهده استانداری است

جواد بی‌دست، معاون فنی و عمرانی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد نیز درخصوص مشکلات مدرسه ذکایی می‌گوید: ما مجری هستیم و همه‌ساله پیشنهادی را به کمیته برنامه‌ریزی استان و استانداری یزد برای تخصیص اعتبار برای مدرسه ذکایی ارائه می‌دهیم اما به‌دلیل اینکه اعتبار سنگینی برای این مدرسه لازم است، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی می‌افزاید: به محض اینکه اعتباری برای این مدرسه درنظر گرفته شود به سرعت پیمانکاری برای حصارکشی و برطرف کردن مشکل مسیر خاکی ورودی این مدرسه درنظر می‌گیریم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا نمی‌توان از اعتبارات مدارسی که نیاز اساسی ندارند برای حصارکشی و آسفالت جاده مدرسه ذکایی استفاده کرد؟ می‌گوید: آن‌قدر مدرسه اینچنینی در شهرستان یزد وجود دارد که این مدرسه وضعیت نسبتا مطلوبی دارد، همچنین ما به هیچ عنوان اجازه دخل و تصرفی در این زمینه نداریم و فقط مجری پروژه‌هایی هستیم که به ما اعلام می‌شود.

معاون فنی و عمرانی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد یادآور می‌شود: هر سال قبل از تشکیل شورای برنامه‌ریزی استان، اعتبارات مورد نیاز مدارس استان را اعلام می‌کنیم و تقسیم اعتبار برعهده استانداری است.

مجلس اقدام کند

یکی از دانش‌آموزان این مدرسه نیز در این باره می‌گوید: احداث مدرسه‌ای به این بزرگی زمانی خوب است که تمامی پروژه‌های آن به اتمام برسد، نه اینکه مسیر ورودی مدرسه که هر روز دانش‌آموزان باید از آن عبور کرده و فاصله بیش از 500 متر را طی کنند،‌خاکی باشد.

وی می‌افزاید: هر روز که از این مسیر عبور می‌کنم و به خانه برمی‌گردم تمامی لباس‌هایم خاکی می‌شود و باید هر روز آنها را تمیز کنم.

یکی دیگر از دانش‌آموز این مدرسه می‌گوید: وقتی این مدرسه که در مرکز استان یزد قرار دارد حال و روزش این باشد وای به حال مدارسی که در مناطق دور افتاده قرار دارند.

جعفری‌پور، یکی از معلمان این مدرسه نیز معتقد است: نمایندگان مجلس در زمان تعیین بودجه، وزارت آموزش و پرورش باید اقدام‌اساسی انجام دهند تا اعتبار مورد نیاز برای آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند و مشکل مدارس اینچنینی در کشور برطرف شود.

کد خبر 154698

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز