گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با وجود اختصاص هزاران میلیارد تومان اعتبار برای مقاوم‌سازی‌ مدارس و شعار‌های بسیار، هنوز بسیاری از دانش‌آموزان زیر سقف‌های لرزان درس می‌خوانند که هر لحظه امکان ریزش آنها وجود دارد.

کلاس درس

هنوز برخی دانش‌آموزان مناطق محروم و دور افتاده در مدارس کپری درس می‌خوانند؛ چه بسیار دانش‌آموزانی که در مدارس خشت و گلی تحصیل می‌کنند و البته وزیر آموزش و پرورش به فکر تحول بنیادین در دستگاه متبوعه خود است. آیا عدالت آموزشی و تحول بنیادین یعنی درس خواندن بخشی از دانش‌آموزان در مدارس غیراستاندارد؟ معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی کشور پس از گذشت سال‌ها که اعلام کرده «مدرسه کپری نداریم» هنوز هم از برچیده شدن مدارس کپری اطمینان ندارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: آمار مدارس کپری به حدود صفر رسیده و اکنون کلاس‌های خشتی و گلی بزرگ‌ترین مشکل آموزش و پرورش است.مرتضی رئیسی گفت: کلاس‌های خشتی و گلی عموما تخریبی است و براساس برآوردهای اولیه حدود 131 هزار کلاس درس ناایمن و تخریبی در کشور وجود داشت که در شش ماهه اول امسال 47 هزار و 123 کلاس درس تخریب و بازسازی شده و 84 هزار کلاس تخریبی باقی مانده که تا 2سال آینده بازسازی خواهد شد.وی افزود: هم‌اکنون افزون بر این تعداد کلاس‌ ناایمن، 126 هزار کلاس درس هم نیاز به مقاوم‌سازی دارند که باید برنامه‌های مقاوم‌سازی آنها در اولویت قرار گیرد. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تا تیر‌ماه 93 همه مدارس تخریبی کشور جمع‌آوری خواهند شد.وی البته نگفته که براساس آمار چه سالی حدود 131 هزار کلاس درس ناایمن و تخریبی در کشور وجود دارد.

چند برابر شدن بودجه‌ عمرانی

بودجه وزارت آموزش و پرورش بنا بر ادعای مسئولان مربوطه در دولت‌های نهم و دهم به چند برابر دولت‌های پیشین افزایش یافته اما مدارس کپری وجود دارد و مدارس خشت و گلی به بزرگ‌ترین مشکل آموزش و پرورش مبدل شده است، ‌البته ظرفیت مقاوم‌سازی‌ مدارس در کشور بسیار پایین است و امکان جذب بودجه مقاوم‌سازی‌ مدارس وجود ندارد و در مدارسی هم که مقاوم‌سازی‌ می‌شوند استاندارد کلاس‌ها به لحاظ نور و سایر شرایط رعایت نمی‌شود و در برخی کلاس‌ها مقاوم‌سازی‌ موجب ایجاد چند جزیره شده و دانش‌آموزان به سختی معلم و تابلو را می‌بینند.

بودجه مقاوم‌سازی‌

طی سال اخیر مجلس بودجه بی‌سابقه‌ای را برای مقاوم‌سازی‌ مدارس اختصاص داد که با توجه به جذب نشدن آن مجلس زمان آن را به‌مدت 3 سال دیگر تمدید کرد، امسال بیش از 3200 میلیارد تومان اعتبار برای مقاوم‌سازی‌ مدارس اختصاص یافت. در برنامه پنجم توسعه، سازمان نوسازی مدارس مکلف شده بین سال‌های 90 تا 92، همه مدارس تخریبی را نوسازی کند و دولت قرار است 3 هزار و 216 میلیارد تومان برای حذف مدارس خطرآفرین در اختیار آموزش و پرورش قرار ‌دهد. هم‌اکنون چند هزار مدرسه مخروبه که مانند بمب ساعتی هستند در کشور وجود دارد و حدود 2 میلیون دانش‌آموز در آنها درس می‌خوانند و معلوم نیست وعده معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تا سال 92 همه مدارس ما ایمن و مقاوم می‌شوند تا چه حد عملی خواهد شد؛ البته به شرط اینکه دولت اعتباری را که تعهد کرده تامین کند.

متولی نگهداری مدارس

همه ساله تعدادی مدرسه در سطح کشور با صرف هزینه‌های هنگفتی نوسازی، مقاوم‌سازی‌ یا جدید ساز تحویل و بهره‌برداری از آنها آغاز می‌شود اما به‌دلیل نبود متولی واحد برای نگهداری مدارس، متأسفانه پس از مدت زمان اندکی مدارس نیاز به تعمیرات دارند که انجام نمی‌شود و در مدت کوتاهی مشکلات حادتری در مدارس ایجاد می‌شود.با توجه به مشکل مالی مدارس امکان انجام تعمیرات وجود ندارد و با توجه به گفته‌های رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مبنی بر اینکه نگهداری مدارس جزو وظایف سازمان نوسازی نیست، عمرمفید بناهای واحدهای آموزشی کاهش می‌یابد و پس از چند سال در ردیف مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی‌ یا نوسازی دارند قرار می‌گیرند.

کد خبر 152034
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز