گروه شهری: همه مشکلاتی که در زمان نفت 10 دلاری وجود داشت، در زمان نفت 120 دلاری هم داشتیم و حتی گاهی مشکلات اضافه هم شد.

ghalibaf

 این مثال نشان می‌دهد که منابع، چالش اصلی ما نیست و اینجاست که نقش مدیریت به‌عنوان یک نقش کلیدی مطرح می‌شود.
دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با بیان این مطلب در نهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار ‌شد، به تبیین نقش مدیریت در باورهای اسلامی ما پرداخت و از مدیریت به‌عنوان یک امانت الهی نام برد.

شهردار تهران در ادامه به وضعیت فعلی مدیریت در کشور اشاره کرد و گفت: به‌نظر من مهم‌ترین چالش کنونی در کشور ما، موضوع مدیریت است. اگر امروز در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها دچار مشکلاتی هستیم، همه این مشکلات به اعتقاد بنده ریشه در مدیریت دارد. اگر در بحث مدیریت یکپارچه شهری دچار مشکل هستیم نیز، بیش از مشکلات ساختاری، دچار مشکلات مدیریتی هستیم.

قالیباف، پرداختن به موضوع مدیریت در کشور را با اهمیت‌تر از سایر موضوعات دانست و افزود: بنده که بیش از 3 دهه درگیر مسائل مدیریتی در ساختار کشور هستم، معتقدم که بیشتر مشکلات ساختاری و کارکردی ما به فرهنگ ما در حوزه مدیریت بازمی‌گردد و تاثیری که افراد در سطوح مختلف بر سرنوشت کشور ما دارند. امروزه افراد بیش از ساختار و سیستم در کشور تاثیرگذارند و این موضوع در کشور ما موضوع بسیار مهمی است. افرادی که در حوزه مدیریت فعال هستند می‌توانند به این موضوع سامان دهند و این کار را در مجرای اصولی خود قرار دهند.

وی با اشاره به باورهای اعتقادی مردم ایران و نقش آن در مدیریت گفت: هندسه فکری ما در نظام اسلامی مبتنی بر این اصول است که ما هم به‌دنبال دین مردم و هم به‌دنبال دنیای مردم هستیم. شهردار تهران افزود: وقتی قرار است که براساس این هندسه ذهنی پیش برویم باید به 2 موضوع توجه کنیم. نخستین موضوع ظرفیت‌های کشور است که با توجه به اعداد و ارقام، کشور ما از نظر منابع طبیعی و سرمایه انسانی وضعیت قابل‌قبولی دارد.

دومین موضوعی که باید به آن توجه کرد وضعیت عملکردها در دوران انقلاب است. اگر دوران پس از انقلاب را به 3 دهه تقسیم کنیم، دهه اول دهه استقرار بود و هیچ‌کس از ما توقع آنچنانی نداشته که در حوزه پیشرفت کشور گام برداریم. در دهه دوم نیز ما انقلاب خود را تثبیت کردیم. به این معنا که هم در داخل و هم در خارج به این نتیجه رسیدند که نظام اسلامی مستقر شده و ماندنی است و باید با این نظام گفت‌وگو کرد. در این دهه نیز در حوزه پیشرفت توقع زیادی وجود نداشت اما با تمام مشکلات، پیشرفت قابل توجه بود. اما در دهه سوم که دهه تحکیم و دهه شکوفایی انقلاب اسلامی است، دیگر باید شعارها تحقق یابد و دین و دنیای کسانی که در سایه این نظام زندگی می‌کنند، تامین شود.

آیا اکنون که در دهه چهارم، که آن را دهه پیشرفت و عدالت نام گذارده‌ایم، توانسته‌ایم در این مسیر حرکت کنیم؟ قالیباف مشکلات مدیریتی را مختص به نهادهای دولتی نمی‌داند و در این زمینه معتقد است که نهادهای عمومی ما نیز به مانند دولت از مشکلات ساختاری رنج می‌برند. وی گفت: با تمام تلاش‌هایی که در این چند سال برای کوچک‌سازی‌ و چابک‌سازی‌ در شهرداری تهران برداشته‌ایم، به‌رغم توفیقات خوبی که داشته‌ایم با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم.

وی کلید حل مشکلات را تمرکززدایی از ساختارها دانست و افزود: ما معتقدیم که برای پیشرفت کشور در تمام عرصه‌ها باید یک تفکیک کار ملی و محلی انجام شود. ما ناگزیریم که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، مالی، اداری و اجرایی تمرکززدایی کنیم. و این تمرکززدایی باید در 2 سطح ملی و محلی اتفاق بیفتد.

کد خبر 154446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز