سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه حوادث: دو محکوم به اعدام با تلاش هیأت صلح و سازش دادسرای جنایی پایتخت و رضایت اولیای دم از مجازات مرگ نجات یافتند.

متهمان

متهمان در جریان 2 جنایت جداگانه یک زن و یک پیرزن را به قتل رسانده و از سوی دادگاه به قصاص محکوم شده بودند.

نجات مرد همسرکش از چوبه دار

نخستین پرونده مربوط به قتل زن جوانی به نام ماریا است که 27دی ماه سال 87 به دست همسرش به قتل رسید.
روز حادثه، ساکنان محله‌ای در سعادت آباد با شنیدن داد و فریاد دختربچه همسایه به خانه آنها رفتند و با جسد غرق خون مادر خانواده روبه‌رو شدند. ماموران کلانتری شهرک غرب، نخستین تیم پلیس بودند که در جریان این جنایت قرار گرفتند. آنها در بررسی‌های اولیه دریافتند که مقتول زن 31ساله‌ای است که با دو ضربه چاقو از پای در آمده است و پسر 12ساله وی نیز مجروح شده اما به دختربچه او آسیبی نرسیده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که عامل جنایت کسی نیست جز پدر خانواده. این مرد توسط ماموران دستگیر شد و در بازجویی‌ها به قتل همسرش اعتراف کرد. او گفت: من و همسر و فرزندم زندگی خوبی داشتیم. هیچ کمبودی در زندگی‌مان نبود. اما همسرم مدتی بود که از من فاصله گرفته بود و به حرف هایم اهمیتی نمی‌داد. چند بار بر سر همین مسئله با هم درگیر شدیم اما تغییری در رفتار او ایجاد نشد و وی همچنان به من اهمیت نمی‌داد. روز حادثه باز هم بر سر این موضوع درگیر شدیم. وقتی کار به ناسزا گویی کشید، عصبانی شدم و با چاقو به وی حمله کردم. در همین هنگام پسرم به سمت ما آمد و ناخواسته او را نیز زدم. وقتی به‌خودم آمدم دیدم همسرم نفس نمی‌کشید و پسرم مجروح شده است. همانجا بود که از کرده‌ام پشیمان شدم و باورم نمی‌شد که دست به چنین جنایتی زده ام.

همین اعترافات مرد جوان کافی بود تا جلسه محاکمه او در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران و به اتهام قتل عمد برگزار شود. در پایان این جلسه، مرد جوان به قصاص محکوم شد و حکم به تایید قضات شعبه 11 دیوان عالی کشور رسید. در حالی‌که مقدمات اجرای حکم فراهم شده بود، هیأت صلح و سازش دادسرای جنایی پایتخت، با حضور قاضی جمشیدی و پورمکری، تلاش خود را برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول آغاز کردند.

با تلاش آنها، خانواده مقتول از قصاص متهم گذشتند و مادر قربانی با حضور در دادسرا، دامادش را بخشید.این زن گفت: به خاطر رضای خدا و آرامش روح دخترم رضایت می‌دهم و دامادم را می‌بخشم.بدین ترتیب متهم از مجازات قصاص رهایی یافت و به‌زودی از نظر جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه خواهد شد.

گذشت از قصاص پرستار خانگی

دومین محکوم به اعدام جوان 21ساله‌ای است که در 25 فروردین ماه سال 88 زمانی که 19 سال بیشتر نداشت پیرزن 80 ساله‌ای را به قتل رسانده بود.روز حادثه، ماموران کلانتری 108 نواب وقتی در جریان مرگ مرموز زن سالخورده‌ای به نام اقدس قرار گرفتند، راهی محل جنایت شدند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که پیرزن بر اثر خفگی به قتل رسیده است و از آنجا که از مدتی قبل جوان 19ساله‌ای، مسئولیت پرستاری و مراقبت از وی را برعهده داشته است، با دستور بازپرس جنایی پایتخت، این پسر جوان دستگیر شد. او در بازجویی‌های اولیه ادعا کرد که پیرزن سکته قلبی کرده است اما با توجه به آثار خراشیدگی روی چانه مقتول و نظریه پزشکی قانونی مبنی بر شکستگی حنجره و خفگی مقتول، بازجویی از وی ادامه یافت.

پسر جوان در ادامه چاره‌ای جز اعتراف ندید و گفت که هنگام مراقبت از مقتول، در یک لحظه از بهانه گیری‌های او خسته شده و گلویش را فشار داده اما قصد کشتن او را نداشته است.با اعتراف متهم به قتل پیرزن، وی پس از محاکمه در شعبه 113 دادگاه کیفری با شکایت فرزندان مقتول به قصاص محکوم شد و این حکم به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید.

در حالی‌که متهم در انتظار رفتن به پای چوبه دار بود، هیأت صلح و سازش ‌ اجرای احکام دادسرای جنایی پایتخت برای جلب رضایت خانواده مقتول تلاش کرد و و سرانجام آنها رضایت خود را اعلام کردند و در اقدامی خداپسندانه قاتل مادرشان را بخشیدند.

کد خبر 154434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز