سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از اجرایی کردن حذف دهک‌های پردرآمد جامعه خبرداد و در خصوص تورم نیز گفت: در صورت عدم شوک به اقتصاد کشور میزان تورم نقطه به نقطه تا پایان سال جاری 6.21 درصد خواهد بود.

فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها

  به گزارش ایلنا، محمدرضا فرزین که در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که با حضور رئیس جمهور برگزار شد سخن می‌گفت افزود: با سناریوی تعیین شده‌ای که از یک سال گذشته برای هدفمند سازی یارانه‌ها تعیین و انتخاب و به مرحله اجرا گذاشته شد در بسیاری از شاخص‌های انرژی و همچنین هزینه‌ها و در خصوص عدالت بهبود بسیار مثبتی داشتیم‌.

 وی به موضوع مدیریت انرژی پرداخت و گفت: در اجرایی کردن هدفمند سازی یارانه‌ها مدیریت انرژی برای ما بسیار مهم بود و در این رابطه یکی از اولویت‌های اساسی ما بهبود مدیریت انرژی و بالا بردن افزایش بهره وری در این زمینه بود.

 بنابر اظهارات وی تا قبل از اجرا شدن هدفمند سازی یارانه‌ها افزایش انرژی کشور بیشتر از کشورهای چین و هند بود و این امر برای کشور تبعات منفی به همراه داشت.

 فرزین ادامه داد: قبل از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها دولت با پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی عملا به افزایش مصرف حامل‌های انرژی دامن ‌می‌زند و این نامطلوب‌ترین روش پرداخت یارانه بود.

 وی با اشاره به گذشت یک سال از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها در خصوص مصرف حامل‌های انرژی گفت: در حال حاضر ما که تا قبل از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها یکی از وارد کنندگان بزرگ بنزین بودیم امروز خود تولید کننده هستیم و بنزین با کاهش مصرف مواجه شده است به گونه‌ای که در حوزه بنزین ۶ درصد ودر نفت و گاز ۱۰ درصد و در نفت کوره ۳۶ درصد کاهش مصرف وجود داشته است.

 وی به گاز اشاره کرد و افزود: هر چند که با اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها حدود 4.1 میلیون مشترک خانگی و تجاری به مشترکان گاز اضافه شد اما سالانه ۸درصد در مصرفگاز کاهش داشته‌ایم.

 شیب تندی در قیمت انرژی نداشتیم

 دبیر ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها درادامه سخنان خود به انتقاداتی در خصوص شیب تند قیمت‌های انرژی در یک سال گذشته پاسخ داد و گفت: ما شیب تندی نداشتیم و تمامی تغییرات صورت گرفته مبتنی بر کار و کار‌شناسی بوده است.

 وی همچنین در خصوص خوشه بندی دهک‌های جامعه برای دریافت یارانه نقدی اظهار داشت: به هر شکل به دلیل مشکلاتی که در خوشه بندی و اجرای آن وجودداشت ما ناچار به خود اظهاری شدیم و ۱۰ میلیون نفر با استفاده از روش خود اظهاری از دریافت نقدی یارانه انصراف داده‌اند.

 وی به افزایش عدالت در یک سال گذشته و کاهش فاصله طبقاتی با استفاده از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها اشاره کردو گفت: در سال ۹۰ برای پرداخت یارانه نقدی درآمد آن ۵۶ درصد اضافه شد ولی برای دهک بالای جامعه ۵ درصد درآمد آن‌ها کاهش یافت.

 دبیر ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها از اجرایی شدن حذف دهک‌ها پردرآمد در آینده نزدیک از چرخه دریافت یارانه نقدی هدفمندسازی یارانه‌ها خبرداد اما به جزییات آن اشاره نکرد.

 فرزین در ادامه بار دیگر به عدالت و افزایش ضریب جینی دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و گفت: در این میان ۴۰ درصد سهم درآمد دهک‌های پایین جامعه افزایش پیدا کرد و ۲۰ درصد سهم درآمد دهک‌های بالا جامعه با کاهش مواجه شد و دهک‌های میانی نیز ۳۸ درصد با افزایش مواجه شده‌اند.

 دبیر ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها در ادامه به تولید اشاره کرد و گفت: نقدهایی که بر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در خصوص تولید وارد ‌می‌شود باید گفت: که در بلند مدت آثار هدفمند سازی یارانه‌ها بر تولید اثرگذار خواهد بود واین امر با تغییر تکنولوژی اتفاق ‌می‌افتد.

 وی در عین حال از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و آثار مثبت این طرح بر تولید دفاع کرد و با استدلال به این موضوع که در سبد ۲۱۱ شرکت بورسی مورد بررسی قرار گرفته شده ۱۵ درصد ارزش تولید ناخالصی کشور را تشکیل دادند و این امر با استفاده از اجرای هدفمند سازی یارانه صورت گرفته است.

 به گفته فرزین در ۶ ماهه ابتدایی امسال این ۲۱۱ شرکت بورسی ۲۷ درصد فروش و ۱۱ درصد سود از رشد برخوردار بوده‌اند.

 وی با بیان اینکه افزایش شاخص بورس از ۱۸ هزار واحد به ۲۴ هزار واحد رسده است افزود: بعد از اجرایی شدن هدفمند سازی یارانه‌ها شاخص بورس رشد ۳۰ درصد داشته که این امر با توجه به اینکه انرژی در دنیا گران شده است نیز همراه بوده است.

 فرزین با تاکید بر اینکه تولید کنندگان در طول یک سال گذشته دچار تبعات منفی آثار ناشی از هدفمند سازی یارانه‌ها نشده‌اند به گونه‌ای اعلام کرد که در طول یک سال گذشته هدفمند سازی یارانه‌ها برای تولید مثمرثمر بوده است.

 پیش بینی تورم 21.6 درصدی تا پایان سال جاری

 دبیر ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها در ادامه گزارش خود از اجرای طرح یک ساله هدفمند سازی یارانه‌ها به تورم اشاره کرد وگفت: مدلی که برای تورم و ناشی از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها در نظر گرفته شد از ۱۰ تا ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که با اجرای آن این تورم نقطه به نقطه در شش ماهه ابتدایی از ۱۰ درصد آغاز شد و تا اواسط خردادماه با افزایش مواجه شد اما بعد از آن با نوسانات فصلی مواجه شد.

 وی تاکید کرد:در صورت عدم شوک جدید به اقتصاد کشور تورم 21.6 درصدی تا پایان سال جاری پیش بینی می شود.

 فرزین در عین حال گفت: البته شوک‌های ارزی و همچنین شوک افزایش قیمت واردات و شوک‌های دیگر شاید بر این پیش بینی اثرگذار باشد و نرخ تورم با نوساناتی مواجه شود.

کد خبر 154421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز