گروه اقتصادی: یک هفته پس از رونمایی مجلس از تخلفات و انحراف‌های ‌اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دیروز دولتی‌ها در جشن یکسالگی یارانه‌ها به دفاع یکجانبه از عملکرد خود پرداختند بدون اینکه آماری از دخل و خرج اجرای قانون ارائه کنند و بدون ارائه گزارشی مستند از وضعیت مطابقت عملکرد خود با قانون از خوبی‌ها و پیامدهای مثبت سخن گفتند‌.

به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور و 7 وزیر اقتصادی دولت در ساختمان سابق مجلس شیرینی جشن یکسالگی هدفمندی یارانه‌ها را خوردند و ایرادها، انتقادها و تخلفات یارانه‌ای را تنها اشکالاتی اندک توصیف کردند و ازبهتر شدن اوضاع درآمدی 80درصد مردم سخن گفتند تا آنجا که وزیر اقتصاد در اظهارنظری طعنه‌آمیز از شکست تلاش برخی برایبه زمین زدن دولت و سپس خودش خبر داد. آیا منظور او اقدام مجلس برای استیضاح شمس‌الدین حسینی در پی وقوع فساد بانکی ‌ در شبکه بانکی ایران بود؟

‌سخنرانی رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور در همایش یکسالگی هدفمندی یارانه‌ها از درخواست صدها کشور برای دریافت نظرات مشورتی ایران خبر داد و گفت: بخشی از مخالفت‌ها با اجرای هدفمندی یارانه‌ها به خاطر ضعف خودباوری بود و معلوم شد با بررسی و تحلیل بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل می‌شود آنها را حل کرد.

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه هر چند در گوشه و کنار مشکلاتی بوده، مثلا2 کارگاه دچار مشکل شده و یا یک جا4 کارگر جابه‌جا شده‌اند، افزود: تقریبا همه ایراداتی که از قبل می‌گرفتند معلوم شد پایه و اساس درستی نداشت. البته این حرف به این معنی نیست که در اجرای این قانون اشکالی وجود نداشته و بعضی جاها اشکالاتی هم بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش فاصله طبقاتی گفت: جلسات طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را برگزار می‌کنیم و بعدا گام‌های بعدی را به اطلاع مردم خواهیم رساند. احمدی‌نژاد با بیان اینکه هر لحظه از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها یک معجزه است، اذعان داشت: اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را امام عصر هدیه کرد به خاطر بزرگی ملت و پیوستگی ملت به ارزش‌های الهی و راه را باز کرد برای کارهای بزرگ‌تر.

می‌خواستند من را زمین بزنند؛ نتوانستند‌

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد که چندی پیش‌ به سختی توانست دوباره رای اعتماد بگیرد‌ هم از بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و مدعی شد: برخی‌ها می‌خواستند با مطرح‌کردن مسائل حاشیه‌ای، دولت و سپس من را زمین بزنند که نتوانستند.

او بدون اینکه آمار و ارقامی در اختیار خبرنگاران قرار دهد، اظهار کرد: جداول مقایسه‌ای که ما در اختیار داریم، نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. او ‌ افزایش نرخ تورم در ماه‌های اخیر را به تورم جهانی ربط داد و با اشاره به نرخ تورم 8/19 درصدی در آبان‌ماه گفت: دولت معتقد است همه آن هم مربوط به اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیست، چرا که قیمت برخی موارد تاثیرگذار مانند قیمت هر تن کالای وارداتی در یک سال گذشته 20درصد در اثر تورم جهانی افزایش یافته است.

بار تورمی هدفمندی کنترل شد

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز یکی از اقدامات اساسی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را کنترل بار تورمی اجرای این قانون اعلام کرد و و بدون اشاره به میزان برداشت‌ از منابع بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی تنها به بیان این نکته بسنده کرد که نقدینگی مورد نیاز در اجرای قانون به بهترین نحو تأمین شد.

اظهارات محمود بهمنی درخصوص کنترل بار تورمی هدفمندی یارانه‌ها در حالی بیان می‌شود که وعده او و وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش نرخ تورم از آبان ماه هنوز محقق نشده و نرخ تورم بر خلاف انتظار‌همچنان رو به افزایش است.

بهمنی با اشاره به‌ اصلاح نسبی قیمت‌ها در اقتصاد، اصلاح الگوی مصرف داخلی کشور، کاهش نیاز به واردات و کنترل قاچاق سوخت در نتیجه اجرای این قانون، گفت: با اجرای طرح، با کاهش هزینه ارزی مواجه بودیم.

واگذاری امور به اصناف

اما مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ترجیح داد‌ از تنگنای بخش تولیدی کشور سخن نگوید تا جشن و شادی ‌سالگرد هدفمندی یارانه‌ها خراب نشود و به جای آن ‌گفت: قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت و تولید تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی تغییر نخواهد داشت و او حمایت دولت از تولید را اینگونه توصیف کرد:راهکاری که درخصوص حمایت از تولید در نظر گرفته شد، واگذاری امور به‌خود اصناف ( مثلاً نان به خبازان) بود و در این رابطه دولت نقش نظارتی را بر عهده گرفت.

کسری بودجه نداریم

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با هیچ‌گونه کسری بودجه‌ای مواجه نیستیم، گفت: 22میلیون و 7هزار خانوار ( 74 میلیون نفر) یارانه نقدی می‌گیرند.

بهروز مرادی با اشاره به اینکه تعهد پرداخت ما به دولت و مردم و بخش‌های تولیدی 40هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: تا پایان سال‌جاری، 40هزار میلیارد تومان پرداختی خواهیم داشت.وی ادعا کرد: کسری بودجه 8هزار میلیارد تومانی یا 15 هزار میلیارد تومانی که مطرح می‌شود به هیچ وجه صحت ندارد.

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود: براساس نتایج اولیه سرشماری90، تعداد جمعیت ایران 74میلیون و 961هزار و702 نفر برآورد می‌شود.

به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد تعداد ‌ شهروندان ایرانی ساکن کشور که یارانه نقدی نمی‌گیرند بیش از 961 هزار نفر است و بالغ بر 2میلیون ایرانی ساکن خارج کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

کد خبر 154460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز