گروه بورس: سازمان حسابرسی در گزارش عملکرد 6 ماهه، در باره آثار اختلاس 3هزار میلیاردی برسهام بانک صادرات اعلام نظر کرد.

money

سهام بانک صادرات از 19 خردادماه 88 در بورس حضور دارد. این بانک از 4 ماه گذشته با تبعات ماجرای سوءاستفاده مالی ۳ هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند. در این مدت ارزش سهام این بانک با افت 30 درصدی روبه‌رو شده است. براساس اطلاعیه‌ای که در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران بورس (کدال) منتشر شده، بررسی صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به شهریور 90 این بانک، نشان می‌دهد نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات کاهش یافته و احتمالا باز هم کاهش خواهد یافت.

رعایت نشدن مقررات بانک مرکزی

براساس این گزارش، طبق بند ۳ گزارش سازمان حسابرسی، اعتبارات اسنادی داخلی ریالی گشایش یافته مشتریان بانک صادرات که به‌عنوان اقلام زیرخط تحت سرفصل تعهدات بانک بابت اعتبارات اسنادی داخلی باز شده، انعکاس یافته، پس از معامله اسناد تعدیلات لازم برای انعکاس در ترازنامه بانک به‌عنوان دارایی‌ها و بدهی‌های بانک صادرات تحت سرفصل مطالبات و بدهی بانک بابت اعتبارات اسنادی و بروات مدت‌دار در رعایت مقررات بانک مرکزی انجام نشده است.

موضع سازمان حسابرسی در برابر گروه آریا

سازمان حسابرسی در بند ۷ گزارش خود اعلام کرده در اواخر سال گذشته 134 فقره اعتبار اسنادی ریالی جمعا به مبلغ 27 هزار و 680 میلیارد ریال توسط بانک صادرات ایران (اکثرا شعبه گروه ملی) به نفع شرکت‌های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا صادر و توسط بانک‌های دیگر تنزیل شده و در سررسید اسناد 8 هزارو 283 میلیارد ریال آن به‌صورت مستقیم توسط بانک صادرات یا غیرمستقیم توسط سایر بانک‌ها تسویه شده است.

به استثنای 5 هزار میلیارد ریال از اسناد مزبور که با رعایت محدود دستورالعمل‌های بانکی و ثبت در دفاتر بانک صادر شده، مابقی اسناد به‌طور غیرمجاز در اختیار اشخاص گروه قرار گرفته است. از آنجا که این اسناد عمدتا به‌صورت غیرمجاز و بدون رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بانکی و ثبت نشدن در دفاتر صادر شده لذا موضوع سوء‌جریان از طریق مراجع قانونی در حال رسیدگی بوده که آثار احتمالی آن درصورت‌های مالی بانک در حال حاضر مشخص نیست.

افت کفایت سرمایه بانک صادرات

براساس این گزارش، سازمان حسابرسی، در مورد نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات هم اعلام نظر کرده است. براین اساس نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات معادل6.69 درصد بوده که کمتر از حداقل تعیین شده ۸ درصد است. همچنین با درنظر گرفتن اثرات سایر بندهای این گزارش نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات کاهش خواهد یافت.

کد خبر 154069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز