یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

گروه بورس: سرانجام بانک صادرات ایران در برابر فشار افکار عمومی تسلیم شد و با انتشار یک نامه جدید و ارسال آن به سازمان بورس موضوع اختلاس انجام شده در این بانک را برخلاف رویه معمول در بورس و بدون متوقف شدن نماد معاملاتی‌اش توضیح داد.

بورس

به گزارش همشهری، پیش از این سازمان بورس و اوراق بهادار، تصویر نامه‌ای را که نام سید محمد جهرمی مدیرعامل پیشین بانک صادرات در پایین آن دیده می‌شد، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده بود. اما با توجه به آنکه نامه مزبور شماره ثبت دفتری و همچنین مهر یا امضای مدیرعامل بانک صادرات را به همراه نداشت، سرمنشأ شایعات بسیاری در بازار سهام شد. در این نامه جهرمی اعلام کرده بود؛ اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بر سود بانک صادرات بی‌تاثیر است. اما به‌دلیل فشار افکار عمومی در مورد ابهام‌های این نامه بدون امضا، بار دیگر نامه جدیدی، با شکل و شمایلی متفاوت، روی سامانه الکترونیک اطلاع‌رسانی ناشران قرار داده شد. نکته قابل توجه در مورد نامه جدید این است که نامه مزبور با امضای حجت‌الله صیدی یکی از اعضای هیأت‌مدیره بانک صادرات به سازمان بورس ارسال شده است.

متن نامه جدید بانک صادرات

حجت‌الله صیدی عضو هیأت‌مدیره بانک صادرات در نامه خود به سازمان بورس و اوراق بهادار بار دیگر تاکید کرده است: اطلاعات مبنای صورت‌های مالی بانک صادرات ایران نشان‌دهنده تحقق پیش‌بینی‌های ابتدای سال بوده و ابهام خاصی در این زمینه وجود ندارد.

او در توضیح دلایل ثابت ماندن سود بانک صادرات به‌رغم اختلاس 3 هزار میلیاردی نوشته است: طبق اسناد مکشوفه، در سوءاستفاده اخیر، عده‌ای با تاسیس شرکت‌های متعدد (گروه متعلق به خانواده امیر خسروی) و همچنین از طریق یکی از شرکت‌های خریداری شده از سازمان خصوصی‌سازی‌، به نام شرکت صنعتی ملی فولاد ایران و با سوءاستفاده از نام و اسناد بانک صادرات و جعل آنها اقدام به کلاهبرداری از سایر بانک‌های کشور کرده و منابع کلانی را از بانک‌های دیگر به جز بانک صادرات و جعل به‌صورت متقلبانه و مجرمانه دریافت کرده‌اند و در مانحن فیه منابعی از بانک صادرات مورد سوءاستفاده و دخل و تصرف قرار نگرفته است.

در ادامه تاکید شده است: با این حال به‌منظور جلوگیری از ورود خسارت به شبکه بانکی و جبران ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از این سوءاستفاده، طی 2 مرحله اموال مجرمین سوءاستفاده گر (گروه امیرمنصور آریا و شرکت‌های تابعه) اعم از اموال غیرمنقول مانند زمین و کارخانه و ماشین‌آلات مصوبه و نیز اموال منقول شامل تجهیزات و ماشین آلات شرکت‌ها، سهام شرکت‌ها و نیز مبالغ قابل‌توجهی پول نقد در حساب‌های بانکی توقیف شده است که نامه توقیف سهام شرکت‌های بورسی متعلق به این خانواده نیز توسط بازپرس شعبه 6 دادسرای اهواز به سازمان بورس و اوراق بهادار واصل شده است.

صیدی نوشته است: طبق اظهارات مسئولان قضایی، دارایی‌های موجود، کفاف بدهی‌های شرکت به سیستم بانکی را خواهد داد و سوءاستفاده صورت گرفته تاثیری در پیش‌بینی سود هر سهم بانک برای سال مالی 90 نخواهد داشت. اطلاعات مبنای صورت‌های مالی مذکور نشان‌دهنده تحقق پیش‌بینی‌های ابتدای سال بوده و ابهام خاصی در این زمینه وجود ندارد.
در این نامه محمدرضا پیشرو به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل، مهدی فتاحی به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره، حجت‌الله صیدی، روح‌الله خدارحمی و علی اصغر ابوالحسنی به‌عنوان دیگر اعضای هیأت‌مدیره بانک صادرات ایران معرفی شده‌اند.

کد خبر 147874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز