همشهری آنلاین: هزاران تن از مردم تونس روز شنبه با حضور در شهر سیدی بوزید و بزرگداشت شعله‌ور شدن نخستین شراره انقلاب این کشور که اولین انقلاب جهان عرب و سرآغاز بهار عربی به شمار می‌آید، یاد و خاطره محمد البوعزیزی را گرامی داشتند.

مردم تونس یاد و خاطره محمد البوعزیزی را گرامی داشتند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز 17 دسامبر برابر است با اولین سالروز خودسوزی محمد البوعزیزی، جوان تونسی که حرکت وی سرآغازی شد برای سرنگونی دیکتاتور تونس و نیز حرکت‌های مردمی علیه حکومت‌های خودکامه در جهان عرب.

المنصف المرزوقی، رئیس جمهوری تونس در این مراسم که در شهر سیدی بوزید برگزار شد، عنوان داشت: امروز به اینجا آمده‌ام تا از شما قدردانی کنم چرا که این سرزمین، سرزمین سیدی بوزید است؛ ما طی دهه‌های زیادی تحت ظلم قرار داشتیم اما کرامت را به سرزمین تونس و ملت آن باز گرداندیم.

وی در ادامه افزود: از شما قدردانی می‌کنیم چرا که شما نخستین شراره انقلاب تونس را به وجود آوردید؛ انقلابی که مرزهای کشورها در نوردید.

المرزوقی همچنین تاکید کرد: البته این قدردانی قدردانی لفظی است. ما باید برای آباد کردن این منطقه و بازگرداندن زندگی به شما که طاغوت آن را از شما گرفته بود، تلاش کنیم.

در میدان شهید محمد البوعزیزی واقع در مرکز شهر تصویر وی و پرچم تونس به همراه تصاویر 300 تن از شهدای انقلاب تونس برافراشته شده بود.

در این مراسم از یک مجسمه نمادین از گاری بوعزیزی به همراه پرچم تونس نیز پرده‌برداری شد.

از نخستین ساعات صبح روزشنبه تعدادی زیادی از مردم تونس از شهرهای مختلف این کشور برای مشارکت در مراسم بزرگداشت محمد البوعزیزی گرد هم آمده بودند؛ فروشنده دورگردی که یک سال پیش خود را در برابر یکی از ساختمان‌های دولتی در اعتراض به اهانتی که به وی شده و نتوانسته شکایت خود را به مسئولان برساند، به آتش کشید.

وی در چهارم ژانویه 2011 به دلیل شدت جراحات جان باخت. جان باختن این جوان تونسی نه تنها نخستین شراره انقلاب این کشور را به وجود آورد بلکه مرزهای این کشور را درنوردید و باعث آزادی بسیاری از ملت‌های ستم دیده از چنگال طاغوتیان شد.

کد خبر 154066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز