شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

گزارش‌اخیر مدیرکل آژانس انرژی اتمی از نگاه بسیاری از کارشناسان و نمایندگان کشور‌های عضو بیش از آنکه مبنای حقوقی و منطقی داشته باشد سیاسی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

سیاسی 

این کارشناسان معتقدند آژانس موظف است در چارچوب وظایف حقوقی و فنی‌اش عمل کرده و بی‌طرفانه بر فعالیت‌های هسته‌ای اعضای آژانس نظارت کند اما وقتی که تحت فشار سایر قدرت‌های بین‌المللی عمل کند، به این معناست که سیاسی‌کاری می‌کند و این مسئله مغایر با اساسنامه آژانس است. معیارهای سنجش و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطابق اساسنامه باید منابع و اطلاعاتی باشد که بازرسان این نهاد بر مبنای قوانین پادمان و NPT به دست می‌آورند نه گزارش سرویس‌های امنیتی کشور‌های عضو آژانس.

نامعتبر

یکی از تأکیدات همـیـشـگی غرب درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره این بوده که ایران باید نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود اعتماد‌سازی‌ کند. بر این اساس ایران در مقطعی 2/5 ساله تمامی فعالیت‌های خویش را به حالت تعلیق درآورد و هم‌اکنون نیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظر دوربین‌های آژانس انجام می‌شود. به علاوه تا‌کنون بیش از 4هزار بار بازرسی از مراکز هسته‌ای انجام شده است و از مجموع بازرسی‌ها و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته حتی یک مورد شواهدی که نشان‌دهنده انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد به دست نیامده است. دیپلمات‌های ایرانی معتقدند اکنون نوبت غرب است که برای ایران اعتماد‌سازی‌ کند.

ادعایی

وجه تفاوت گزارش‌اخیر آمانو در مقایسه با گزارش‌های گذشته این است که بر خلاف گذشته مطالعات ادعایی در متن اصلی گزارش مطرح شده است. مطالعات ادعایی اتهاماتی است که براساس مدارکی که آمریکا مدعی است آنها را از یک لپ‌تاپ دزدیده‌شده در سال2003 به دست آورده است به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نسبت داده می‌شود. این مدارک به‌صورت فایل الکترونیکی هستند که از نظر ایران و کارشناسان مستقل به هیچ وجه معتبر و قابل استناد نیست. آژانس تاکنون از ارائه کامل این اسناد به ایران خودداری کرده است. با این حال ایران در سال2007 در 117صفحه به‌صورت مشروح به سؤال‌های آژانس پاسخ داده و دیگر برای مسائل جدید سندی- نه به آژانس و نه به ایران- ارائه نشده است.

کد خبر 154002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز