گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره وانت‌پیکان تأکید کرد:

وانت پیکان

پلیس نفعی در شماره‌گذاری یا عدم‌شماره‌گذاری وانت پیکان ندارد و تنها به قانون عمل می‌کند.سرهنگ علیرضا جهانگیری اعلام کرد: در آبان ماه سال‌جاری هیأت دولت در مصوبه‌ای اعلام کرد که «تولید خودروی وانت پیکان تا پایان سال90 بلامانع است» در حالی که در این مصوبه هیچ‌گونه اشاره‌ و تکلیفی برای شماره‌گذاری آن وجود ندارد. او با بیان اینکه شماره‌گذاری خودروها یکی از وظایف ذاتی پلیس است که باید براساس قانون انجام شود، به مصوبه اخیر گروه منتصب رئیس‌جمهور اشاره کرد و به ایسنا گفت: دولت در مصوبه اخیر خود «تولید» وانت پیکان را تا پایان سال بلامانع دانسته و بنابر این هم‌اکنون اختلاف و مشکل بین خودروساز و سازمان استاندارد است.

براساس قانون

یک هفته پیش از این سخنان جهانگیری، فرمانده او نیز اعلام کرده بود: وانت‌پیکان اساسا فاقد استاندارد است.سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده ناجا با بیان اینکه کنترل استاندارد خودروها از وظایف قانونی پلیس است به ایسنا گفت: هر وقت استاندارد وانت پیکان را آوردند ما هم آن را شماره‌گذاری خواهیم کرد اما در حال حاضر مشکل جای دیگری است و به نیروی انتظامی ربطی ندارد.

احمدی‌مقدم اگر چه درباره «جای دیگر» بیشتر توضیح نداد، اما اکنون می‌توان در سخنان جهانگیری ردپای آن عامل مجهول بیرونی را یافت. معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا توضیح داد: براساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد تمامی خودروهای تولید باید استانداردهای 51گانه را پاس کنند. این در حالی است که سازمان مذکور در اردیبهشت ماه سال‌جاری صراحتا اعلام کرده است وانت پیکان فاقد حد نصاب لازم از لحاظ کیفیت و ایمنی بوده و ضرورت دارد تا پایان شهریور ماه سال‌جاری نسبت به توقف خط تولید آن اقدام شود.

متعاقب آن در سی‌ام شهریور ماه نیز اعلام کرد که خودروی وانت پیکان تولید شرکت ایران خودرو موفق به اخذ تأییدیه‌های استانداردهای 51 گانه اجباری کشور نشده است لذا شماره‌گذاری خودروی مذکور از اول مهر ماه سال‌جاری از نظر آن سازمان ممنوع است. جهانگیری گفته‌های خود را مستند به «قانون» کرد و ادامه داد: براساس تبصره یک ماده 2 قانون ارتقای کیفی تولید خودرو نیروی انتظامی صراحتا از شماره‌گذاری خودروهایی که استاندارد آنها از سوی سازمان مذکور تأیید نشده باشد منع شده است. بر این اساس شماره‌گذاری خودروی وانت پیکان از ابتدای مهر ماه سال‌جاری تاکنون متوقف است.

تصویب در شرایطی که خاص نیست

این واکنش‌ها به تصمیمی است که گروهی از منصوب‌شدگان رئیس‌جمهور گرفتند و در اقدامی خارج از روند- و حتی بدون اطلاع- سازمان استاندارد و پلیس راهور ناجا، مصوبه‌ای برای ادامه تولید وانت پیکان تصویب کردند. در آخرین جمعه آبان90، ایران‌خودرو از صدور مجوز هیأت‌دولت برای ادامه‌ تولید وانت پیکان تا پایان سال90 خبر داد.

این خبر ایران‌خودرو پس از آن اعلام شد که نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل‌127 قانون اساسی اعلام شد. در اصل127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود. آنچه اکنون به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید است. همان روزها رئیس سازمان ملی استاندارد از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی کرد و فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در گفته‌های خود، بارها بر غیرقانونی بودن بازگشت خودروهای ناایمن به چرخه تولید تأکید کرده بود.

چیزی عوض نشده است

براساس قانون، خودروهای تولیدی در ایران، باید استانداردهای 51‌گانه‌ای را داشته باشد که وانت پیکان 13 مورد از استاندارد‌های یک «خودرو» را دارد. شورای‌عالی استاندارد این «باید» را تعیین کرده است؛ شورایی که رئیس آن رئیس‌جمهور است.
معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا در این باره نیز به ایسنا گفت: تولیدکننده وانت‌پیکان باید به افکار عمومی پاسخگو باشد که چگونه خودرویی که طی 7‌سال گذشته تنها موفق شده 13 استاندارد را کسب کند بدون توجه به اخطارها همچنان تولید می‌شود.

فکر جان مردم باشید

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا درباره برخی گفته‌ها در زمینه بررسی طرحی در مجلس که به سلب شماره‌گذاری خودروها از پلیس منجر می‌شود، تأکید کرد: این گفته‌ها به شوخی شبیه است چرا که در تمام دنیا مسئولیت شماره‌گذاری خودروها به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن موضوع امنیتی است بر عهده پلیس است.

سرهنگ علیرضا جهانگیری با تأکید بر اینکه پلیس درخصوص شماره‌گذاری یا عدم‌شماره‌گذاری خودروها بنگاه اقتصادی نبوده و به هیچ عنوان ذی‌نفع نیست افزود: قطعا اگر درخصوص برخی خودروها پلیس از خود حساسیت به خرج می‌دهد به جهت حفظ جان سرنشینان خودروهاست. او با اشاره به اینکه برخی آقایان تلاش می‌کنند با مصاحبه‌های متعدد فضای جامعه را علیه پلیس مسموم کنند گفت: قطعا اینگونه اقدامات ذره‌ای در ماموریت‌های پلیس خدمتگزار تأثیری نخواهد داشت. جهانگیری تأکید کرد: برخی از خودروسازان و آقایانی که به‌عنوان روابط عمومی خودروسازان نقش بازی می‌کنند بهتر است به جای عوام فریبی به فکر جان مردم باشند.

کد خبر 153958
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز