معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس از افزایش2.5برابری آمار مرگ ومیر ناشی از مسمومیت گازگرفتگی تا نیمه آذرماه سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبرداد.

دکتر قاسم ایزدی با بیان اینکه سرمای زودرس یکی از دلایل افزایش آمار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن است اظهار داشت: در سال گذشته تا نیمه آذرماه تنها 6مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن داشتیم؛ در حالی که امسال این آمار به 16 نفر در استان رسیده است.وی این افزایش آمار را زنگ خطری برای توجه بیشتر و رعایت جدی‌تر نکات ایمنی دانست و افزود: گاز منواکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بی‌بوست که در اثر سوختن مواد آلی مانند نفت، ‌گازوئیل، چوب وزغال سنگ و همچنین نامناسب بودن سیستم تهویه وسایل گرمایشی مثل بخاری، شومینه و آبگرمکن تولید می‌شود.

معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس، میل ترکیب شدن منواکسیدکربن با هموگلوبین خون را بسیار بیشتر از اکسیژن توصیف کرد و ادامه داد: ترکیب این گاز با هموگلوبین خون به مراکز حیاتی بدن به‌خصوص مغز و قلب آسیب‌های جدی می‌رساند. ایزدی از‌جمله نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسیدکربن را سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید عنوان کرد و افزود: کبودی دست، لب‌ها و نوک انگشتان وهمچنین تنگی نفس شدید از علائم گازگرفتگی پیشرفته است که ممکن است به مرگ فرد نیز منجر شود.

وی بیشترین گروه در معرض خطر مسمومیت را کودکان، زنان باردار و سالمندان اعلام کرد و گفت:‌ براساس گزارش‌ها بیشترین دلایل گازگرفتگی در استان فارس مربوط به استفاده از پیک نیک در ماشین یا فضاهای سربسته، روشن‌کردن اتومبیل در پارکینگ‌های فاقد تهویه، استفاده از گازهای خوراک‌پزی برای تولید گرما و استفاده از چراغ‌های نفت‌سوز در محیط‌های بسته است. معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ثابت شده است افرادی که با گاز منواکسیدکربن دچار مسمومیت می‌شوند به‌دلیل آسیب دیدن قلب آنها، احتمال مرگ و میرشان به‌دلیل بیماری‌های قلبی در آینده بالاتر می‌رود که این موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

سید غیاث ملک حسینی

کد خبر 153949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز