شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه دانش وسلامت -مریم‌غفاری: نصابان و تعمیرکاران لوازم و سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها، آخرین حلقه مؤثر در ایمنی شهروندان در مقابل مرگ‌های خاموش هستند.

چندروز قبل، مجتبی خالدی کارشناس مرکز فوریت‌های پزشکی کشور در نشست خبری مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در جمع خبرنگاران به افزایش 300 درصدی مرگ بر اثر گازگرفتگی با مونوکسیدکربن در کشور اشاره کرد و گفت: در ماه‌های مهر و آبان سال‌جاری‌ مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش 11 برابری درمقایسه با سال قبل را نشان می‌دهد.به گزارش شورای سیاستگذاری جامعه ایمن و کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش شهر تهران و با استناد به آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، یکباره شاهد رشد جهشی و نگران‌کننده 52درصدی و رشد نزدیک به 60درصد در نیمه اول سال 90 هستیم. نشان‌دهنده این واقعیت است که با اطلاع‌رسانی صحیح و بیشتر به عموم مردم می‌توانستیم شاهد آمار و تلفات کمتر در زمستان امسال باشیم.

مطابق هشدار کارشناسان، این نگرانی وجود داشت که با اجرای قانون‌ هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله گاز و نفت، در کنار توجه مردم و گرایش آنها به صرفه‌جویی، توجه آنها به ایمنی کم شود و برای صرفه‌جویی بیشتر، بیش از گذشته به اقدامات غیرایمن روی بیاورند که متأسفانه اینگونه نیز شد. اصلی‌ترین منابع و راه‌های تولید گاز مونوکسید کربن (CO) در منازل و ساختمان‌ها شامل: استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی جهت گرمایش، به‌کارگیری روشنایی گازی به‌مدت طولانی؛ به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی؛ به‌ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند، است، لذا استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و نصب غیراصولی بخاری‌ها در بروز این حوادث مؤثر بوده‌اند.

براساس گزارش‌های وزارت بهداشت، در فصل سرما بی‌توجهی به نکات ایمنی در استفاده از شومینه، بخاری و کباب‌پز می‌تواند باعث مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شود. مقدار کمی مونوکسید کربن در خون افراد سیگاری یا ساکن در شهرهای بزرگ وجود دارد ولی اگر میزان آن در خون یک فرد از ۱۰ درصد بالاتر برود، دچار سرگیجه، بی‌قراری، خواب‌آلودگی، کاهش حافظه، اختلالات بینایی، تهوع، استفراغ، تشنج و حتی مشکلات تنفسی می‌شود و حتی افزایش میزان این گاز در بدن می‌تواند به بیهوشی و مرگ بینجامد.بهترین راه پیشگیری از این مرگ نابهنگام این است که ما شناخت نسبی و اولیه در مورد این گاز کشنده و چگونگی ایجاد آن داشته باشیم. طبعا اگر شرایط بروز و ایجاد آن وجود نداشته باشد، پدیده گازگرفتگی و به‌دنبال آن مسمومیت ودر نهایت مرگ نیز بروز نخواهد کرد. این گاز بسیار سمی، بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است و همین خصایص باعث شده که به آن « قاتل پنهان» لقب دهند.

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و فرد را دچار آب ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌کند. دقت کنید اگر در یک زمان چند نفر در داخل یک محیط بسته دچار علائم بالا شدند به احتمال زیاد در معرض خطر گاز مونوکسید کربن قرار دارند.با توجه به اینکه نصابان و تعمیرکاران لوازم و سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها ‌آخرین حلقه مؤثر در ایمنی شهروندان در مقابل مرگ‌های خاموش - قبل از خود شهروندان- هستند ‌ با آگاهسازی‌ و توانمندسازی و از طریق ایفای نقش مؤثر آنها و تعامل و همراهی دستگاه‌های مرتبط، می‌توان جلوی بروز بسیاری از حوادث تلخ گازگرفتگی و مرگ خاموش ناشی از گاز مونوکسید کربن را گرفت.

سمینار آموزش ایمنی

دومین سمینار آموزش ایمنی لوازم گرمایشی گازسوز ویژه نصابان و تعمیرکاران تهران امروز در فرهنگسرای انقلاب برگزار می‌شود. این سمینار با حمایت و مشارکت شهرداری تهران، شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران، کمیته راهبری جامعه ایمن منطقه 11، معاونت بهداشت و سلامت وزارت بهداشت، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت گاز استان تهران، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و اتحادیه تعمیرکاران وسایل گازسوز برگزار می‌شود.

کد خبر 152249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز