دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

علاوه بر شکایت‌نامه‌ای که ایران علیه آمریکا و با محتوای نقض تمامیت ارضی و حاکمیت کشور در خاک کشورمان تهیه و به سازمان ملل ارائه کرده است، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز در نامه‌ای به اینترپل خواستار تحت تعقیب قراردادن 2 مقام آمریکایی‌ شده است که اخیرا خواستار ترور مقامات سپاه شدند.

اینکه سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در مواجهه با نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا چه واکنش‌هایی نشان خواهند داد محور گفت‌وگوی ما با صباح زنگنه کارشناس مسائل بین‌المللی است.

  • ایران شکایت‌نامه خود را درباره عملیات جاسوسی پهپاد آمریکایی در خاک کشورمان به سازمان ملل ارائه کرده است. فکر می‌کنید این نهاد بین‌المللی چه رویکردی نسبت به این شکایت خواهد داشت؟

خب، سازمان ملل ماهیتا یک نهاد بی‌طرف است و اعلام کرده که نسبت به شکایت همه کشورها علی‌السویه برخورد می‌کند، لذا درباره موضوع شکایت ایران از آمریکا هم باید بی‌طرفی خود را ثابت کند. چنانچه سازمان ملل به این شکایت رسیدگی نکند، هم وجهه سازمان ملل مخدوش می‌شود و هم بهانه‌ای می‌شود برای همه کشورها که به حریم هم تعدی کنند و این مسئله یک سنت بین‌المللی خواهد شد. در این صورت باید بگوییم سازمان ملل به جای اینکه مدافع استقلال و حاکمیت کشورها باشد، زمینه‌ساز محو سیادت‌ها و حاکمیت‌های بین‌المللی خواهد شد.

  • ما در زمینه‌های دیگری هم این نقض حاکمیت یا دخالت در امور داخلی کشورها را داشتیم، نمونه‌اش را در اظهارات 2 مقام آمریکایی برای ترور سردار قاسم سلیمانی یا تجهیز گروهک تروریستی برای انجام عملیات‌های ترور در کشورمان دیده‌ایم. چرا سازمان ملل درباره این مسائل سکوت کرده است؟

این اقدامات نیازمند اعتراض و شکایت از طرفی است که مورد تعرض قرار گرفته. طبیعتا اگر شخص، مؤسسه و کشوری اعتراض نکند، سازمان ملل حرکتی از خود نشان نخواهد داد. سازمان ملل مجموعه‌ای از کشورهاست و اگر اعتراضی به دفتر این سازمان نرسد، این سازمان ابتدا به ساکن‌ اقدامی نخواهد کرد و عکس‌العملی از آن نخواهیم دید.

  • پس معتقدید که ارگان‌های مربوطه در داخل کشور هم پیگیری‌های لازم را نکرده‌اند؟

طبیعتا باید برای احقاق حقوقمان اقداماتی پیگیرانه انجام شود و فراتر از بحث رسانه‌ای و تبلیغاتی، به جنبه حقوقی و حقوق بین‌المللی موضوع نگریسته شود.

کد خبر 153662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز