سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

چندی پیش گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران منتشر شد. در این خصوص با کریم عابدی، نایب‌رئیس کمیته حقوق بشر مجلس گفت‌وگو کردیم.

 

  • گزارش جدید احمد شهید با چه هدفی منتشر شد؟

آقای احمد شهید در گزارش خود همان موضوعات و اتهامات تکراری و اطلاعاتی که سیستم‌های جاسوسی مثلث شوم آمریکا، انگلیس و اسرائیل به او می‌دادند را در گزارش خود آورده تا از این طریق حلقه فشار و تهدید علیه ایران را تشدید کنند تا شاید بتوانند در مذاکرات هسته‌ای آتی از این ابزار‌ها در جهت دست کشیدن ایران از حق مسلم خود در دستیابی از انرژی هسته‌ای استفاده کنند. این گزارش اگرچه ارزش کارشناسی ندارد، اما برای غرب ارزش تبلیغاتی بسیاری دارد لذا این دومین گزارشی است که از سوی وی ارائه می‌شود و در هر دو گزارش هم اتهامات بی‌اساسی به ایران وارد شده در حالی که همگان می‌دانند که امروز بهترین حقوق بشر در ایران وجود دارد و نمونه اخیر آن همین انتخاباتی است که در 12 اسفند برگزار شد و مردم ایران با حضور گسترده خود حمایت قاطع خود از نظام را نشان دادند و هم به رهبری لبیک گفتند و هم پاسخ کوبنده‌ای به تهدیدات و جو‌سازی‌‌های غرب دادند.

  • در این گزارش برخلاف گزارش اول، آقای احمد شهید پا را از گزارش فراتر گذاشته و توصیه‌هایی به ایران کرده. این گزارش‌ها چه جایگاهی می‌توانند داشته باشند؟

آقای احمد شهید و حتی روسای غربی او در جایگاهی قرار ندارند که به ایران توصیه کنند. اگر بنا به توصیه باشد ما برای آنها توصیه‌های بهتری داریم. امروز در ایران یک مردم سالاری دینی کامل وجود دارد و مردم خودشان نظام خودشان را انتخاب کردند و مسئولان کشور را آزادانه انتخاب می‌کنند؛ در حالی که ما می‌دانیم در بسیاری از کشور‌های غربی انتخابات به آنگونه که ادعا می‌کنند آزادانه برگزار نمی‌شود. در موارد دیگر هم همینطور است. مواضع و رفتار آنها درخصوص مسئله زن، آزادی بیان و آزادی دین با ادعاهایشان تناقضات آشکاری دارد.

  • توصیه به تغییر قوانین داخلی آیا مصداق دخالت در امور داخلی کشورمان نیست؟

چرا، دقیقا دخالت در امور داخلی است. این رفتار از سوی غرب تازگی ندارد.

  • ایران چه واکنشی به این اقدام نشان خواهد داد؟

ما در مجلس این گزارش بی‌پایه و اساس را به‌شدت محکوم می‌کنیم و دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز اقدامات حقوقی را پیگیری می‌کند.

  • منابع گزارش ظاهرا مصاحبه‌هایی بوده که با ضد‌انقلاب انجام شده. با این وجود این گزارش را چقدر می‌توان مستند دانست؟

در هیچ کجای دنیا گزارشی که بر مبنای صحبت‌ها و ادعا‌های مخالفین رژیم در خارج از کشور تنظیم شده باشد ارزش قانونی و کارشناسی ندارد؛ چون اینها به کشور خودشان پشت کرده‌اند. سیستم‌های جاسوسی همیشه مهره‌هایی دارند که آنها را در زمان‌های لازم برای نیل به مقاصدشان رو می‌کنند. به‌عنوان مثال در عراق زمانی که می‌خواستند مشکل ایجاد کنند یک فرد افغانی را آورده بودند و به‌عنوان تئوریسین هر روز برای این کشور خبرسازی می‌کرد و دولت عراق را با چالش مواجه می‌ساخت. تا اینکه ماموریتش تمام شد و رفت. امروز هم احمد شهید را که مشخص است دارای جایگاه و شخصیت مناسبی نیست آورده‌اند و هر چه برایش دیکته می‌کنند او می‌نویسد و مطالبی هم که مطرح می‌کند عمدتا مطالب مخالفین و منافقین و نیرو‌های خارج از کشور است که اغلب آنها مزدور و جیره خوار سیستم‌های جاسوسی غرب هستند. یک نفر از اپوزیسیون‌های خارج از کشور اگر ادعا دارد که مزدور سیستم‌های جاسوسی غرب نیست‌ بیاید و اعلام کند.

کد خبر 163453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز