مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از اضافه شدن اتوبوس‌های جدید تا پایان سال‌جاری با بودجه شهرداری به ناوگان اتوبوسرانی شهر خبر داد.

این روزها اخباری مبنی بر پرداخت‌شدن بخشی از یارانه‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومی توسط دولت و با ماه‌ها تاخیر شنیده شده است. گرچه مبلغی که پرداخت شده بسیار کمتر از آنچه باید پرداخت می‌شده، است اما از مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی خواستیم تا درباره تاثیرات پرداخت این یارانه‌ها توضیح دهد.

به گزارش شهرنوشت، پیمان سنندجی در این‌باره گفت: درست است که سرانجام بخشی از یارانه بلیت پرداخت شده است اما دولت در بخش یارانه بلیت اتوبوسرانی تا این ماه از سال 50 درصد عقب‌ماندگی دارد. سهم اتوبوسرانی کل کشور از یارانه بلیت که باید توسط دولت پرداخت شود، 300 میلیارد تومان است که با توجه به حجم جابه‌جایی‌ها که توسط اتوبوسرانی تهران انجام می‌شود، باید حداقل یک سوم این مبلغ یعنی 100 میلیارد تومان را به تهران اختصاص می‌داد.

از این میزان 20 میلیارد و 900 میلیون تومان اخیرا پرداخت شده که معادل 21 درصد از کل اعتباری است که می‌بایست دریافت می‌شد. این در شرایطی است که باید تا آذرماه که نهمین ماه سال است، حدود 75درصد اعتبارات محقق می‌شد. با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم دولت در پرداخت یارانه بلیت اتوبوس‌ها تا ماه آذر 50 درصد عقب ماندگی دارد. اما اگر بخواهیم ببینیم با وجود پرداخت این مبلغ اندک چه اتفاقاتی در بخش اتوبوسرانی خواهد افتاد، لازم است که اعتبارات جاری تا ریال آخر پرداخت شود تا اتوبوسرانی دچار مشکل نشود و بتوانیم خدمات‌رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشیم.

وی ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی مانند دیگر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهر، امکانات و تسهیلات گسترده‌ای را برای تردد راحت شهروندان در مناسبت‌های مختلف فراهم می‌آورد؛ به‌عنوان مثال در تاسوعا و عاشورای حسینی خدمات‌رسانی ویژه‌ای را در برنامه داشتیم یا در شهرآورد پایتخت که روز جمعه برگزار شد، 1100دستگاه اتوبوس و مینی بوس در خدمت علاقه‌مندان به فوتبال بود و در 6مسیر اقدام به انتقال تماشاگران کرد.

بنابراین لزوم توجه به بهینه‌سازی‌ این ناوگان از اهمیت بالایی برخوردار است تا مردم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با پرداختن به وضعیت اتوبوسرانی تهران در سال‌جاری افزود: در سال90، 200دستگاه اتوبوس دوکابینه وارد خطوط این سیستم شد و تا آخر سال هم قرار است 200 دستگاه اتوبوس جدید وارد شبکه اتوبوسرانی تهران شود که همگی این اتوبوس‌ها خرید شهرداری بوده است.

سنندجی در ادامه به تسهیلات دولت در بخش اتوبوسرانی در سال90 پرداخت و بیان داشت: دولت از ابتدای سال‌جاری تنها 88دستگاه اتوبوس وارد شبکه اتوبوسرانی کرده است که آن هم مربوط به سهمش در سال 89 می‌شده که با تاخیر در سال‌جاری انجام شده است. با وجود این، با پرداخت بخشی از یارانه‌ها و عمل به تعهدات می‌توان امیدوار بود که دولت در عمل به تعهدات خود مبنی بر تامین اتوبوس‌های شرکت واحد هم اقدام کند.

سنندجی همچنین با پرداختن به استقبال گسترده شهروندان از محور جنوبی خط 4 اتوبوس‌های تندرو اظهار داشت: طی مدت بهره‌برداری آزمایشی از این خط بازخورد مناسب این محور را مشاهده کردیم و حالا که این خط از حالت آزمایشی خارج شده، مورد استقبال گسترده شهروندان واقع شده است.

کد خبر 153435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز