همشهری آنلاین: بسیاری گمان می‌برند که ابتلا به بیماری سرطان به سرنوشت افراد بستگی دارد، اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که ابتلا به این بیماری تا حدودی به عواملی برمی‌گردد که اجتناب‌پذیر هستند و خود انسان‌ها در مورد آنها حق انتخاب دارند.

سیگار

هر انسانی حق انتخاب دارد که سیگار بکشد یا نکشد، الکل بنوشند یا ننوشد، ورزش کند یا روی مبل خانه‌‌ خود بدون هیچ حرکتی بنشیند.

بر اساس تحقیق مرکز پیشگیری از سرطان دانشگاه "کوئین مری" لندن، شکل‌گیری حدود ۴۰ درصد از تمام تومورها به عواملی برمی‌گردد که اجتناب‌پذیر هستند. نتایج این تحقیق در نشریه‌ علمی "British Journal of Cancer Research" منتشر شده است.

سیگار مهم‌ترین عامل

مهم‌ترین و معروف‌ترین عاملی که باعث بیماری سرطان می‌شود، سیگار است. به گزارش دویچه‌وله،‌ تحقیقات جدید نشان دادند که ۲۳ درصد از موارد سرطان در مردان و بیش از ۱۵ درصد از بیماری‌های توموری در زنان از سیگار نشات می‌‌گیرند. مصرف سیگار نه تنها باعث به وجود آمدن سلول‌های سرطانی در شش‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند در اندام‌های دیگر بدن همچون حنجره، دهان یا معده نیز سلول‌های سرطانی ایجاد کند.

علاوه بر سیگار، مصرف کم میوه و سبزیجات یا مصرف بیش از حد گوشت و نمک، بر اساس این تحقیق، مسئول بیش از ۹درصد سرطان‌ها هستند. افزون بر این، بیش از ۵ درصد بیماری‌های سرطانی برمی‌گردند به اضافه وزن. حرکت کم بدن، نور شدید خورشید و عفونت نیز می‌توانند باعث سرطان شوند.

کمبود ویتامین در مردها و اضافه وزن در زنان

دانشمندان در این تحقیق تفاوتی بین ابتلا به سرطان در زنان و مردان نیز یافته‌اند. در حالی که مصرف سیگار در هر دو جنس اکثرا به سرطان می‌انجامد، در مردها بیشتر کمبود ویتامین، مصرف کم میوه و سبزی و مصرف زیاد از حد الکل، عوامل موثری در تشکیل تومورهای سرطانی هستند.

حال آن که بر اساس این تحقیق جدید و بر خلاف حدس پژوهشگران، اضافه وزن در زنان مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان بوده است. به گفته‌ آنان، این باعث تعجب بود که در زنان به عنوان مثال اضافه وزن عامل قوی‌تری از مصرف الکل است.

نتایج دیگری که دانشمندان در این تحقیق یافتند، از این قرارند:

• یکی از ده مورد ابتلا به بیماری سرطان پستان از اضافه وزن نشات می‌گیرد.
• کمبود ویتامین و مواد معدنی خطر ابتلا به تومور مری را حتی بیش از مصرف الکل بالا می‌برد.
• مواد غذایی‌ای که حاوی نمک زیاد هستند می‌توانند باعث تشکیل سلول‌های سرطانی در معده شوند.

تغییر شیوه‌ زندگی

اما تنها دانستن و شناختن این که این عوامل می‌توانند منجر به سرطان شوند، کافی نیست. مهم آن است که افراد شیوه و سبک زندگی خود را تغییر دهند. اگر این چنین باشد دیگر سالانه ۵ میلیون نفر بر اثر عوارض مصرف تنباکو جان خود را از دست نمی‌دهند و دیگر بیش از یک و نیم میلیلارد نفر در دنیا با مشکل اضافه وزن مواجه نخواهند بود.

به گفته دانشمندان، مهم است که انسان‌ها بدانند که همواره حق انتخاب دارند.

 

کد خبر 153352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز