طی سه‌دهه گذشته کمک مالی سالانه به دیکتاتور‌های عرب خاورمیانه بخشی ثابت از بودجه دولت آمریکا بود. کمک مالی دولت آمریکا به حکومت مبارک در مصر تا همین سال گذشته به1.5 میلیارد دلار رسیده‌بود.

کمک نظامی واشنگتن به حکومت زین‌العابدین بن‌علی دیکتاتور تونس در سال 2009 به 20 میلیون دلار رسیده‌بود. این وضعیت برای یمن هم وجود داشت. اکنون که این کشورها بیدار شده و با انقلاب‌های مردمی با دستان خالی و بعد از صدها کشته و هزاران مجروح، دیکتاتورهایشان را سرنگون کرده‌اند، به صراحت می‌گویند که نیازی به کمک‌های مالی آمریکا ندارند.

نشریه اماراتی نیشن در گزارشی در این باره نوشت، وبلاگ‌‌نویسان جوان مصری در جنبشی با نام، ارزش استقلال از دلار بیشتر است، از حاکمان کشورشان می‌خواهند که دیگر استقلال کشورشان را به کمک‌های سالانه آمریکا نفروشند. این وبلاگ‌‌نویسان در کنفرانس دو روزه‌ای که مؤسسه آمریکایی گالوپ در ابوظبی برگزار کرده، این پیام را به غرب داده‌اند.

اخطار بین‌المللی به آمریکا درباره مصر

عفو بین‌الملل اعلام کرد که سلاح‌هایی که آمریکا به مصر صادر می‌کند برای سرکوب معترضان استفاده می‌شود و به این خاطر واشنگتن باید این کار را متوقف کند.پیش از این مردم معترض در میدان تحریر قاهره پوکه‌های گاز اشک‌آور سمی را به نمایندگان رسانه‌های خبری نشان دادند که روی آن نوشته‌شده «ساخت آمریکا». این موضوع خشم مردم مصر را برانگیخته‌است.

کد خبر 153300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز