در حالی که چندین ماه از آغاز انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی می‌گذرد اکنون بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه عرب شاهد موج جدیدی از ناآرامی و اعتراض‌ هستند؛ هر چند گروهی گمان می‌کردند با‌گذشت زمان آرامش به کشورهای عربی بازگشته است اما در روزهای گذشته فصل جدیدی از حرکت‌های گسترده مردمی در این کشورها رقم خورده است.

اعتراضات

مردم مصر که ۹ ماه قبل با اعتراض‌های گسترده خود حسنی ‌مبارک را پس از ۳۰ سال حکومت از قدرت خلع کردند اکنون دوره جدیدی را برای به ثمر نشستن انقلاب خود پشت سر می‌گذارند.
با رد وعده‌های شورای نظامی حاکم بر مصر از سوی معترضان مصری روز گذشته این کشور برای پنجمین روز متوالی شاهد درگیری‌ نیروهای امنیتی و مردم بود. ژنرال محمدحسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی حاکم مصر به‌دنبال گسترش اعتراض‌ها که کشته شدن حداقل ۳۸ نفر را به‌دنبال داشت اعلام کرد که نظامیان تا ماه جولای سال آینده میلادی با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قدرت را به نهادهای مدنی منتقل خواهند کرد. معترضان اما با رد فوری این وعده خواستار کناره‌گیری طنطاوی شدند.

ده‌ها هزار نفر از مردم مصر که در میدان التحریر تحصن کرده‌اند در زمان پخش سخنرانی تلویزیونی طنطاوی با شعار «استعفا، استعفا» خشم خود را از ادامه حکومت نظامیان نشان دادند. دور جدید تظاهرات معترضان که یادآور ۱۸روز اعتراض مردم این کشور برای خلع قدرت مبارک در بهار گذشته بود با خشونت گسترده نظامیان مواجه شد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که نظامیان به‌صورت گسترده از گلوله‌های جنگی برای سرکوب معترضان استفاده کرده‌اند. آخرین گزارش‌ها از مجروح‌شدن بیش از ۲ هزار نفر در ۵ روز اعتراض در شهرهای مختلف مصر خبر می‌دهد. ناوی پیلای، کمیسرحقوق بشر سازمان ملل متحد هم روز گذشته عملکرد نیروهای امنیتی مصر و برخورد خشونت آمیز آنها با معترضان در جریان تظاهرات اخیر را محکوم کرد.

موج جدید درگیری‌ها در بحرین

نیروهای نظامی بحرین هم برای سرکوب موج جدید اعتراض‌ها در این کشور بار دیگر متوسل به خشونت شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته نیروهای نظامی بحرین برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گسترده گاز اشک‌‌آور کردند و همچنین یک کلینیک پزشکی را هدف حمله خود قرار دادند. شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی از بمب‌های صوتی علیه معترضان استفاده کرده‌اند. سه‌شنبه‌شب هم تظاهرات بیش از 3هزار نفر از معترضان در این کشور با حملات نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. موج جدید اعتراض‌های مردمی در بحرین باعث شد که دولت این کشور که با صدور بیانیه‌ای به استفاده بیش از حد از خشونت در برخورد با معترضان اعتراف کند. تظاهرات علیه رژیم آل خلیفه در بحرین از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت این کشور آغاز شد. دولت بحرین اذعان کرده است که ۲۴ نفر در جریان اعتراض‌های مردمی کشته شده‌اند اما نهادهای مدنی تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های این کشور را بسیار بیشتر (حداقل دوبرابر) می‌دانند. گزارش‌ تحقیقات مستقل درباره ناآرامی‌ها در بحرین هم بر خشونت بیش از حد نیروهای امنیتی تأکید دارد و مقام‌های رژیم آل خلیفه در تلاش هستند به هر روشی مانع از گسترش موج جدید اعتراض‌ها در این کشور شوند.

کناره‌گیری صالح از قدرت

یمن در طول ماه‌های گذشته هیچ روز آرامی نداشته است. علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن که در ماه‌های گذشته بر باقی ماندن در قدرت پافشاری می‌کرد با اوج گرفتن اعتراض‌ها در این کشور روز گذشته به عربستان سعودی رفت و توافقنامه کناره‌گیری از قدرت را پس از 33 سال حکومت امضا کرد. بر اساس این توافقنامه علی‌عبدالله صالح طی 30 روز قدرت را به معاون خود منتقل می‌کند. وی در مقابل مصونیت از پیگرد قضایی را دریافت کرده است. سفر صالح به عربستان در حالی صورت گرفته که صنعا، پایتخت یمن روز گذشته شاهد درگیری گسترده میان نیروهای وابسته به رئیس‌جمهوری و نیروهای شیخ صادق احمر، رئیس قبیله حاشد بود. سفر صالح در حالی صورت گرفته است که عربستان خود شاهد آغاز موج جدید تظاهرات علیه رژیم آل سعود است. مردم شهر القطیف و العوامیه در شرق عربستان به‌دنبال کشته شدن سه جوان عربستانی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی دور جدیدی از تظاهرات خود علیه رژیم سعودی را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که دستگاه قضایی عربستان همزمان با موج جدید اعتراض‌ها در این کشور 17‌فعال، شخصیت دانشگاهی و وکیل را به حبس‌های بلندمدت محکوم کرد.

روزهای ناآرام مراکش و کویت

مراکش پس از چند دوره تظاهرات مردمی روز جمعه شاهد برگزاری انتخاباتی است که نظرسنجی‌های اولیه از پیروزی حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در آن خبر می‌دهد. در کویت هم در حالی که اعتراض‌ها علیه دولت و نمایندگان پارلمان این کشور همچنان ادامه دارد دادستان کل این کشور روز گذشته دستور بازداشت 45 نفر از معترضان را به اتهام حمله به ساختمان پارلمان صادر کرد.

کد خبر 152057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز